Fransk eller Schweizisk gänga?
Fransk eller Schweizisk gänga?
Har precis fått ärva en Crescent av grannen. Utifrån färg (tvåton blå), komponentgrupp (Campa Triomphe) och det lite märkliga Maillard Helico-maticnavet bak har jag slutit mig till att det sannolikt är en 318 från -87. Som jag förstår det är det fransk gänga på vevlagren men har även läst att det kan vara schweizisk. Är det någon därute som vet? Vore kul att ha koll innan jag börjar blådra åt fel håll..
Nybörjartack på förhand!
Nybörjartack på förhand!
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
http://www.cykelhobby.com/316lista.html Här har du en referens. kanske redan har sätt den här, men den visar exakt vad det sitter för grejer på din hoj.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Tack för tipset... denna tabell tycks dock bara omfatta 316-serien.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Tror chansen att det är fransk/schweizisk gänga är rätt liten.. Japanska rör i ramen etc samt triomphegrupp där vevlagret endast tillverkades i ISO/Italienskt. Vad jag förstått var det bara de gamla crescent med nuovo record osv som körde franskt. Kan ha fel iofs..
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=24
http://cykelhobby.com/92318.htm
//M
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=24
http://cykelhobby.com/92318.htm
//M
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
[/url]
[/url]
-
- Posts: 267
- Joined: 26 Jul 2009 16:06
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Svårt att se något på den lilla bilden, men jo 35x1 är fransk eller schweizisk. Ska du byta vevlager? Högerkoppen brukar jag annars låta bli att demontera, då den brukar sitta riktigt hårt, all justering gör man ju på vänstersidan.MatKar wrote:Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
[/url]
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
(Ledsen över dålig bild!)petterovski wrote:Svårt att se något på den lilla bilden, men jo 35x1 är fransk eller schweizisk. Ska du byta vevlager? Högerkoppen brukar jag annars låta bli att demontera, då den brukar sitta riktigt hårt, all justering gör man ju på vänstersidan.MatKar wrote:Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
[/url]
Om sanningen ska fram är jag inte helt säker på att det behöver bytas. Knirrade en del men å andra sidan är det inte genomgånget sedan cykeln var ny för snart 25 år sedan så det kanske räcker med en service. Däremot ska jag nog lacka om ramen och då bör man väl plocka bort koppen om det ska bli snyggt? Har förstått att den kan sitta fast ordentligt. Sheldon Brown föreslår att man drar fast koppen i ett skruvstycke och snurrar på ramen. Har någon erfarenhet av detta lite bryska tillvägagångssätt?
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Gör rent och kolla lagerbanorna, fetta in. Blir säkert kanon.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Skit enligt min erfarenhet, men vill du prova så har jag ett som inte är använt så mycket du kan få köpa billigare.
Annars rekomenderar jag dig att återanvända original eller skaffa Phil Wood lager.
Anders på Veloform har ett jäkla smidigt verktyg som verkligen låses fast i lagerkoppen så det går att ta loss med hävstång. När han tog av min behövde han en meter hävstång, hela hans kroppstyngd och lite våld för att få av den. Allt som krävs är rätt verktyg. Jag gissar att alla seriösa LBS har liknande verktyg.
MVH
Magnus
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Att sätta i ett skruvstycke och dra i ramen brukar funka jättebra, om du bara får ordentligt grepp på koppen och drar rakt och fint. Om du läser vidare på Sheldons sida visar han även på att använda en stor bult (M24 typ) med brickor och dra fast i koppen, det är också en metod som funkar kanon, faktiskt det bästa jag provat.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Tack för bra svar!tropfrog wrote:Skit enligt min erfarenhet, men vill du prova så har jag ett som inte är använt så mycket du kan få köpa billigare.
Annars rekomenderar jag dig att återanvända original eller skaffa Phil Wood lager.
Anders på Veloform har ett jäkla smidigt verktyg som verkligen låses fast i lagerkoppen så det går att ta loss med hävstång. När han tog av min behövde han en meter hävstång, hela hans kroppstyngd och lite våld för att få av den. Allt som krävs är rätt verktyg. Jag gissar att alla seriösa LBS har liknande verktyg.
MVH
Magnus
Ska börja med att se hur originallagret beter sig efter lite ömsint omvårdnad. Skulle det vara helmögigt så kan det mycket väl hända att jag köper ditt och testar. Sedan blir det nog till att traska iväg till den lokala cykelhökaren för hjälp med koppen..
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Jo, jag läste om bultmetoden. Kanske en dum fråga men riskerar man inte att göra åverkan på lagerbanan när man skruvar fast grejor från insidan... jag hade som sagt tänkt återanvända lagret...Naugas wrote:Att sätta i ett skruvstycke och dra i ramen brukar funka jättebra, om du bara får ordentligt grepp på koppen och drar rakt och fint. Om du läser vidare på Sheldons sida visar han även på att använda en stor bult (M24 typ) med brickor och dra fast i koppen, det är också en metod som funkar kanon, faktiskt det bästa jag provat.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Jag använde en sådan här. Inga problem alls.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Nämen se där.. är det dessutom en stiftnyckel för den justerbara koppen i andra ändan? Återstår bara att hitta en. Får jag köpa din?hadnan wrote:Jag använde en sådan här. Inga problem alls.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
För enkelt...
Tack och bock!
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
och svar ja. Stiften är till andra sidan. Ett tips är att köpa till ett eller ett par reservstift redan från början. De går av ganska lätt.
MVH /H
MVH /H
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Lagerkoppen tål mycket, den är av härdat stål och bra mycket hårdare än bulten. Men en bricka för att fördela trycket skadar ju inte.MatKar wrote:Jo, jag läste om bultmetoden. Kanske en dum fråga men riskerar man inte att göra åverkan på lagerbanan när man skruvar fast grejor från insidan... jag hade som sagt tänkt återanvända lagret...Naugas wrote:Att sätta i ett skruvstycke och dra i ramen brukar funka jättebra, om du bara får ordentligt grepp på koppen och drar rakt och fint. Om du läser vidare på Sheldons sida visar han även på att använda en stor bult (M24 typ) med brickor och dra fast i koppen, det är också en metod som funkar kanon, faktiskt det bästa jag provat.
Re: Fransk eller Schweizisk gänga?
Enligt Sutherlands Handbook for Bicycle Mechanics så är skillnaden mellan Fransk och Schweizisk vevlagergänga att på den senare kan högersidan vara antingen höger- eller vänstergängad!petterovski wrote:Svårt att se något på den lilla bilden, men jo 35x1 är fransk eller schweizisk. Ska du byta vevlager? Högerkoppen brukar jag annars låta bli att demontera, då den brukar sitta riktigt hårt, all justering gör man ju på vänstersidan.MatKar wrote:Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
[/url]
Är det fråga om högergänga ska detta vara markerat på vevlagerskålen, olika fabrikat av vevlager har olika märkning...