Stora cyclocrosstråden
Re: Stora cyclocrosstråden
Jag kommer antagligen göra mig lite till åtlöje under någon helg!
Re: Stora cyclocrosstråden
Inspirerad och tipsad av johanp har jag inför höstens crossåkande uppgraderat min Gunnar med en egenhändigt ihoplödd gaffel. För ramen avsedd längd/rake har den också (till skillnad från den förra gaffeln), och det märks mer än jag hade trott.
-
- Posts: 3
- Joined: 15 Aug 2011 20:20
- Location: Solberga, Stockholm
Re: Stora cyclocrosstråden
Någon som kan tipsa om bra och natursköna platser/leder i stockholmsområdet att crossa på?
<<<b>>>
Re: Stora cyclocrosstråden
Kocmo cross by Andyee, on Flickr
Börjar ta sig sa Bill , nu saknas det bara en liten umlenker samt en framväxel för att sen kunna kasta på lindan på styret.
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Om det är någotstands man skall fråga så är det här!
Skall bygga om min SS till en SS cross. Och då måste jag ju få veta. Vad för fälgar är fina att ha och om tål lite elände. Det hela skall byggas upp på dessa.
Skall bygga om min SS till en SS cross. Och då måste jag ju få veta. Vad för fälgar är fina att ha och om tål lite elände. Det hela skall byggas upp på dessa.
Re: Stora cyclocrosstråden
Velocity Synergy kanske? Men om det är skivbromsade hjul du ska bygga är det kanske lika bra att satsa på skivbromsspecifika 29" fälgar.atomlab wrote:Om det är någotstands man skall fråga så är det här!
Skall bygga om min SS till en SS cross. Och då måste jag ju få veta. Vad för fälgar är fina att ha och om tål lite elände. Det hela skall byggas upp på dessa.
Re: Stora cyclocrosstråden
Hur många hål ska det hela bli och tänker du köra tub eller kanttråd? Jag skulle säga H+son tb-14 för den lite bredare profilen på fälgen, det gör gott vid cross och fälgen är byggd för att palla stryk och hård åkning. Det finns massvis med folk i staterna/från tarck som kör cross på den. Annars en fin Ambrosio eller liknande Mavicatomlab wrote:Om det är någotstands man skall fråga så är det här!
Skall bygga om min SS till en SS cross. Och då måste jag ju få veta. Vad för fälgar är fina att ha och om tål lite elände. Det hela skall byggas upp på dessa.
Re: Stora cyclocrosstråden
Kör slanglöst på mtbn och svär vid det, borde funka lika fint till cross. Kolla in stans notubes 29er fälgar! Kanske crest eller arch modellen.
Du kan köra lägre tryck( bättre grepp o bekvämare) med bibehållet rull o du kan ha antipunkteringsgegga i o glömma allt vad småhålspunkterngar heter. Låter bra va?
Du kan köra lägre tryck( bättre grepp o bekvämare) med bibehållet rull o du kan ha antipunkteringsgegga i o glömma allt vad småhålspunkterngar heter. Låter bra va?
Re: Stora cyclocrosstråden
Men de fälgarna är väl enbart för skivbroms? Det är kanske inget problem i det här fallet iofs.jp wrote:Kör slanglöst på mtbn och svär vid det, borde funka lika fint till cross. Kolla in stans notubes 29er fälgar! Kanske crest eller arch modellen.
Du kan köra lägre tryck( bättre grepp o bekvämare) med bibehållet rull o du kan ha antipunkteringsgegga i o glömma allt vad småhålspunkterngar heter. Låter bra va?
Re: Stora cyclocrosstråden
Om man vill köra UST med fälgbroms så har ju Stans även Notubes ZTR Alpha 340 som är en landsvägs/crossfälg. Funderar på att köra sådana själv , dom är även väldigt lätta. http://www.notubes.com/ZTR-Alpha-340-28 ... -P531.aspxjohan e wrote:Men de fälgarna är väl enbart för skivbroms? Det är kanske inget problem i det här fallet iofs.jp wrote:Kör slanglöst på mtbn och svär vid det, borde funka lika fint till cross. Kolla in stans notubes 29er fälgar! Kanske crest eller arch modellen.
Du kan köra lägre tryck( bättre grepp o bekvämare) med bibehållet rull o du kan ha antipunkteringsgegga i o glömma allt vad småhålspunkterngar heter. Låter bra va?
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Någon som har erfarenhet av Planet X Uncle John? Funderar på att köpa en sådan ram inför crossäsongen. Andra tips i samma prisklass?
Re: Stora cyclocrosstråden
Det jag har hört om Uncle John är att den är tung och tråkig , mer för vinterträning än renodlad cx. Kolla på Rose eller ex Guerciotti hos Planet X istället.pjocke wrote:Någon som har erfarenhet av Planet X Uncle John? Funderar på att köpa en sådan ram inför crossäsongen. Andra tips i samma prisklass?
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Tror att CC i Lund har ett par helt okej Ridley i en storlek som liknar din Canyon för ett rätt bra pris. Kan vara värt att ta en titt nu när säsongen börjar och dom kanske sätter ner gamla för att få plats med nya?
Re: Stora cyclocrosstråden
Det är 32h. Kiss off SLR
Tubeless låter riktigt trevligt. Det här med punktering i skogen är ingen rolig historia!
Sedan. Hur känns vevarmar. Är det något speciellt i åtanke när man kommer till SS och Cross?
Tubeless låter riktigt trevligt. Det här med punktering i skogen är ingen rolig historia!
Sedan. Hur känns vevarmar. Är det något speciellt i åtanke när man kommer till SS och Cross?
Re: Stora cyclocrosstråden
Egentligen inte, men om du inte har en ram avsedd för cross har du inte ett höjt vevlagerhus och markfrigången mellan vev-mark kan väl kanske bli sådär i tighta kurvor.
Men det är nog inget som du behöver oroa dig över med tanke på alla som kör fixed med långa vevar på "standardramar". Kör på det du känner passar dig bra, mina på Yeti:n är 172,5
Nu när vi ändå är här i crosstråden, funderar starkt på att "singlifiera" mitt vevparti eftersom det inte är ett kompaktparti utan ett standard 2011 Veloce 50/34, vill ju inte kasta ut de helt oanvända vevarna och borde jag köra singelklingan på innerplats eller yttre? Någon som har erfarenheter, tänkte sikta på en 42:a och kanske behålla 34an än så länge men "singlifierar" och sätter kedjefångare vad det lider. Sitter med en 13-28 kassett om det spelar någon roll för någons åsikter.
Men det är nog inget som du behöver oroa dig över med tanke på alla som kör fixed med långa vevar på "standardramar". Kör på det du känner passar dig bra, mina på Yeti:n är 172,5
Nu när vi ändå är här i crosstråden, funderar starkt på att "singlifiera" mitt vevparti eftersom det inte är ett kompaktparti utan ett standard 2011 Veloce 50/34, vill ju inte kasta ut de helt oanvända vevarna och borde jag köra singelklingan på innerplats eller yttre? Någon som har erfarenheter, tänkte sikta på en 42:a och kanske behålla 34an än så länge men "singlifierar" och sätter kedjefångare vad det lider. Sitter med en 13-28 kassett om det spelar någon roll för någons åsikter.
Re: Stora cyclocrosstråden
It´s true. Kör jag 29" så kommer den dock att bli lite högre. Men runt 167.5-170 blir det nog iaf. Synd att Sram Red fins för singel klinga. Är ju så otroligt fint..
Detta är ju inte helt OK
Detta kommer dock att bli roligt. Har ju kört mycket MTB. Så får se hur det här landar...
Detta är ju inte helt OK
Detta kommer dock att bli roligt. Har ju kört mycket MTB. Så får se hur det här landar...
Re: Stora cyclocrosstråden
Ja kör du 29or så blir den ju en bra bit högre Du kan ju bara svänga på en bashguard utanför så ser det inte så hemskt ut.
Re: Stora cyclocrosstråden
aha, monstercross! Vad är det för ram?
Re: Stora cyclocrosstråden
50/34 Brukar ju vara standard på kompaktvevpartierna?Viggen wrote: Nu när vi ändå är här i crosstråden, funderar starkt på att "singlifiera" mitt vevparti eftersom det inte är ett kompaktparti utan ett standard 2011 Veloce 50/34, vill ju inte kasta ut de helt oanvända vevarna och borde jag köra singelklingan på innerplats eller yttre? Någon som har erfarenheter, tänkte sikta på en 42:a och kanske behålla 34an än så länge men "singlifierar" och sätter kedjefångare vad det lider. Sitter med en 13-28 kassett om det spelar någon roll för någons åsikter.
Kör på innerplats med en bashguard på yttern!