Fixed i media

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Fixed i media

Post by Håkan » 16 Sep 2011 17:43

Jonatan S wrote:Äntligen!
+1
Någon som vill tälta med mig inför biljettsläppet?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by Fredde » 16 Sep 2011 17:50

Håkan wrote:
Jonatan S wrote:Äntligen!
+1
Någon som vill tälta med mig inför biljettsläppet?
Lätt! Ser ut att vara en höjdare! :)

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Fixed i media

Post by fjonk » 16 Sep 2011 18:13

Shit, premiärdagen på den! :roll:

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Fixed i media

Post by Hommus » 16 Sep 2011 21:27

Jag bokar x2000 ikväll, bara för att hamna i Klick! tillsammans med Orup eller Roger Pontare på vimmelsidorna. Det är värt alla pengar på jorden! När smäller ni upp era tält?

User avatar
Fräd
Posts: 44
Joined: 13 Apr 2011 21:43
Location: Dirty East

Re: Fixed i media

Post by Fräd » 18 Sep 2011 00:55

Bara jag som tror att filmen kommer dra sjukt mycket folk till fixiekulturen?

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by Kristoffer T » 18 Sep 2011 12:26

Har en känsla att det blir till att tälta utanför Hemmakväll på sin höjd. Sorgligt.

User avatar
Therese
Posts: 80
Joined: 03 Sep 2009 14:13
Location: London

Re: Fixed i media

Post by Therese » 18 Sep 2011 23:11

Hommus wrote:Trodde aldrig det skulle hända, så kommer den som skänk från ovan, Fixed Gear versionen av Fast and the Furious http://feber.se/film/art/223059/premium_rush/ En actionspäckad spelfilm komplett med kulturens 1-100 klyschor om man får tro den fantastiska trailern. Vin Diesel var upptagen, trist.
Snalla sag att trailern ar ett skamt?! Det dar kandes sa dar riktigt obekvamt och pinsamt att titta pa #face to palm

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Fixed i media

Post by dtb » 19 Sep 2011 08:28

vad skulle de ta från "kulturen" om inte klyschor?

tror det är en skön actionrulle liksom andra sköna actionrullar :)
att jag själv har samma yrke som huvudkaraktärerna i filmen kommer säkerligen göra att jag tycker den känns lite småfånig :) Ska absolut se den :D

chrobin

Re: Fixed i media

Post by chrobin » 19 Sep 2011 08:45

Ja va fan, den är nog en kanon bra popcorn film. Allt behöver ju inte vara svåra indie filmer om dysfunktionella familjer med livskriser. Ska absolut se den!!! Gärna tillsamans med några härifrån :D

/ChRobin

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by klasolsson » 19 Sep 2011 09:20

chrobin wrote:Ja va fan, den är nog en kanon bra popcorn film. Allt behöver ju inte vara svåra indie filmer om dysfunktionella familjer med livskriser. Ska absolut se den!!! Gärna tillsamans med några härifrån :D

/ChRobin
Jag är på!

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by Hampan » 22 Sep 2011 09:30

Image
Annons för Gallerian på förstasidan av dagens metro :)
Skeppshult, det självklara valet för Bikebudet!
_____________
Fista STHLM

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Fixed i media

Post by Bompet » 29 Sep 2011 14:03

Rapport morgon igår. (Och även på kvällen, men inte som topp-nyhet) Egentligen handlade reportaget inte om fastnav, utan om ökande cykelolyckor, men de lyckades få in några kvot-fixies i slutet:

http://svtplay.se/v/2548506/rapport/28_ ... 264,2,f,-1

Men! Det som gjorde mej upprörd var trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvalls uttalande. Förutom en massa svammel om cyklister som härmar gångtrafikanter (Egentligen ett lamt försök att gömma det faktum att svenska städer har trafikplanerats med bilen som norm de senaste 40 åren) så säger han:

"Och nu så har dom blivit väldig många också..."

Det är lätt att fullfölja hans "vi och dom" resonemang. Vi = bilister, Dom = cyklister. Känns tråkigt att högsta hönset för trafiksäkerhet uttrycker sig så. Hans jobb är att göra vägen säker för trafikanter, oavset vad de väljer för färdmedel. Om han ser fler cyklister som ett problem, har han ju inte hajjat nåt. Framör allt har han totalt missat vad som håller på att hända med trafikplanering och cyklande runtom i världens storstäder.

Dags att göra nåt åt den rådande bil-hegemonin i det svenska trafik och transport etablissemanget!
Image

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Fixed i media

Post by lugosi » 29 Sep 2011 16:48

claes.tingvall@vv.se

då jag ändå inte har något bättre för mig så har jag knåpat ihop ett mail där jag (vänligt med bestämt) ifrågasatt hans uttalandan. Ska bli intressant att se om han svarar, även om jag inte räknar med det.

Det gör mig förbannad när en person som ska jobba för säkerhet i trafiken gör sådana uttalandan där man skyller ifrån sig; men han verkar ju i och för sig inte vara så omtyckt den där Claes... Hittade flera vädjanden om hans avgång när jag letade efter hans e-post. Nåja.

Komiskt, för övrigt, att denna artikel publicerats dagen efter i DN

User avatar
Fräd
Posts: 44
Joined: 13 Apr 2011 21:43
Location: Dirty East

Re: Fixed i media

Post by Fräd » 29 Sep 2011 17:19

Mycket debatter om det där med cyklister just nu. Jag tror att cyklister måste sätta in sig i bilisternas situation OCH vice versa för att skapa en bättre harmoni mellan fordonen i trafiken.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by Bratt » 29 Sep 2011 18:27

Näää bort med bilarna bara. Där har vi lösningen. Alla glada, alla i god form, alla utan avgaser och asfalt i lungorna/.../alla snyggare/.../alla med mindra hjärtproblem och sen fort sätter listan i all evighet.

Image

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Fixed i media

Post by calavera » 29 Sep 2011 19:04

lugosi wrote:claes.tingvall@vv.se

då jag ändå inte har något bättre för mig så har jag knåpat ihop ett mail där jag (vänligt med bestämt) ifrågasatt hans uttalandan. Ska bli intressant att se om han svarar, även om jag inte räknar med det.

Det gör mig förbannad när en person som ska jobba för säkerhet i trafiken gör sådana uttalandan där man skyller ifrån sig; men han verkar ju i och för sig inte vara så omtyckt den där Claes... Hittade flera vädjanden om hans avgång när jag letade efter hans e-post. Nåja.

Komiskt, för övrigt, att denna artikel publicerats dagen efter i DN
Det som känns så sjukt med den artikeln är det här citatet:
Hans Lindegren, trafikinspektör i City wrote:– Det var en hemsk olycka. Jag hoppas att cyklisterna tar till sig det här. Kör aldrig framför eller till höger om en lastbil. De sitter så högt upp att de inte ser cyklister eller folk med barnvagn framför nosen, säger Hans Lindegren, trafikinspektör i City.
Det känns ju verkligen trevligt att det är cyklisterna som ska ändra sitt beteende. Om en lastbil kör ikapp mig så ligger jag framför en lastbil så vad fan ska jag göra då? Om jag inte ska ligga till höger om en lastbil menar han då att jag ska köra i mitten av vägen? Jag fattar inte? Kan nån förklara?

Känns bättre med det här.
Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd och sedan i somras självutnämnt cykelborgarråd och ansvarig för stadens cykelvägar. wrote:Vad gör du för att det inte ska hända igen?
– Vi ska använda informationspengarna vi har kvar i år till en kampanj för lastbilschaufförer att förstå riskerna med cyklister. Nästan alla cykelolyckor orsakas av högersvängande lastbilar. Långsiktigt måste vi bygga cykelbanor på ett annat sätt där vi inte möts så mycket.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Fixed i media

Post by Bratt » 29 Sep 2011 19:29

calavera wrote:
lugosi wrote:claes.tingvall@vv.se

då jag ändå inte har något bättre för mig så har jag knåpat ihop ett mail där jag (vänligt med bestämt) ifrågasatt hans uttalandan. Ska bli intressant att se om han svarar, även om jag inte räknar med det.

Det gör mig förbannad när en person som ska jobba för säkerhet i trafiken gör sådana uttalandan där man skyller ifrån sig; men han verkar ju i och för sig inte vara så omtyckt den där Claes... Hittade flera vädjanden om hans avgång när jag letade efter hans e-post. Nåja.

Komiskt, för övrigt, att denna artikel publicerats dagen efter i DN
Det som känns så sjukt med den artikeln är det här citatet:
Hans Lindegren, trafikinspektör i City wrote:– Det var en hemsk olycka. Jag hoppas att cyklisterna tar till sig det här. Kör aldrig framför eller till höger om en lastbil. De sitter så högt upp att de inte ser cyklister eller folk med barnvagn framför nosen, säger Hans Lindegren, trafikinspektör i City.
Det känns ju verkligen trevligt att det är cyklisterna som ska ändra sitt beteende. Om en lastbil kör ikapp mig så ligger jag framför en lastbil så vad fan ska jag göra då? Om jag inte ska ligga till höger om en lastbil menar han då att jag ska köra i mitten av vägen? Jag fattar inte? Kan nån förklara?

Känns bättre med det här.
Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd och sedan i somras självutnämnt cykelborgarråd och ansvarig för stadens cykelvägar. wrote:Vad gör du för att det inte ska hända igen?
– Vi ska använda informationspengarna vi har kvar i år till en kampanj för lastbilschaufförer att förstå riskerna med cyklister. Nästan alla cykelolyckor orsakas av högersvängande lastbilar. Långsiktigt måste vi bygga cykelbanor på ett annat sätt där vi inte möts så mycket.
Jag håller med. Om jag skulle springa runt med ett svärd så är det ju inte er skyldighet se till så att jag inte hugger huvudet av er.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Fixed i media

Post by Bompet » 30 Sep 2011 09:03

Fräd wrote:Mycket debatter om det där med cyklister just nu. Jag tror att cyklister måste sätta in sig i bilisternas situation OCH vice versa för att skapa en bättre harmoni mellan fordonen i trafiken.
Absolut. Ödmjukhet och empati är alltid bra.

Men det tråkiga är att detta alltid är enkelriktat när det gäller bilister. Det är alltid nån annan som skall tänka sig in i bilistens situation. Väldigt sällan erfordras bilisten tänka på någon annan sig själv eller andra bilister.

Bilister är trafikens curlingbarn som det daltats med i dryga femtio år. Vi har byggt om våra städer för att dom skall fungera bra för bilar, inte människor. Varenda plätt som inte någon våldsamt försvarar blir en parkeringsplats. Och allt som oftast utmålas bilismen som en hotad och åsidosatt del av trafiken. Snyftreportage om hur dyr bensinen är, Larmrapporter om om trafikköer. etc. Att bilismen får så stort gehör och utrymme är inte en slump. Det finns starka krafter, med enorma resurser, inom både privat och offentlig verksamhet i vars intresse en trafiksituation där bilen är normen är det mest önskvärda...

Om jag tänker mig in i privat bilistens situation hamnar jag oftast i: "Behöver jag verkligen köra min bil här?" Om vi pratar om Sveriges storstäder är svaret i princip alltid nej. Det handlar bara om status och slöhet. Smartare, effektivare, snabbare, miljövänligare alternativ finns alltid i form av dina fötter, din cykel eller kollektivtrafik.
Image

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Fixed i media

Post by lugosi » 30 Sep 2011 09:11

Bompet wrote:
Fräd wrote:Mycket debatter om det där med cyklister just nu. Jag tror att cyklister måste sätta in sig i bilisternas situation OCH vice versa för att skapa en bättre harmoni mellan fordonen i trafiken.
Absolut. Ödmjukhet och empati är alltid bra.

Men det tråkiga är att detta alltid är enkelriktat när det gäller bilister. Det är alltid nån annan som skall tänka sig in i bilistens situation. Väldigt sällan erfordras bilisten tänka på någon annan sig själv eller andra bilister.

Bilister är trafikens curlingbarn som det daltats med i dryga femtio år. Vi har byggt om våra städer för att dom skall fungera bra för bilar, inte människor. Varenda plätt som inte någon våldsamt försvarar blir en parkeringsplats. Och allt som oftast utmålas bilismen som en hotad och åsidosatt del av trafiken. Snyftreportage om hur dyr bensinen är, Larmrapporter om om trafikköer. etc. Att bilismen får så stort gehör och utrymme är inte en slump. Det finns starka krafter, med enorma resurser, inom både privat och offentlig verksamhet i vars intresse en trafiksituation där bilen är normen är det mest önskvärda...

Om jag tänker mig in i privat bilistens situation hamnar jag oftast i: "Behöver jag verkligen köra min bil här?" Om vi pratar om Sveriges storstäder är svaret i princip alltid nej. Det handlar bara om status och slöhet. Smartare, effektivare, snabbare, miljövänligare alternativ finns alltid i form av dina fötter, din cykel eller kollektivtrafik.
+1 på er båda.

När jag lärde mig köra bil sa min ömma fader att "Fantasi är det viktigaste du kan ha i trafiken, för att förutspå vad som kan hända och kunna sätta sig in i medtrafikanternas huvud." (Även om det ibland kan kännas som att en psykologi-examen kan vara än viktigare, efter att ha läst Road Rage-tråden ...)

Men det som gör mig förbannad här är det som Bompet kommer in på. Varje år hör man lokalpolitikerna säga hur bra cyklandet är för miljön, hälsan, hur mycket det hjälper vid rustrafiken, osvosv. Men samtidigt klagar herr Tingvall på hur "många" vi blivit och att somliga av oss ger sig upp på trotoarerna. Tro fan det, med tanke på hur cykelbanorna ser ut på vissa ställen. Och så bygger man ut vägarna för bilister.

Bläää.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Fixed i media

Post by måns » 30 Sep 2011 09:41

^

Lysande skrivet! Agitatoriskt men ändå kontrollerat. När jag är ute och går på stan försöker jag medvetet gå extra långsamt över övergångsställen för att irritera bilisten så mycket som möjligt. Så att de till slut kanske fattar att det är helt sjukt att köra omkring och skita ner luften i en stad där man kan ta sig var man vill lika fort utan bil.

Post Reply