Ruben Fixed Gear

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Muffat Stål » 07 Sep 2011 15:49

1. Lägg ner martyr-grejen. Som man frågar får man svar.

2. Du frågar vad vi tycker om cyklarna. Jag svarar: de ser rysliga ut, och är troligtvis av dålig kvalitet. Känner dock inte till märket.

3. Min personliga åsikt är att du verkar ha en osund inställning till konsumtion i största allmänhet. Billiga grejer så att alla kan testa! Det är inte det detta forum handlar om. Min uppfattnig är att de allra flesta här är medvetna konsumenter som snarast gillar cykling, cykelkulturen, mekande och filande, kvalitet, historia, veganism, fairtrade, you name it... Billig skit är inte populärt.

4. Och har man inte pengarna till ett italienskt fullblod så bygger man en hoj själv. För 3500 får man ihop något riktigt bra, och har skoj på vägen. Att skicka ut en billig hoj på marknaden för att kidsen ska kunna få testa, eller för att 40-plus-pappan som inte hinner bygga själv ska kunna köpa en, är inte ett steg i rätt riktning. Det är ingen mänsklig rättighet att cykla fixerat.

Jag tror cyklarna kan hitta en marknad i Sverige, absolut. Men de får inte direkt min välsignelse. Jag råder dig att leta efter bättre cyklar om du fortfarande vill testa. Det är alltid bättre med en bra än 10 usla cyklar på marknaden.
Hoppas mina svar kan vara till någon nytta!
The thigh's the limit

donkii
Posts: 14
Joined: 07 Sep 2011 10:38

Re: Ruben Fixed Gear

Post by donkii » 07 Sep 2011 15:56

Fredde wrote:Morsning!

Det som är problemet med att tjäna pengar på billiga kina-fynd är att: det går inte.

Tull, skatt och moms kommer göra att även om du får mängdrabatt så kommer det vara billigare för dina kunder att köpa direkt från tillverkaren.

Detta vågar jag påstå utan att ha sett din kalkyl med tanke på att du siktar på att kunna sälja kompletta cyklar för 3500:-

EDIT: Skrivet i all välmening! :)
Det är inte jag som tar risken, jag sjösätter det, den som tar risken är importören i detta fall. Inköp+frakt+moms+tull blir 1500kr och därefter säljs cykeln för 3500kr. Eftersom att ni inte är målgruppen har jag inget problem med att skriva det här. 2000kr påslag per enhet. Väljer du att köpa 1st som privatperson betalar du ca. 500usd för cykeln och frakten, lägg därtill moms och tull.. Det blir alltså inte billigare för en privatperson.

donkii
Posts: 14
Joined: 07 Sep 2011 10:38

Re: Ruben Fixed Gear

Post by donkii » 07 Sep 2011 16:06

Muffat Stål wrote:1. Lägg ner martyr-grejen. Som man frågar får man svar.

2. Du frågar vad vi tycker om cyklarna. Jag svarar: de ser rysliga ut, och är troligtvis av dålig kvalitet. Känner dock inte till märket.

3. Min personliga åsikt är att du verkar ha en osund inställning till konsumtion i största allmänhet. Billiga grejer så att alla kan testa! Det är inte det detta forum handlar om. Min uppfattnig är att de allra flesta här är medvetna konsumenter som snarast gillar cykling, cykelkulturen, mekande och filande, kvalitet, historia, veganism, fairtrade, you name it... Billig skit är inte populärt.

4. Och har man inte pengarna till ett italienskt fullblod så bygger man en hoj själv. För 3500 får man ihop något riktigt bra, och har skoj på vägen. Att skicka ut en billig hoj på marknaden för att kidsen ska kunna få testa, eller för att 40-plus-pappan som inte hinner bygga själv ska kunna köpa en, är inte ett steg i rätt riktning. Det är ingen mänsklig rättighet att cykla fixerat.

Jag tror cyklarna kan hitta en marknad i Sverige, absolut. Men de får inte direkt min välsignelse. Jag råder dig att leta efter bättre cyklar om du fortfarande vill testa. Det är alltid bättre med en bra än 10 usla cyklar på marknaden.
Hoppas mina svar kan vara till någon nytta!
Svar på 1:
Läs svaren jag fick från början, smygreklam, gå över gränsen osv.. BULLSHIT!

Svar på 2:
Jag frågade om någon hade något att dela med sig av gällande Ruben och dess cyklar.

Svar på 3:
Jag visste inte vad detta forum handlade om, men nu vet jag. Billigt skit, det kan säkert stämma, får hem en på måndag och jag får avgöra då.

Svar på 4:
Vad är rätt riktning?
---

Det är som sagt inte så att jag har bett om att få kränga billigt skit som ni uttrycker det, utan jag fick en fråga och jag funderar och vrider och vänder på det mesta för att försöka förstå, lära mig och därifrån ta ett beslut om jag ska vara med och lansera denna eller inte.

Jag har aldrig köpt billigt, ibland har det straffat sig och ibland inte. Men jag håller med dig, hellre en bra än tio dåliga.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Muffat Stål » 07 Sep 2011 16:16

donkii wrote: Svar på 1:
Läs svaren jag fick från början, smygreklam, gå över gränsen osv.. BULLSHIT!

Svar på 2:
Jag frågade om någon hade något att dela med sig av gällande Ruben och dess cyklar.

Svar på 3:
Jag visste inte vad detta forum handlade om, men nu vet jag. Billigt skit, det kan säkert stämma, får hem en på måndag och jag får avgöra då.

Svar på 4:
Vad är rätt riktning?
---

Det är som sagt inte så att jag har bett om att få kränga billigt skit som ni uttrycker det, utan jag fick en fråga och jag funderar och vrider och vänder på det mesta för att försöka förstå, lära mig och därifrån ta ett beslut om jag ska vara med och lansera denna eller inte.

Jag har aldrig köpt billigt, ibland har det straffat sig och ibland inte. Men jag håller med dig, hellre en bra än tio dåliga.
På 1an menade jag inget om smygreklam, bara att folk här instinktivt ogillar cyklarna du visade upp.

Men i övrigt låter det ju som vi inte ligger så jäkla långt ifrån varandra i alla fall! All information är bra information, heter det inte så? Vad jag menar är att du nu har slängt ut en fråga och uppenbarligen fått en hejdundrans reaktion på det. Ta med dig det och försök lirka lite i det folk skrivit, och på så sätt kanske utveckla produkten (eller byt leverantör).
Kanske är det bättre att sälja en cykel för 6 eller 7 tusen och på så sätt nå en annan marknad? Neonfärger kanske inte är grejen? Och kanske det faktiskt är så att "fixie-kulturen" mer är en grej för 40-åringar och inte kapitalsvaga barn?
The thigh's the limit

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Ruben Fixed Gear

Post by tropfrog » 07 Sep 2011 16:20

Kan du göra 2000 kr per enhet utan att ta någon som helst risk som du beskriver så hamnar saken i ett annat läge.....Kör hårt, bättre erbjudande får du aldrig. Svenska cykelbutiker arbetar under mycket sämre förutsättningar.

MVH
Magnus

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Jonas.F » 07 Sep 2011 16:43

Utdöende kundkrets, skulle inte lägga fem öre på det dessutom är cyklarna till 99% chans skit och du kommer att få problem med reklamationer etc (inbitna lagar själv hippsters reklamerar) och jo du är ute efter snabba cash det fattar du väl själv? du kan ju inget om cykel branchen men skall endå importera cyklar?!?
We are 138

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Eskiboi » 07 Sep 2011 17:08

tropfrog wrote:...de flesta hipster har lagt om till longboarding och fågelskådning...
Det är ju så bra att Smiling Elements International Co som säljer cyklarna dessutom säljer longboards: http://smilingelement.en.gongchang.com/

Donkii: Här kan du bli din egen importör av dessa cyklar: http://www.alibaba.com/showroom/ruben-bikes.html. Så slipper du mellanhanden men får istället stå med risken att du inte kan sälja cyklarna.

Allvarligt talat så är du inte direkt först på marknaden med affärsidén att försöka sälja obrandade cyklar till ett förhållandevis lågt pris. Om du verkligen vill börja sälja cyklar så rekommenderar jag dig att först specifiera din målgrupp och göra en marknadsundersökning och därefter skapa en produkt.

Nu får du istället en färdig produkt i handen och försöker fiska efter en målgrupp/marknad. Personligen tror jag att du får svårt att konkurrera med de nya spelare som redan börjat etablera sig på marknaden med liknande koncept, samt de etablerade cykelhandlare/tillverkare som finns, men för mig är du välkommen att pröva.

Angående cyklarna är det svårt att säga någonting annat än att de helt och hållet består av noname-produkter. Huruvida det är bra eller dåligt överlåter jag till dig att reflektera över.
The concept of time has been revised and improved...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Fredde » 07 Sep 2011 17:49

donkii wrote: Det är inte jag som tar risken, jag sjösätter det, den som tar risken är importören i detta fall. Inköp+frakt+moms+tull blir 1500kr och därefter säljs cykeln för 3500kr. Eftersom att ni inte är målgruppen har jag inget problem med att skriva det här. 2000kr påslag per enhet. Väljer du att köpa 1st som privatperson betalar du ca. 500usd för cykeln och frakten, lägg därtill moms och tull.. Det blir alltså inte billigare för en privatperson.
Lugn i kojan nu.

Ert inköpspris (inkl frakt) kommer alltså vara ca 950spänn men en "privatperson" får betala mer än tre gånger mer. Det är inte så troligt.

Men okej även om det skulle vara så så det ju ändå billigare för en privatperson att köpa för 500USD (3185sek) än från er för 3500sek, att få värdet nerskrivet är mer regel än undantag från asien.

EDIT: Priset från Allibaba är: Min. Order: 200 Pieces FOB Price: US $100-310 / Piece

donkii
Posts: 14
Joined: 07 Sep 2011 10:38

Re: Ruben Fixed Gear

Post by donkii » 07 Sep 2011 19:11

Fredde wrote:
donkii wrote: Det är inte jag som tar risken, jag sjösätter det, den som tar risken är importören i detta fall. Inköp+frakt+moms+tull blir 1500kr och därefter säljs cykeln för 3500kr. Eftersom att ni inte är målgruppen har jag inget problem med att skriva det här. 2000kr påslag per enhet. Väljer du att köpa 1st som privatperson betalar du ca. 500usd för cykeln och frakten, lägg därtill moms och tull.. Det blir alltså inte billigare för en privatperson.
Lugn i kojan nu.

Ert inköpspris (inkl frakt) kommer alltså vara ca 950spänn men en "privatperson" får betala mer än tre gånger mer. Det är inte så troligt.

Men okej även om det skulle vara så så det ju ändå billigare för en privatperson att köpa för 500USD (3185sek) än från er för 3500sek, att få värdet nerskrivet är mer regel än undantag från asien.

EDIT: Priset från Allibaba är: Min. Order: 200 Pieces FOB Price: US $100-310 / Piece
Allt beror på den kvantitet du beställer. Köp en cykel så får du den för en 200-230usd och frakten kostar 250-290usd i och med att du skickar med EMS, UPS, DHL sm ett paket.. Köp istället 150st cyklar, betala 145usd per cykel och ta en container frakt kostar 1453usd. Dvs du betalar 9,68usd i frakt per enhet istället. Det är alltså cykelpriset det sitter i, utan fraktkostnaden. Sen kommer du att ha problem att hitta någon som säljer en cykel till dig.. So you do the math.

donkii
Posts: 14
Joined: 07 Sep 2011 10:38

Re: Ruben Fixed Gear

Post by donkii » 07 Sep 2011 19:12

tropfrog wrote:Kan du göra 2000 kr per enhet utan att ta någon som helst risk som du beskriver så hamnar saken i ett annat läge.....Kör hårt, bättre erbjudande får du aldrig. Svenska cykelbutiker arbetar under mycket sämre förutsättningar.

MVH
Magnus
Givetvis kommer inte jag att håva in 2000kr. Jag får min andel och importören sin, dem ska väl också ha en vinning i det hela.

Men efter att ha läst era svar så kommer jag att avböja och någon annan får sköta lanseringen av deras produkter.

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: Ruben Fixed Gear

Post by MarcAd » 07 Sep 2011 19:38

En polare till mig tog in 2st Ruben ru301 rbyr (bild 3),och man får vad man betalar för...precis som Biltema.
Polarn kontaktade dem och drog en historia om att han hade firma och ville köpa två prov så han hade de hemma för ca:2000sek styck, men han la ner hela projektet då han ville vara "seriös"och sköta detta lagligt (bromsar,reflexer och plingklocka)men tykte att det inte var värt besväret.
Dessutom med alla eventuella reklamationer och administration så ansåg han att det inte gick att vara konkurrenskraftig mot andra fabrikat typ moongose,fuji mm.

Detta var år 2010 så allt kan ha ändrats... Men va f-n, be de som vill att du sköta verksamheten att skicka dig 5-10 hojjar på kommision och sätt ut dem på blocket eller tradera. Är det ingen som vill ha dem så får du väl lämna tillbaka dem till uppdragsgivaren... vad har du att förlora?

PS. Han anväder den ena hojjen som pendlare,men det e bara ramen o gaffel som e kvar. Cykel nr Två hamnade tillslut på metallåtervinningen då ramen sprack vid vevlagret.DS.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Ruben Fixed Gear

Post by carlhenrik » 07 Sep 2011 19:48

De enda mindre, och svenska, operationerna som lyckats bra (är väl i och för sig en definitionsfråga) som jag vet om är Okee, SSON och Peak. Gemensamt är en enkel färg, ett utförande, inte massa val och okej komponenter. Kan man få ned priset utan att kompromissa för mycket med kvalitet och sätta distributionen, så tror jag man är något på spåret. Men det innebär nog en jäkla massa jobb och inga snabba cash direkt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Fredde » 07 Sep 2011 20:16

donkii wrote:Sen kommer du att ha problem att hitta någon som säljer en cykel till dig.. So you do the math.
Ja det är ju matten jag gör! Ja du ser, nu är cykeln nere i 230USD och frakten från asien är inte några 290usd den är betydligt lägre, skulle tumme-pekfingra 100USD, så då har jag en cykel på trappen för under 2000 spänn.

SugarDaddy
Posts: 3
Joined: 04 Aug 2011 22:31

Re: Ruben Fixed Gear

Post by SugarDaddy » 07 Sep 2011 20:18

någon borde kolla "dragons den"

bara en tanke, påslaget är för högt för att få rotation.

säljer du som företag, så kommer det garanterat bli problem med kvalitet och reklamationer.

/A

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Carl » 07 Sep 2011 20:27

Jag röstar för att du satsar och drar en chansning, går det så går det. Alltid kul om fler börjar cykla, oavsett kvalité på rören.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Bompet » 07 Sep 2011 22:08

Från tullverket:
Slutgiltig antidumpningstull 48.5 %
Sökning på tullsats i Taric (Tullverkets tulltaxa system) för cyklar från Kina
Inget hittepå. Flera personer här på forumet har drabbats av denna antidumpningtull vid import av cykel från Kina.
Image

donkii
Posts: 14
Joined: 07 Sep 2011 10:38

Re: Ruben Fixed Gear

Post by donkii » 08 Sep 2011 12:20

Bompet wrote:Från tullverket:
Slutgiltig antidumpningstull 48.5 %
Sökning på tullsats i Taric (Tullverkets tulltaxa system) för cyklar från Kina
Inget hittepå. Flera personer här på forumet har drabbats av denna antidumpningtull vid import av cykel från Kina.
Cyklarna är från Taiwan. Alltså ingen antidumpningstull.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Bompet » 08 Sep 2011 14:16

Så går det när man inte läser tråden från början.
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ruben Fixed Gear

Post by Jonatan F » 08 Sep 2011 19:32

Tjo!

Håller med ovan, cyklarna är inte vackra. Det syns att de förmodligen inte är allt för roliga. (Har framförallt väldigt svårt för cyklar som är felmonterade på reklambilderna... - bockstyrena är helt åt skogen vinklade! )

Kan vara värt att testa om du inte riskerar så mycket men pantsätt inte huset!

Sist, du överreagerar! Du gick in på ett forum och bad om vår åsikt. Det fick du. Jag förstår överhuvud taget inte varför du satte dig i försvarsposition så hårt?? Det var aldrig några elaka kommentrer eller mobbing, bara ärliga åsikter om hur vi trodde det skulle gå för dig. Förstår inte vad som vr problemet. Man får tåla att få väl raka svar om man ber anonyma människor säga sanningen.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply