Ergometercykeltråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Ergometercykeltråden

Post by jp » 27 Aug 2011 20:05

Mr Vintage wrote: Inte alls som modellen med stora hjulet och pendel , med fullt godtagbar.
Grymt med svar! ^vad är skillnaden?
Är det helt uteslutet att hitta vevlagret nytt tror du?
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Ergometercykeltråden

Post by Mr Vintage » 27 Aug 2011 20:15

Hejsan!

Nej , det finns säkert att hitta nytt med...
Men som sagt allting kostar en slant.

Jag vet att jag letat på jobbet hos fastighetsskötarna när det varit dax att rensa ur alla tillvaratagna gamla skrotcyklar.
Har DeWalt sladdlös i skåpet.. perfekt att såga av detta med också..
Bra att ha, inte bara kapa lyktstolpar och demontera med..
Kan kolla om vi har något över, då jag lämnar dessa till Cykelklubben och vi har dem till ungdomarnas vinterträningscyklar.

Mvh Emil

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 28 Aug 2011 22:12

jp wrote:
Mr Vintage wrote: Inte alls som modellen med stora hjulet och pendel , med fullt godtagbar.
Grymt med svar! ^vad är skillnaden?
Är det helt uteslutet att hitta vevlagret nytt tror du?
Med stora hjulet och pendel så kan du även mäta watten.

Du kan nog köpa vevlager och sånt från Monark, de har mycket reservdelar även till gamla godingar.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Ergometercykeltråden

Post by jp » 29 Aug 2011 08:49

Ja, det är watt mätningen jag vill åt, ska dra o kolla på den, säljaren menar en av visarna vsar effekt.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 29 Aug 2011 16:02

jp wrote:Ja, det är watt mätningen jag vill åt, ska dra o kolla på den, säljaren menar en av visarna vsar effekt.
Det sitter säkert en liten trevlig wattmätare där under plasten, bara att kolla!

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Ergometercykeltråden

Post by TalliDan » 30 Aug 2011 10:55

JP! jag kan faktiskt ha ett sådant lager i gömmorna. Kan kolla nästa gång jag är hemma på gården... Tror det blir torsdag...
...

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Ergometercykeltråden

Post by jp » 30 Aug 2011 12:46

Dan, du är fanimej grym!
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ergometercykeltråden

Post by Jonatan F » 25 Sep 2011 13:18

Är på jakt efter vinterträningscykel. Om någon vet var jag kan få tag på en så vore det super men misstänker att det bara är att bevaka blocket.

Jag har även funderat på typ en modern plastcykel men deras pedaler och sadlar verkar fruktansvärt obekväma! Funderade på denna med men vet inte om man kan byta pedaler på den?
Image
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ergometercykeltråden

Post by Ronny » 25 Sep 2011 17:06

Image
Мясо это убийство

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: Ergometercykeltråden

Post by leopoldi » 27 Sep 2011 20:13

den här vore en höjdare att ha och träna på.http://www.blocket.se/uppsala/Motionscy ... w=3&last=1
samma konsept som dom nya

Bromaniac
Posts: 62
Joined: 17 Apr 2010 10:12
Location: Sthlm
Contact:

Re: Ergometercykeltråden

Post by Bromaniac » 28 Sep 2011 13:15

Hur mycket låter en Monark? Jag köpte en trainer men den låter och vibrerar helt galet så jag törs inte cykla på den i min lilla etta. Det känns som jag skulle bli vräkt ganska snart om jag började köra en timma om dan på den. Ni som kör Monark i lägenhet: är ni rädda att störa grannarna eller är det skapligt tyst?

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: Ergometercykeltråden

Post by leopoldi » 28 Sep 2011 15:06

det kan bero på att lagret i svänghjulet är slut om det var en beg monark. annars borde det inte vara några problem

M10
Posts: 52
Joined: 16 Aug 2010 10:25

Inte en ergometercykel, men

Post by M10 » 18 Oct 2011 11:53

Här kommer lite bilder på den monark träningscykel jag modifierade för ett tag sedan..
Någon kanske kan använda det jag gjort till sitt eget projekt...


Image

Till att börja med konstruerade jag ett extra bromssystem ala spinningcyklar med lite syrafast plåt och en broms...


Image

Sedan kapade jag bort "knäkrossarhörnen" och byggde en ny styrstolpe med mer lutning framåt, förlängde inställningsskruven för bältesmotståndet...


Image

Bockade och svetsade ett nytt styre samt ett nytt styrhuvud/höjdinställning...


Image

Jag byggde även en helt ny sadelinfästning med inställningsmöjligheter....


Image

Modifierade SPD pedaler för att passa de gamla vevarmarna.... Man kan göra underverk med en svarv och en TIG svets...


Image

En gammal thumbshifter för att kontrollera motståndet...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ergometercykeltråden

Post by Fredde » 18 Oct 2011 18:00

Bromaniac wrote:Hur mycket låter en Monark? Jag köpte en trainer men den låter och vibrerar helt galet så jag törs inte cykla på den i min lilla etta. Det känns som jag skulle bli vräkt ganska snart om jag började köra en timma om dan på den. Ni som kör Monark i lägenhet: är ni rädda att störa grannarna eller är det skapligt tyst?
Inge större fara. Jag har en lite tjockare matta under min, tänk liggunderlag fast hårdare.

Kan anta att det brummar lite på våningen under men absolut inte värre än att köra tvättmaskin. Undviker dock att köra efter tio på vardagarna.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Ergometercykeltråden

Post by snarkus » 18 Oct 2011 18:30

Någon som med framgång bytt lager i svänghjulet på en 818 eller liknande? Min skramlar rätt bra och jag har bytt frihjulet redan, men tänker att det kanske är lagren som kärvar..

Post Reply