Jag har en remdriven cykel nästa vecka om inget krånglar.. Pris 6700:- för komplett hoj med carbongaffel och massa lull-lull.. Jag betalar hälften..fredde.se wrote:Eller ännu bättre, tänk "kamrem".
När remdrift gå att få för vettiga pengar blir jag den första att testa kan jag lova. Minimal justering och underhåll - helt underbart.
/Fredde
Världens lättaste cykel nu under tre kg.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Det låter lite väl självupplevt och beviset finns att Arvid faktiskt redan hojar omkring på en nanotempohojArvidSvensson wrote:Eller ännu värre, sittande mitt på golvet i vardagsrummet: -" Var f-- la jag ramen?!!"otto_r wrote:Va jobbigt det måste va att bygga hjul med så tunna ekrar.ArvidSvensson wrote:En tillräckligt stark nanotubeker eker kommer alltså att vara svår att se (ung. 3-4 hårstrån tjock).
calavera wrote:Kolla alla remdrivna fixies och SS i den här happytråden.Hiwatt wrote:jajo jag vet men jag får inte ihop det i skallen liksom, med remdrift.Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläkremmen i en bilmotor.
Visst är det bromsar ala gamla skolan. Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
Det ser ut som att bromsrackarn tar på däcket och det ejuintesåbraaehh..??
Det finns väl remdrivna motorcyklar om jag inte har helt fel och där handlar det ju om lite andra krafter än dom man utvecklar på en cykel.
Att bromsen tar på däcket och skillnaden mot att ständigt skidda är...? =)
Ja jojhojo. Jag jag vet remmar används titt som tätt. Men de är tillverkade av ett "mjukt" material (för de ska ju böjas?? De är inte länkade/mekansika) och då undrar jag om man inte tappar en massa kraft....så då undrar jag om rem + delbar drop verkligen är bättre än en vanlig kedja liksom. Jag ser verkligen inte ngn fördel. Förutom att det ser coolt ut.
Remmar på motorcyklar är ju där för att de är lättare plus att de inte har samma belastning...i vikt...men i RPM.
Om bromsen tar på däcket sliter den säkert inte mer än vad det gör om man skiddar. Men då bromsrackarn envisas med att väga, plus att den nog är ganska sopig rent bromsaspektmässigt får jag återigen dra i tveksamhetsnödbromsen...
Det känns lite som den där plast cykeln liksom. När den kom var ju ett av huvudargumenten att en inte rostade (!!!!)...minns att jag stod i en cykelbutik med farsan och säljaren tyckte definitivt att det var den bästa hojen som fanns.
The Blood I bleed is Black indeed!
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
En fiberarmerad rem kan vara styvare i dragdriktningen än en kedja. Det är kanske däremot mera motstånd när kuggremmen ska lägga an mot tänderna på dreven. Vet inte...Hiwatt wrote: Ja jojhojo. Jag jag vet remmar används titt som tätt. Men de är tillverkade av ett "mjukt" material (för de ska ju böjas?? De är inte länkade/mekansika) och då undrar jag om man inte tappar en massa kraft....
Om kedjestaget kommer in "uppifrån" behöver man inte kunna öppna ramen. Ett annat alternativ är att lägga bakdrevet på utsidan av bakgaffeln men det kräver en annorlunda axel.Hiwatt wrote: så då undrar jag om rem + delbar drop verkligen är bättre än en vanlig kedja liksom. Jag ser verkligen inte ngn fördel. Förutom att det ser coolt ut.
Några för- & nackdelar med remdrift saxat från wikipedian
Benefits:
Lubrication is not required.
Smoother operation.
Longer life than chains.
Disadvantages:
Possibly more difficult to get (though often readily-available automotive standard belts are used).
Belt-driven bikes often incorporate proprietary plastic gears, which wear out more quickly than metal, in their drive trains. Specially designed lightweight metal sprockets are just becoming available on some models and in kits.
Derailleurs can't be used, rather a internal-gear hub is used for shifting.
Tjena!
Remmarna flexar i stortsett inget, tänk kemrem på bil där är det väldigt noga med kamtiderna.
Harley Davidson har länge kört med remmar både mellan växellåda/bakhjul och vevaxel/koppling, även inom dragracing. Även vissa japaner/italienare kör med remmar.
Remmarna är såklart armerade och sträcker sig betydligt mindre än en kedja. De är De är bara böjbara på ett håll så att säga.
Den enda fördelen med kedja är att den är delbar.
Remmar kommer rocka - jag lovar!
/Fredde
Remmarna flexar i stortsett inget, tänk kemrem på bil där är det väldigt noga med kamtiderna.
Harley Davidson har länge kört med remmar både mellan växellåda/bakhjul och vevaxel/koppling, även inom dragracing. Även vissa japaner/italienare kör med remmar.
Remmarna är såklart armerade och sträcker sig betydligt mindre än en kedja. De är De är bara böjbara på ett håll så att säga.
Den enda fördelen med kedja är att den är delbar.
Remmar kommer rocka - jag lovar!
/Fredde
Är det inte med de här anorexyklarna som det egentligen är med fixies. De flesta cykel-typer jag snackar med tycker att jag är helt jävla magiskt sopslut i huvudet* när jag berättar att jag gillar att ta min fixie ut på långrundor.
"Men dina ben? Dina knän? Hur bromsar du? Tänker du över huvudtaget på trafiksäkerhet!?" är vanliga frågor jag brukar stöta på i mitt samröre med lite mer moderata cykel-nissar.
Den här cykeln är ju tydligen skitlätt och det är väl någonstans ganska coolt, hurvida den där cykeln är streetlega, cykelduglig eller snygg känner jag är lite mindre relevant. Vi ska inte kasta sten i något glashus här, hur många är det inte som kastar skit på oss för att fixies är olagliga, fula, saknar livsviktiga funktioner som flaskhållare, växelreglage och bromsar...
Det jag verkligen undrar är: Hur långt borta i tiden är dom där nano-grejerna arvid snackade om!
*dagens forum trivia fråga: vem var det som yppade den här magiska frasen? Första som pm:ar rätt svar vinner en hemlig gåva!
"Men dina ben? Dina knän? Hur bromsar du? Tänker du över huvudtaget på trafiksäkerhet!?" är vanliga frågor jag brukar stöta på i mitt samröre med lite mer moderata cykel-nissar.
Den här cykeln är ju tydligen skitlätt och det är väl någonstans ganska coolt, hurvida den där cykeln är streetlega, cykelduglig eller snygg känner jag är lite mindre relevant. Vi ska inte kasta sten i något glashus här, hur många är det inte som kastar skit på oss för att fixies är olagliga, fula, saknar livsviktiga funktioner som flaskhållare, växelreglage och bromsar...
Det jag verkligen undrar är: Hur långt borta i tiden är dom där nano-grejerna arvid snackade om!
*dagens forum trivia fråga: vem var det som yppade den här magiska frasen? Första som pm:ar rätt svar vinner en hemlig gåva!
Last edited by hejdå on 25 Sep 2008 12:01, edited 1 time in total.
Faktiskt finns det redan cyklar av materialet fast det verkar vara en bra bit kvar tills vi har Arvids scenario av osynliga cyklar m.m.[/quote]Ronny wrote:[quote="SimonBusk"
Det jag verkligen undrar är: Hur långt borta i tiden är dom där nano-grejerna arvid snackade om!
Hur ser de ut, och hur fungerar de? Och framför allt, hur mycket väger de? Vore väldigt intressant med källor.
Hur ser de ut, och hur fungerar de? Och framför allt, hur mycket väger de? Vore väldigt intressant med källor.[/quote]Fixerad wrote:Faktiskt finns det redan cyklar av materialet fast det verkar vara en bra bit kvar tills vi har Arvids scenario av osynliga cyklar m.m.Ronny wrote:[quote="SimonBusk"
Det jag verkligen undrar är: Hur långt borta i tiden är dom där nano-grejerna arvid snackade om!
Verkar ser ut som konventionella carbonramar som denna: http://www.cyclerscafe.com/RoadBikes/BM ... SLC01.aspx
Minns inte vilket stall det var men materialet har varit med i TDF för några år sedan. Finns även MTB (som Stark) i materialet men det tycks som vikterna inte är speciellt låga och det lär nog dröja innan vi får se de riktigt låga vikterna. UCI lär säkert vara ett hinder.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Verkar som Easton-rören som BMC använder bara strösslat lite nanotuber i epoxyn bara för att kunna skriva "nanotube" i broschyrerna. Lägg märke till att easton nästan tar åt sig äran av nanotubens upptäckt. Världens längsta nanotub är nu 18mm lång. Att skarva tuberna verkar inte vara lätt och man går miste om hållfastheten då. Det finns nanotuber med kardborreliknande hullingar som gör att man kan tvista ihop långa sektioner och göra fiberväv men det är fortfarande på labbstadiet och hållfastheten är bara något bättre än vanliga kolfiber. Det sa bli kul att se vad som händer de närmaste åren. Lägg upp en google alert på "nanotube breakthrough" och håll andan...Ronny wrote: ...
Verkar ser ut som konventionella carbonramar som denna: http://www.cyclerscafe.com/RoadBikes/BM ... SLC01.aspx
Minns inte vilket stall det var men materialet har varit med i TDF för några år sedan. Finns även MTB (som Stark) i materialet men det tycks som vikterna inte är speciellt låga och det lär nog dröja innan vi får se de riktigt låga vikterna. UCI lär säkert vara ett hinder.
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag tycker också spontant att remmen borde "suga fast" mer än kedjan. Men å andra sidan tyckte jag spontant att en cykel hänger i de översta ekrarna men den står på de nedersta...48/16 magnus wrote:Blir det inte mer friktion med rem än med kedja ? spontant tänker jag att en gummiklädd rem suger mer än en kedja.
/M
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
precis och det verkar vara mycket försäljningsretorik nu initialt som är lite missvisande för den som inte sätter sig i ämnet tillräckligt.ArvidSvensson wrote:Verkar som Easton-rören som BMC använder bara strösslat lite nanotuber i epoxyn bara för att kunna skriva "nanotube" i broschyrerna. Lägg märke till att easton nästan tar åt sig äran av nanotubens upptäckt. Världens längsta nanotub är nu 18mm lång. Att skarva tuberna verkar inte vara lätt och man går miste om hållfastheten då. Det finns nanotuber med kardborreliknande hullingar som gör att man kan tvista ihop långa sektioner och göra fiberväv men det är fortfarande på labbstadiet och hållfastheten är bara något bättre än vanliga kolfiber. Det sa bli kul att se vad som händer de närmaste åren. Lägg upp en google alert på "nanotube breakthrough" och håll andan...Ronny wrote: ...
Verkar ser ut som konventionella carbonramar som denna: http://www.cyclerscafe.com/RoadBikes/BM ... SLC01.aspx
Minns inte vilket stall det var men materialet har varit med i TDF för några år sedan. Finns även MTB (som Stark) i materialet men det tycks som vikterna inte är speciellt låga och det lär nog dröja innan vi får se de riktigt låga vikterna. UCI lär säkert vara ett hinder.
Jamen precis. En rem kan ju vara hur stark som helst i dragläget. Det betvivlar jag inte. Jag är mer tveksam till hur det är där kuggen möter remmen/tanden etc. Att jämföra med motorcykel och fläktrem är inte giltigt då det är helt andra utväxlingar vi pratar om + explosionsmotor. Jag är ganska skeptisk, men skulle gärna testa och bli överbevisad, eller vad det heter.48/16 magnus wrote:Blir det inte mer friktion med rem än med kedja ? spontant tänker jag att en gummiklädd rem suger mer än en kedja.
/M
...alltså det kanske "funkar" med rem...(skönt med ännu en standard [ironi])
men jag kan ändå inte se några energi/vikt/styvhets fördelar med det...förutom coolheten dårå. Wikipedians argument är ju hyfsat klena.
Benefits:
Lubrication is not required. - Hiiimla tur. Det är ju ett stort problem[ironi].
Smoother operation. - MJUKT = mindre bra, i min cykelvärld.
Longer life than chains. - ...hmm okej då. Har ifs inte uplevt det som ett problem.
Disadvantages:
Possibly more difficult to get (though often readily-available automotive standard belts are used). - [ingen kommentar]
Belt-driven bikes often incorporate proprietary plastic gears, which wear out more quickly than metal, in their drive trains. - [ingen kommentar]
Specially designed lightweight metal sprockets are just becoming available on some models and in kits. - [ingen kommentar]
Derailleurs can't be used, rather a internal-gear hub is used for shifting. - ...om man nu vill växla.
The Blood I bleed is Black indeed!