Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Torsten
Posts: 12
Joined: 23 May 2011 21:15

Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by Torsten » 24 Sep 2011 08:36

Tjabba!
Jag har en PeakCycle 001 som jag köpte för några veckor sedan Problemet jag har är att kedjespänningen ändrar sig beroende på var på pedalvarvet man är. Detta är inte hela världen har jag förstått men eftersom kedjan hoppade för mig när jag justerat kedjan till att vara så spänd som jag vågade så är något fel. När cykeln var helt ny så har jag för mig att kedjespänningen var helt OK så något måste ha hänt.


För att avhjälpa detta så justerar man normalt sätt in framklingans position så att den är helt centrerad har jag förstått. Jag provade att ta av kedjan och sätta ett buntband runt ett av ramrören som referens och snurrade sedan runt vevpartiet för att se om min klinga satt rätt. Klingans position ändrade sig dock ca en millimeter vilket jag antar är ok i sammanhanget. Trots det så lossade jag klingan för att försöka justera bort detta så att allt skulle bli perfekt. Tyvärr så var justeringsmöjligheterna minimala och och jag kan inte flytta drevet så mycket som behövs för att få det helt hundraprocentigt. Att drevet skulle flyttat sig sedan cykeln var helt ny tror jag inte är möjligt då bultarna till klingan satt superhårt dragna.

Det jag undrar nu är om ca en millimeters ocentrerat framdrev är OK eller om det är här mitt problem ligger trots allt?

Om man kan lyckas slita en kedja så att den blir olika lång på olika ställen av några timmars intensiva försöka med att lära sig skippa och skidda?

Eller om det finns ytterligare någon faktor som jag missat?

Image
Image

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by kukanus » 24 Sep 2011 09:09

Förstår inte riktigt vad du menar med att framdrever är ocentrerat, men jag har upptäckt en annan faktor. När du spänner bakhjulet är det viktigt att du får bakhjulet centrerat, detta hade jag problem med och fick då problem med ojämn kedjespänning. När jag fixade bakhjulet och såg till att det var centrerat så försvann problemet.

Justja, jag har också en PeakCycle, lustigt sammanträffande eller fabrikationsfel? Jag tror på det tidigare ^^

Torsten
Posts: 12
Joined: 23 May 2011 21:15

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by Torsten » 24 Sep 2011 10:06

kukanus wrote:Förstår inte riktigt vad du menar med att framdrever är ocentrerat, men jag har upptäckt en annan faktor. När du spänner bakhjulet är det viktigt att du får bakhjulet centrerat, detta hade jag problem med och fick då problem med ojämn kedjespänning. När jag fixade bakhjulet och såg till att det var centrerat så försvann problemet.

Justja, jag har också en PeakCycle, lustigt sammanträffande eller fabrikationsfel? Jag tror på det tidigare ^^
OK jag kanske var lite otydlig. Framdrevet är monterat på vevarmen med fem bultar. Passningen mellan framdrevet och vevarmen är inte helt perfekt vilket gör att man kan montera drevet lite ocentrerat mot vevarmens centrum.
lite mer om detta finns att läsa på http://sheldonbrown.com/fixed.html#tension under rubriken centering chainwheels.


Jag tycker att jag lyckats centerera hjulet skapligt men jag skall kolla på det igen, tack för tipset!

Vad roligt med en till peak förresten! Jag köpte min från bikepartner i örebro som säljer ut Sportex gamla sortiment, jag fick den för 3495kr istället för 6995kr(som den enligt säljaren hade kostat) så det kändes som ett fynd.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by hycken » 24 Sep 2011 10:23

Kanske är din framklinga något oval, inte helt ovanligt. Då ändras ju kedjespänningen något beroende på vevens position.

Torsten
Posts: 12
Joined: 23 May 2011 21:15

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by Torsten » 24 Sep 2011 10:28

hycken wrote:Kanske är din framklinga något oval, inte helt ovanligt. Då ändras ju kedjespänningen något beroende på vevens position.
OK, men det borde vell märkas när jag " mäter" mellan buntbandet som sitter på ramen och klingans toppar?

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by K-dregg » 24 Sep 2011 10:34

Men hur märker du att kedjespänningen är ojämn? Är det för att kedjan hoppar av? Om kedjan hoppar av hela tiden låter det mer som att kedjelinjen som spökar..

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by kukanus » 24 Sep 2011 13:17

Man märker det om man först kollar kedjespänningen så att den är spänd, sen vevar man vevarna tex ett fjärdedels varv och märker då att den är lös. Osv, alltid spänd i ett läge och o spänd i ett annat, på samma ställen då. Fan krånglade till det men tror att man förstår.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by K-dregg » 24 Sep 2011 14:58

Då låter det som att din fram klinga inte är helt rund, vilket inte är helt ovanligt.
Att få ett framdrev att bli helt 100% runt är lite knepigt.. Om det inte påverkar själva cyklingen nämnvärt skulle jag inte bry mig så mycket..

Torsten
Posts: 12
Joined: 23 May 2011 21:15

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by Torsten » 24 Sep 2011 19:42

Problemet jag har(hade) var att kedjan hoppade när jag var ute och cyklade. Jag har nu provat att spänna kedjan så att den är precis så spänd att den inte kan hoppa av när den är på det minst spända läget. När man vevar runt tills att den är som mest spänd så känns det inte bra men jag hoppas att det funkar, vore dock lite tråkigt om jag skulle paja något :-/

Om någon moderator vill flytta den här tråden till MEKFRÅGOR så är det välkommet, jag vet inte hur jag tänkte när den hamnade i allmänna forumet.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by dtb » 24 Sep 2011 19:52

Har varit med om liknande och då handlade det om att framklingan inte var centrerad.

kan någon annan beskriva hur man gör för att bäst centrera framklilngan. kan vara lite meckigt det där om man nu kräver att det skall vara helt perfekt. det är ju trist att behöva nojja över en kedja som hoppar rätt som det är.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Problem med att kedjespänningen ändrar sig…

Post by abacaxi » 24 Sep 2011 20:52

finns en sån tråd i mekfrågor. sök på kedjespänning. efter att ha följt tipsen där visade det sig att min vev var lite vind så jag bytte den. nu perfekt jämn spänning. en mm i radie blir 6mm i omkrets dvs en halv kugg, rätt mycket.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply