Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Dags för ett nytt projekt , hämtade den här hojjen hos morfar för längesen när man hade fixieplaner i skallen, insåg snabbt att den va rätt ovärd att lägga tid på eftersom den hade så slapp geometri.
har inte en blekaste aning om vad det är för ram (sprayad silver), morfar påstår att den är från 60-talet, strystammen står det italia på.
För ett tag sedan byggde jag en fotbromsad budgethojj till tjejen och det kapades och svetsades en hel del i den ramen, och då föddes tankarna för detta projekt och den bortglömda ramen , jag har ett gäng fixies jag kan cykla hårt med, så denna ska bara bli en café, poser, söndags hojj, finns många namn .
en del mindre bra lösningar va nödvändiga pga av att den va så sjukt otight innan och det är jag fullt medveten om, så ingen plånboksbyggare med trackram för 10k behöver kommentera det..
Dags för lite bilder på dagens arbete då.
Utgångs objektet.
Strippa ner den och justera lite för att se om det fanns nån potential.
Bort med orginal drops.
Visionen
Kapade till nya drops med styrningar eftersom bakgaffeln(?) blev smal pga av kapningen så va styrningarna till mkt hjälp när jag punkta fast dropsen.
Här kan man ana den första mindre bra/snygga lösningen, eftersom jag kortade ner bakpartiet ordentligt så fick jag böjja lite för att det skulle passa.
Nu hamnar vi på det djupa vattnet, korta framgaffeln , klippte bort så mkt så att däcket bottna i yttersta läget på dropsen, spårade för säkerheten ur drops och gaffel innan jag svetsade ihop skiten igen.
Baken, kommer nog kapa bort och göra om det så den övre bakgafflen kommer centrerat över navet, det va oundvikligt om jag inte kapa loss den vi sadelstolpen och ändra hela vinkeln :/, men jag gör nog om det i morrn.
inte färdigsvetsat på bilderna.
Tight ska det vara , kommer få slipa ur lite för frigång..
Resultatet då.. en aning tightare , kommer somsagt att göra om bakpartiet lite.
Eftersom cykeln inte har kostat mig mer än några timmar i tid så tänker jag kosta på med brookslinda och sadel, den kommer lackas i nån gammal simpel solid kulör.
Och när man endå va hemma hos morsan och farsan så passa jag på att rota i lokala cykelhandlarens gömmor och kom tillbaka med dom här pärlorna.
Kostnad? en låda staropramen
fyndskick.
Pumpade däcken och justera lite på nishikien och den va cyklingsbar, satt i stort sett nya däck på den , får förbli orginal och 12 växlad.
Peugoten får bli en fixie, kastade på lite skit på den för att se hur den såg ut
Det var allt för idag, mer bilder kommer under byggets gång.
har inte en blekaste aning om vad det är för ram (sprayad silver), morfar påstår att den är från 60-talet, strystammen står det italia på.
För ett tag sedan byggde jag en fotbromsad budgethojj till tjejen och det kapades och svetsades en hel del i den ramen, och då föddes tankarna för detta projekt och den bortglömda ramen , jag har ett gäng fixies jag kan cykla hårt med, så denna ska bara bli en café, poser, söndags hojj, finns många namn .
en del mindre bra lösningar va nödvändiga pga av att den va så sjukt otight innan och det är jag fullt medveten om, så ingen plånboksbyggare med trackram för 10k behöver kommentera det..
Dags för lite bilder på dagens arbete då.
Utgångs objektet.
Strippa ner den och justera lite för att se om det fanns nån potential.
Bort med orginal drops.
Visionen
Kapade till nya drops med styrningar eftersom bakgaffeln(?) blev smal pga av kapningen så va styrningarna till mkt hjälp när jag punkta fast dropsen.
Här kan man ana den första mindre bra/snygga lösningen, eftersom jag kortade ner bakpartiet ordentligt så fick jag böjja lite för att det skulle passa.
Nu hamnar vi på det djupa vattnet, korta framgaffeln , klippte bort så mkt så att däcket bottna i yttersta läget på dropsen, spårade för säkerheten ur drops och gaffel innan jag svetsade ihop skiten igen.
Baken, kommer nog kapa bort och göra om det så den övre bakgafflen kommer centrerat över navet, det va oundvikligt om jag inte kapa loss den vi sadelstolpen och ändra hela vinkeln :/, men jag gör nog om det i morrn.
inte färdigsvetsat på bilderna.
Tight ska det vara , kommer få slipa ur lite för frigång..
Resultatet då.. en aning tightare , kommer somsagt att göra om bakpartiet lite.
Eftersom cykeln inte har kostat mig mer än några timmar i tid så tänker jag kosta på med brookslinda och sadel, den kommer lackas i nån gammal simpel solid kulör.
Och när man endå va hemma hos morsan och farsan så passa jag på att rota i lokala cykelhandlarens gömmor och kom tillbaka med dom här pärlorna.
Kostnad? en låda staropramen
fyndskick.
Pumpade däcken och justera lite på nishikien och den va cyklingsbar, satt i stort sett nya däck på den , får förbli orginal och 12 växlad.
Peugoten får bli en fixie, kastade på lite skit på den för att se hur den såg ut
Det var allt för idag, mer bilder kommer under byggets gång.
@fistasthlm
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Snyggt jobbat! Jag hade nog försökt få sadelstagen att peka mot bakaxeln eller tom strax framför axeln. Hur som helst, kul projekt!
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
GRYMT! Själv är bäste dräng!
Önskar att jag hade en svets i min meckhörna...
Önskar att jag hade en svets i min meckhörna...
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Ser riktigt bra ut! Går själv runt och letar efter en gammal racer att sätta vinkelslipen i..
Coolt att den blev så pass tight fram av att korta gaffeln lite..
Coolt att den blev så pass tight fram av att korta gaffeln lite..
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Stiligt!
Den som ändå kunde svetsa…
Den som ändå kunde svetsa…
I Dalarnas djupa skogar..
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Det ska åtgärdas idag , jag tänkte inte riktigt till när jag grejja, men såg när jag kom in och börja gå igenom bilderna att det såg helt skevt ut.ArvidSvensson wrote:Snyggt jobbat! Jag hade nog försökt få sadelstagen att peka mot bakaxeln eller tom strax framför axeln. Hur som helst, kul projekt!
@fistasthlm
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Schysst. Jag är lite svag för fulmeck, fulhack etcbankiren wrote:Det ska åtgärdas idag , jag tänkte inte riktigt till när jag grejja, men såg när jag kom in och börja gå igenom bilderna att det såg helt skevt ut.ArvidSvensson wrote:Snyggt jobbat! Jag hade nog försökt få sadelstagen att peka mot bakaxeln eller tom strax framför axeln. Hur som helst, kul projekt!
Har vart sadelstagen går någon mer (större) effekt än estetiskt? Det förekommer ju på "riktiga" ramar att stagen slutar lååångt ut på gaffeländarna (kanske inte sett någon så här långt ut tidigare )
typ
sökes: nervex bangaffel.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Jonis! wrote:Schysst. Jag är lite svag för fulmeck, fulhack etcbankiren wrote:...ArvidSvensson wrote:Snyggt jobbat! Jag hade nog försökt få sadelstagen att peka mot bakaxeln eller tom strax framför axeln. Hur som helst, kul projekt!
Har vart sadelstagen går någon mer (större) effekt än estetiskt? Det förekommer ju på "riktiga" ramar att stagen slutar lååångt ut på gaffeländarna (kanske inte sett någon så här långt ut tidigare )
typ
Extremfall åt andra hållet. Jag tycker att det ser tajtare ut bara. När man ändå är framme med sågen och svetsen tänkte jag.
Foto: från freddes blog.
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
fan, nu vart man ju galet klyven :/, göra om eller inte? tanken är ju att den ska se gammal ut.. hmm. omröstning innan kl 17 idag, vad tycker ni?
@fistasthlm
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Bra jobbat!!
Blir ju sugen på att plocka fram svetsen själv ,
har tyvärr ingen egen men det finns ett flertal
på skolan och kompisar som har.
Blir spännande att se resultatet
Jag skulle satsa på något mittemellan de båda alternativen,
sikta där bakaxeln troligtvis kommer att ligga med lagom
kedjespänning, håller bäst då också .
Blir ju sugen på att plocka fram svetsen själv ,
har tyvärr ingen egen men det finns ett flertal
på skolan och kompisar som har.
Blir spännande att se resultatet
Jag skulle satsa på något mittemellan de båda alternativen,
sikta där bakaxeln troligtvis kommer att ligga med lagom
kedjespänning, håller bäst då också .
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Ser gut
Vilken svetsform har du använt dig utav?
Mvh Panos
Vilken svetsform har du använt dig utav?
Mvh Panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
migmagPanos wrote:Ser gut
Vilken svetsform har du använt dig utav?
Mvh Panos
@fistasthlm
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Håll koll bara så att topröret förbli horisontellt - såg inte så ut på bilden
ps: grattis till två fynd! Trodde de flesta sådana fynd var bort-damsugna av hipsters vid det här laget!
ps: grattis till två fynd! Trodde de flesta sådana fynd var bort-damsugna av hipsters vid det här laget!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
jag ska checka toppröret, tack för tipset. vad är nackdelen om vinkeln skulle ändras?Jonatan F wrote:Håll koll bara så att topröret förbli horisontellt - såg inte så ut på bilden
ps: grattis till två fynd! Trodde de flesta sådana fynd var bort-damsugna av hipsters vid det här laget!
cykelhandlarn finns på landsbyggden, där finns inga hipsters
@fistasthlm
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Ska nog börja snoka runt bland de lokala cykelaffärerna jag med... lite nära göteborg bara... :S
Osnyggt framförallt men misstänker även att styrningen kan kännas vajsing.
Osnyggt framförallt men misstänker även att styrningen kan kännas vajsing.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Coolt =)bankiren wrote:migmagPanos wrote:Ser gut
Vilken svetsform har du använt dig utav?
Mvh Panos
Då vet jag
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Har småpysslat lite idag, sagt och gjort sadelrören är bortkapade
nu väntar jag bara på farsans händer som kan hålla i när jag punktar dit dom i den nya vinkeln..
Jonte, då är jag med , tack!
igentligen är det vel bara att ringa runt till cykelbutiker i småorter?, dom felsta som har funnits i 20år+ brukar ha en massa skrot.
nu väntar jag bara på farsans händer som kan hålla i när jag punktar dit dom i den nya vinkeln..
Jonte, då är jag med , tack!
igentligen är det vel bara att ringa runt till cykelbutiker i småorter?, dom felsta som har funnits i 20år+ brukar ha en massa skrot.
@fistasthlm
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Dags att avrunda en dag fylld med cykelmeck och lite bilfix
Sadelstagen fäst i nederkant , stort tack till min far som är snickare med jävligt vass tumstock, va inte så jävla bara att få allt rakt åt alla håll..
Filade ur framgaffeln med en fil så att hjulet går fritt, passade även på att lägga igen bulthålet för broms..
Svetsade även dit nya mellanrör som faktiskt är en del av en bilfjäder sen jag kapa ner min audi på backen
Översiktsbild efter dagen då, kvar att göra i morrn är slipning av svetsar och annat på ramen.
Sadelstagen fäst i nederkant , stort tack till min far som är snickare med jävligt vass tumstock, va inte så jävla bara att få allt rakt åt alla håll..
Filade ur framgaffeln med en fil så att hjulet går fritt, passade även på att lägga igen bulthålet för broms..
Svetsade även dit nya mellanrör som faktiskt är en del av en bilfjäder sen jag kapa ner min audi på backen
Översiktsbild efter dagen då, kvar att göra i morrn är slipning av svetsar och annat på ramen.
@fistasthlm
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Asballt! Jag gillar vinkeln på toppröret, ser mer aggressivt ut . Minskar ju dock försprånget och minskar gaffelvinkeln så cykeln går nog inte lika stabilt sen....
Re: Projekt, Tighta till morfars gamla räser.
Blir ju grymt bra bankiren
Ska själv försöka fixa ordning på mitt bygge.
Letar efter trackends.
//Panos
Ska själv försöka fixa ordning på mitt bygge.
Letar efter trackends.
//Panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI