Byggtråd: Derny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 08 Oct 2011 22:26

Jonatan F wrote:Vart lär du dig allt? Är det inte svårt att ta in all kunskap i början?
Det är den positiva sidan av att ha ADD...

/ ChR

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Byggtråd: Derny

Post by J2000E » 09 Oct 2011 00:31

[quote=" edit: tanka ner det här excel dokumentet och sånt, så kan du få reda på hur du maxar din motor om du har ork att mäta och sånt. den nämns längre upp i tråden av skaparen bakom dokumentet. lite av en enkel bibel
medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/ligist.xls[/quote]

Ja, som upphovsman så vill jag påpeka det enkla faktum att det är gratis för alla att använda filen och det har det varit sedan jag skapade den, och lade ut den på nätet, för runt 10 år sedan. Under fliken "Introduktion" så står dock att jag förväntar mig att bli bjuden på öl av dem som använder den. Genom åren har det blivit några stycken.

Vem som skapat länken ovan vet jag inte men min fil heter faktiskt "Den lille ligisten IIB" (IIB var namnet på mellanöl - en dryck som var populär i min ungdom på 1900-talet). Ska du använda den så är det tre saker du bör veta:
1 Läs igenom allt först.
2 Läs igenom det på riktigt och fuska inte
3 Den är gjord för att trimma gamla moppar med kolvstyrt insug - inte GP-maskiner med YPVS och reed-ventiler, variabel kompression m m. Det är en lathund och inte ett "program".

Jag skapade den för att 90% av dem som vill trimma moppar inte var speciellt duktiga i skolan och inte förstår elementära fysiska grundregler (ljudets hastighet i gas m m) och därför - dels trimmade sina mopeder på måfå och dels påstod att "min flaka gjorde hundra med skjuts". Det mesta av vedertagen sanning vad gäller tvåtaktstrimning, påstått av tonåringar och deras 50-åriga alter egon, är rent nys. Filen ger inte hela sanningen men läser man den och förstår den samt gör som det är beskrivet har man kommit avsevärt längre än de flesta förståsigpåare som kördefrånsnuteni110medencompaktmed dragenpluggåmaxdrevat....(framfört på Huddinge-dialekt).

Mvh och lycka till
J2000E
95km/h (12 500 v/m) på Crescent 2000 är dödslängtan (riktiga kilometer per timme - mopedkilometer per timme har en uppräkningsfaktor om 1,7 - dvs en moppe som sägs ha gjort drygt 100 gjorde egentligen 60)
Grön våg för grå man...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 09 Oct 2011 08:21

J2000E wrote: 95km/h (12 500 v/m) på Crescent 2000 är dödslängtan (riktiga kilometer per timme - mopedkilometer per timme har en uppräkningsfaktor om 1,7 - dvs en moppe som sägs ha gjort drygt 100 gjorde egentligen 60)
Underbara formler! :) Men bara 10p för malteserbackspegel är väl snålt?

Här är ett smått legendariskt bygge av en "bromsbänk": http://home6.swipnet.se/~w-61197/dyno.html

(bara urlen gör en lyckling)

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Byggtråd: Derny

Post by 48/16 magnus » 09 Oct 2011 18:05

Kul projekt Robin! Ser fram emot att få ligga och suga däck på den där.
/M

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Byggtråd: Derny

Post by viktor » 11 Oct 2011 12:36

Leverans till helgen. Gillar att korvburkar och motorcyklar på något sätt lyckas vara ontopic i ett fixedforum.
Image
/Viktor

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Byggtråd: Derny

Post by Håkan » 11 Oct 2011 12:44

viktor wrote:Leverans till helgen. Gillar att korvburkar och motorcyklar på något sätt lyckas vara ontopic i ett fixedforum.
[img]sibylla[/img]
Det är därför jag gillar det här forumet
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Bas
Posts: 27
Joined: 04 Oct 2011 17:20
Location: Eslöv

Re: Byggtråd: Derny

Post by Bas » 11 Oct 2011 12:58

viktor wrote:Leverans till helgen. Gillar att korvburkar och motorcyklar på något sätt lyckas vara ontopic i ett fixedforum.
Image
+1

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 11 Oct 2011 14:26

viktor wrote:Leverans till helgen. Gillar att korvburkar och motorcyklar på något sätt lyckas vara ontopic i ett fixedforum.
[img]burkar[/img]
Ja jäklar va bra!!!

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 11 Oct 2011 21:55

Flera delar rullar in.

Ni som har varit lite observanta har märkt att på 9 av 10 dernys så sitter det en San Marco Rolls sadel. Har ingen aning om varför just Rolls sadlarna är så populära men jag vågar inte ifågasätta eller ta ut svängarna för mycket. Det får räcka med att den byggs av en postcykel. Så det blev en klassisk svart Rolls sadel. Och ett stort tack till Kim på trackcorner.se för att leverera den. Passar på att göra lite reklam för deras nya shop runnerscorner.se. Tyvärr inget för mig, på tok för lite utrustning kring löpning....

Image

En Rolls och ett Puch cylinderhus och en monster klinga, då vet man att det är en Derny på G

Image

Ramen mer eller mindre strippad. Ska på en ny lite elegantare gaffel från en gammal Cannondale MTB.

Image

Sen var jag och hämtade jag själva hjärtat. I det här fallet gjort av metall och jäkligt oljigt och smutsigt, härligt!! En Puch Magnum som sutti i en liten cross.
Mycket metall för pengarna.

Börjar med upphämtning med ett ståndsmässigt transport fordon
För er som är nya på forumet så finns en byggtråd om den cykeln här:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... sk+porteur

Image

Hemma i grottan med mitt byte

Image

Motorn

Image

Typ nått sånt här. Min Derny kommer inte vara lika "luftig" runt motorn som en del andra man sett. Lite mindre och lite taightare. Reser mig bara typ 173cm över marken så av praktiska själ kan den inte vara för stor, framför allt inte om jag ska rocka Chaplin stilen med krökta ben och utvikta fötter.

Image

Där ska det sen sitta en 20mm förgasare

Image

Image

Image

Här ska motorfästena svetsas fast

Image

Kicken som ska tas bort. Varför? Dernys har inte kick, man springer igång dom.

Image

Nä nu ska jag ner till verkstaden och rake om gaffeln.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by boffe » 11 Oct 2011 22:14

Du plockar inte bort kicken direkt va? Kan ju vara bra att låta den sitta tills du vet att motorn startar och funkar. Annars blir det en jävla massa springande och då kanske runnerscorner blir din grej :P

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Byggtråd: Derny

Post by Bjoerling » 11 Oct 2011 22:29

boffe wrote:Du plockar inte bort kicken direkt va? Kan ju vara bra att låta den sitta tills du vet att motorn startar och funkar. Annars blir det en jävla massa springande och då kanske runnerscorner blir din grej :P
Hahahaha dagens garv!

Grym tråd och grymt fenomen det här med dernys! Ball att det snackas förgasare och jackade kolvar på ett cykelhipsterforum ;)
-Lundacyklisterna

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 12 Oct 2011 09:29

Det finns en gegga som heter "Kreem" som mc-tanks-byggare ofta använder. Den kanske är lämplig att täta korvburken med (som förövrigt kommer se helt fantastisk ut).

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Byggtråd: Derny

Post by Bompet » 14 Oct 2011 14:04

I den engelska tidningen Cycle Sport Magazines senaste nummer (November) är det derny-palooza. Dels ett opublicerat reportage som de grävt fram ur systerpublikationen Cycling Weeklys arkiv. Reportaget är från 1963 och handlar om Tom Simpsons seger i Bordeaux-Paris, ett numer avsomnat lopp med extremt cool setup: 500km varav den sista hälften var bakom en "personlig" derny.
Image
(Reportaget är en läsvärd pärla, även utan derny-fixation)

Även i reportaget om Le Vallé de Cheveruese dyker det upp ett gäng sköna dernys. Bra inspirationsmaterial!
Image

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 14 Oct 2011 22:49

^ Tack för tipset!
Fina bilder och väldigt bra läsning om ett riktigt coolt race!

Image

Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Byggtråd: Derny

Post by Bompet » 17 Oct 2011 08:03

Det snackades om reglage tidigare i tråden. Jag vet att chrobin har ett öga för detaljer men jag vill poängtera att på Bourdeaux-Paris bilderna ovan, har Simpsons pacer Wambst inte mindre än 6 (sic) reglage, tre på varje sida, på styret på sin derny.
Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Derny

Post by RZ-1 » 17 Oct 2011 09:37

chrobin wrote:
Det är den positiva sidan av att ha ADD...

/ ChR

+1 på det.

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 17 Oct 2011 23:22

Bompet wrote:Det snackades om reglage tidigare i tråden. Jag vet att chrobin har ett öga för detaljer men jag vill poängtera att på Bourdeaux-Paris bilderna ovan, har Simpsons pacer Wambst inte mindre än 6 (sic) reglage, tre på varje sida, på styret på sin derny.

Jo jag såg det. Skulle gissa på:

1 Frambroms
2 Bakbroms
3 Koppling
4 Gas
5 Choke
6 Pysen

Själv kommer jag köra

1 Frambroms 4 fingers reglage
2 Bakbroms 4 fingers reglage
3 Koppling inverse CLB handtag, samma som på Porteuren.
4 Gas magura "semestergas" alltså tumreglade utan returfjäder

Så här ser ett CLB inverse reglade ut. Franskt såklart..

Image

Dom där Hojjarna kör ju med en annan typ av motor (nån 98cc med ett ganska stort friliggande svänghjul) och lite annan konstruktion än dom modernare som kör med Puch motor. Det jag gillar med dom äldre ramarna är den lilla "flying gate" stukade sadelstolpen. Har ingen aning om varför det ser ut så där men jag kommer göra nått liknande på min. Tycker det ser coolt ut, det skälet räcker för mig. Tänker inte göra nån kopia på en "riktig" derny utan tänker göra en egen derny inspirerad av dom riktiga. Så det blir en del egna lösningar/ stil på en del grejjer.

Har beställt däck:

Bak, 650b (584mm) 54mm brett Continental Tour Ride. Ett 650B hjul med ett så brett däck har nästan exakt samma diameter som ett vanligt 28". Frassarna var inte så dumma ändå.

Fram, 24" (507mm) 47mm brett Continental Tour Ride

Har även beställt ett Puch nav med moppe klinga på ena sidan och cykel frihjuls- gänga på andra. Så då kan jag köra en suicide lösning för att få den fixed.

Image

Sen en drös med inspirations bilder. Och Fredde, du har heeelt rätt. Kommer helt misslyckas med det här. Kommer aldrig kunna se så där seriös ut när jag är ute och åker. Jag kommer ju åka runt med ett leende på läpparna och det funkar inte i Derny svängen som ni ser.

Image

Image

Image

Utalas tydligen Derrrní. Robäär Derrrní. Men jag kör på Döörny.

Image

Skönt safari stuk på den här

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Här ser man tydligt den där "flying gate" stukade sadelstolpen. Snyggt!!

Image

Snart är jag där

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 17 Oct 2011 23:34

Ahhh bilderna är så underbara! Derniter är precis som HD-åkare, alltid stoneface, alltid! Tror inte ens de öppnar munnen för att äta, kanske för att ta en cigg.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Derny

Post by Jonatan F » 18 Oct 2011 18:51

Att ingen någonsin har smällt på en backspegel??? Är väll få som skulle vara i större behov?
Har man inget projekt har man inget liv :)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Byggtråd: Derny

Post by pjocke » 18 Oct 2011 21:39

Jag har frågat förut och frågar igen. Kör de verkligen fixed? Tycker inte det ser ut så på videoklippen och det måste dessutom vara jävligt jobbigt att trampa som en hjulbent cowboy hela tiden...?

Post Reply