VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 10 Sep 2011 12:15

Min vinterbeaterpendel. Chimo komplett med ovala hjul (köper 5-delade kanttrådshjul om någon säljer), mosade bromsbanor och 600-växlar. Crappig som f*n men den tjänar sitt syfte - ta mig till jobbet utan att jag behöver bry mig om regn/snö/radioaktivt nedfall/galna varabor som inte stänger av gödselspridarna på vägen eller hagel skadar cykeln.
Image
(kunde inte låta bli att redigera sönder när jag upptäckte picnic-funktionen :P )
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Andye » 10 Sep 2011 12:30

Image
Titanöket är äntligen klart , titan från ryska kärnvapenmissiler lär ge mig lite extra boost när det kan tänkas behövas..
--------->>><<<<--------------

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by j galland » 10 Sep 2011 12:47

[img]Titanmonster[/img]

Brutal!

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by OsteN » 10 Sep 2011 16:17

Ronny wrote:
Jo c-record finns även i pista med den designen. Vad är det för gaffelbredd i bak och vad för delning på frikransen?
Ev. längre kedja vilket verkar vara för kort.

Ok trodde det bara var strada vevarna som hade den gömda klingbulten...
Det mäter 126 i bakgaffeln och det sitter en 5-delad Dura Ace krans på.

Skall sätta tillbaka dom länkarna jag tog bort :oops:
Tyckte att den hoppa av så lätt när den va längre.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 10 Sep 2011 16:35

OsteN wrote:
Ronny wrote:
Jo c-record finns även i pista med den designen. Vad är det för gaffelbredd i bak och vad för delning på frikransen?
Ev. längre kedja vilket verkar vara för kort.

Ok trodde det bara var strada vevarna som hade den gömda klingbulten...
Det mäter 126 i bakgaffeln och det sitter en 5-delad Dura Ace krans på.

Skall sätta tillbaka dom länkarna jag tog bort :oops:
Tyckte att den hoppa av så lätt när den va längre.
Visst har du rätt om c-record! jag tänkte fel. Försök få vxl helt lodrätt på minsta drevet.
Att den hoppar av kan bero på att kedjan inte fungerar bra till dura-ace kransen samt att
vxl.örat kan behövas riktas. Att den saknar framvxl. gör inget men man brukade köra med framvxl. monterad även vid blott en klinga i fram just pga. att vid ojämn väg då kedjan och bakvxl. hoppar rejält. Kolla hur kedjan ser ut i rörelse om den tenderar att vobbla när du trampar. Ifall den gör det är det problem med kedjelinjen.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 10 Sep 2011 16:42

j galland wrote:[img]Titanmonster[/img]

Brutal!
+1 Jag är ingen fantast av crosscyklar med denna var snygg med sansad styrstamvinkel.
Är den tillverkad i Ryssland? Ryskt namn som blir Cosmo.
Мясо это убийство

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by OsteN » 10 Sep 2011 17:05

Ronny wrote:
Visst har du rätt om c-record! jag tänkte fel. Försök få vxl helt lodrätt på minsta drevet.
Att den hoppar av kan bero på att kedjan inte fungerar bra till dura-ace kransen samt att
vxl.örat kan behövas riktas. Att den saknar framvxl. gör inget men man brukade köra med framvxl. monterad även vid blott en klinga i fram just pga. att vid ojämn väg då kedjan och bakvxl. hoppar rejält. Kolla hur kedjan ser ut i rörelse om den tenderar att vobbla när du trampar. Ifall den gör det är det problem med kedjelinjen.
Tack för tipsen Ronny! Blir till att meka idag.

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by dimman » 10 Sep 2011 21:08

min nya racehoj
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 10 Sep 2011 22:03

En riktig lördagsfyllepost. Ni har nog sett de flesta tidigare......men jag måste väl stå upp för mitt växlande (men ber om ursäkt för "kvinnofängelset-fotot":

Colnago Master Piu
Image
Colnago Super och Conti design 84
Image
Pogliaghi Italcorse 1977
Image
Masi Prestige med kul hål 2010
Image
Masi Prestige 1978
Image
MX Leader team GAN
Image
Vidrigt lackad MX Leader i NOS-skick
Image
Merckx cyclocross
Image
Bianchi specialissima 1975
Image
Meral Super Randonneur
Image
Masi Prestige 1978 (2)
Image
De Rosa Professional 1979-80
Image
En till De Rosa ca 1985
Image
En Cinelli Super Corsa 1983
Image
Wood and camo från förr (tvåväxlad)
Image

Plus en helt vanlig M........från 1971
Image
Image

Resten har jag inte bilder på men det är lite Bianchi: s och annat.
Mvh
J"Champagne"E
Grön våg för grå man...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Andye » 10 Sep 2011 22:11

Ronny wrote:
j galland wrote:[img]Titanmonster[/img]

Brutal!
+1 Jag är ingen fantast av crosscyklar med denna var snygg med sansad styrstamvinkel.
Är den tillverkad i Ryssland? Ryskt namn som blir Cosmo.
Merci , ramen är ritad i Tyskland och tillverkade i Ryssland.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 11 Sep 2011 16:59

Det var banne mig en fyllepost ty knappt en enda går att cykla på utan de ska ligga i projekttråden :lol:
J2000E wrote:En riktig lördagsfyllepost. Ni har nog sett de flesta tidigare......men jag måste väl stå upp för mitt växlande (men ber om ursäkt för "kvinnofängelset-fotot":

Colnago Master Piu

[/img]

Resten har jag inte bilder på men det är lite Bianchi: s och annat.
Mvh
J"Champagne"E
Мясо это убийство

chrobin

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by chrobin » 11 Sep 2011 23:19

Andye wrote:[img]cross[/img]
Titanöket är äntligen klart , titan från ryska kärnvapenmissiler lär ge mig lite extra boost när det kan tänkas behövas..
Super snygg!! Funkade den bra på kompiscrossen?

/ ChR

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by J2000E » 12 Sep 2011 08:40

Ronny wrote:Det var banne mig en fyllepost ty knappt en enda går att cykla på utan de ska ligga i projekttråden :lol:
J2000E wrote:En riktig lördagsfyllepost. Ni har nog sett de flesta tidigare......men jag måste väl stå upp för mitt växlande (men ber om ursäkt för "kvinnofängelset-fotot":

Colnago Master Piu

[/img]

Resten har jag inte bilder på men det är lite Bianchi: s och annat.
Mvh
J"Champagne"E

Ronny, Ronny - nu måste du lära dig räkna! Det är i varje fall sju cyklar som (enligt bilderna) är cykelbara. Verkligheten är dock mer i linje med vad du skriver.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by KvarterenRundt » 17 Sep 2011 15:04

Image

Image

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by kjellsnell » 29 Sep 2011 21:40

Nyligen färdigställd F.moser Ax Leader.
Image
Fantastiskt styv och fin att cykla på.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fjonk » 29 Sep 2011 21:55

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 29 Sep 2011 22:06

Jizz indeed.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by pse » 29 Sep 2011 22:51

Där satt hjulen bra!

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by måns » 29 Sep 2011 23:00

Väldigt tjusig! Men i all välmening, höljet till bakbromsen ser rätt kort ut, bara så det inte hindrar styrningen.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by viktor » 30 Sep 2011 09:19

@J2000E: Den där Meral Super Randonneuren är läskigt vacker! Nu vet jag vad jag ska eftersträva med nästa cykelbygge.
/Viktor

Post Reply