Bromskloss för vita fälgar

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
coldcuts
Posts: 58
Joined: 23 May 2011 09:39

Bromskloss för vita fälgar

Post by coldcuts » 23 May 2011 09:44

Hej!

Köpte dessa http://cgi.ebay.com/Fixie-Freewheel-Tra ... 675wt_1111

Nu undrar jag om det finns bromsklossar som inte färgar fälgen svart(skitig)? Dessutom så märkte jag att bromsklossen gnisslar ordentligt vid hastig inbromsning, finns det bromskloss som inte gnisslar?

Tack på förhand!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Gustav » 23 May 2011 10:06

Du har köpt fälgar utan bromsyta. Vilka klossar du än använder kommer färgen bromsas bort.
"WITHOUT CNC machined Side Walls for Brakes (But brakes still could be used although not perfect)"
Image

coldcuts
Posts: 58
Joined: 23 May 2011 09:39

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by coldcuts » 23 May 2011 10:23

Jo, jag vet. Men jag undrar ändå om det finns vita klossar som fungerar.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Gustav » 23 May 2011 10:34

Inte vad jag vet. Oftast är ju vita gummiblandningar lösare sammansatt än svarta dylika (se t.ex recensionerna av vita däck som finns här). Men även med vitt tror jag det kommer bli smutsigt till slut, såtillvida att du inte bara cyklar i kliniskt rena miljöer.
Zipp har ju korkbelägg för kolfiberfälgar, kanske att de färgar av sig mindre. Det finns fler ljusare klossar för kolfiber, men jag har ingen susning om hur de funkar på alu-hjul.

Lycka till!
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Streamliner » 23 May 2011 20:23

Jag har de här och de färgar inte vanliga aluminiumfälgar det allra minsta, kanske funkar de hyfsat på dina vita, plus att de har en väldigt effektiv och mjuk inbromsning utan skrik. Rekommenderas verkligen:
http://www.wiggle.co.uk/swissstop-flash ... ance-pads/
Loch Ness is Deep.

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Calles » 15 Jun 2011 06:10

Streamliner wrote:Jag har de här och de färgar inte vanliga aluminiumfälgar det allra minsta, kanske funkar de hyfsat på dina vita, plus att de har en väldigt effektiv och mjuk inbromsning utan skrik. Rekommenderas verkligen:
http://www.wiggle.co.uk/swissstop-flash ... ance-pads/
Ser inte ut att passa vanliga cantilever bromsar, eller finns det flera varianter?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Bompet » 15 Jun 2011 06:59

Gröna SwissStop finns för de flesta bromsvarianter. Även Canti. Använder det på min CX. Funkar bra för att stoppa cykeln. Huruvida de kladdar ner hipsterfälgar eller inte kan jag tyvärr inte svara på.
Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by snarkus » 15 Jun 2011 20:22

Bompet wrote:Gröna SwissStop finns för de flesta bromsvarianter. Även Canti. Använder det på min CX. Funkar bra för att stoppa cykeln. Huruvida de kladdar ner hipsterfälgar eller inte kan jag tyvärr inte svara på.
Gröna Swiss Stop kladdar ner mina fälgar (och allt annat) när det är blött ute åtminstone. Samma gråsvarta sörja som med vanliga belägg.

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Calles » 15 Jun 2011 21:09

snarkus wrote:
Bompet wrote:Gröna SwissStop finns för de flesta bromsvarianter. Även Canti. Använder det på min CX. Funkar bra för att stoppa cykeln. Huruvida de kladdar ner hipsterfälgar eller inte kan jag tyvärr inte svara på.
Gröna Swiss Stop kladdar ner mina fälgar (och allt annat) när det är blött ute åtminstone. Samma gråsvarta sörja som med vanliga belägg.
Men de gnisslar inte? Fälgarna går att tvätta när man ska vara fin ;)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromskloss för vita fälgar

Post by Otto » 16 Jun 2011 12:49

Calles wrote:
snarkus wrote:
Bompet wrote:Gröna SwissStop finns för de flesta bromsvarianter. Även Canti. Använder det på min CX. Funkar bra för att stoppa cykeln. Huruvida de kladdar ner hipsterfälgar eller inte kan jag tyvärr inte svara på.
Gröna Swiss Stop kladdar ner mina fälgar (och allt annat) när det är blött ute åtminstone. Samma gråsvarta sörja som med vanliga belägg.
Men de gnisslar inte? Fälgarna går att tvätta när man ska vara fin ;)
Fast dom kommer ju slita bort lacken likt förbannat.

Post Reply