Varför tight?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Varför tight?

Post by Calles » 13 Jun 2011 08:39

Fundera på vad poängen med en tight ram är?
Blir cykeln mer snabbsvängd, får den mindre luftmotstånd eller är det bara snyggt/coolt?

En liten sidofråga också. Det måste vara en överhängande risk att köra pedalerna i marken när man kör fixed, hur gör ni för att undvika det?
Samt hur vet ni var gränsen går, chansar ni och kör eller provar ni på gräs innan?
Det är ju kul att göra djupa svängar, men jag är mindre sugen på att glida runt på asfalten utan skinnställ...

/Carl
Last edited by Calles on 13 Jun 2011 08:43, edited 1 time in total.

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: Varför tight?

Post by MarcAd » 13 Jun 2011 08:42

Japp :D

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Varför tight?

Post by pjock » 13 Jun 2011 08:59

Vevpartiet ligger ofta högre upp på en ban-ram, detta i kombination med kortare vevarmar gör det mindre troligt att köra pedalerna i marken.

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Varför tight?

Post by KvarterenRundt » 13 Jun 2011 10:08

Den här artikeln förklarar varför ramar byggts extremt tajta.

http://davesbikeblog.blogspot.com/2007/ ... it-of.html

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Varför tight?

Post by Calles » 13 Jun 2011 11:26

KvarterenRundt wrote:Den här artikeln förklarar varför ramar byggts extremt tajta.

http://davesbikeblog.blogspot.com/2007/ ... it-of.html
Tack! Intressant läsning, så generellt sett så är det bara för att få en lite tightare svängradie, och att cykeln ska bli lite mera snabbsvängd men det verkar man ändå "kompensera bort" genom att öka försprånget (trial på engelska)...

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Varför tight?

Post by Calles » 13 Jun 2011 11:34

pjock wrote:Vevpartiet ligger ofta högre upp på en ban-ram, detta i kombination med kortare vevarmar gör det mindre troligt att köra pedalerna i marken.
Ok hur högt brukar det sitta? Om jag mäter på min pedal där den tar i först så sitter den 138mm över marken och ca 180mm ut från centrum. 160mm cc på vevarmarna. Är detta bra/dåligt, går den att cykla fixed utan att jag ska behöva oroa mig för att drutta omkull i varje böj?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Varför tight?

Post by Jonis! » 13 Jun 2011 12:43

http://davesbikeblog.squarespace.com/bl ... eight.html
i krokarna 50-60mm "bb drop", en landsvägshoj har oftast lite till typ 65+ vill jag minnas.

gick och mätte på en av mina hojar (med trackram, minns inte vad den har för vevlagerhöjd) där slutar pedalen runt 110mm över golvet. har inga problem att ta kurvor med den. visst, man kan inte ta kurvor som en racer eller motorcykel men det är ändå lite svårt att flytta tyngden så mkt när man inte kan sluta trampa :)
sökes: nervex bangaffel.

Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Varför tight?

Post by Calles » 13 Jun 2011 13:45

Jonis! wrote:http://davesbikeblog.squarespace.com/bl ... eight.html
i krokarna 50-60mm "bb drop", en landsvägshoj har oftast lite till typ 65+ vill jag minnas.

gick och mätte på en av mina hojar (med trackram, minns inte vad den har för vevlagerhöjd) där slutar pedalen runt 110mm över golvet. har inga problem att ta kurvor med den. visst, man kan inte ta kurvor som en racer eller motorcykel men det är ändå lite svårt att flytta tyngden så mkt när man inte kan sluta trampa :)
Bra blogg!
With any design aspect it is best not to go to extremes, the 10 5/8 inch (27 cm.) bottom bracket height or 2 ¾ (7 cm.) drop was where I built most of my frames, and is still a good average.
Om man läser det så verkar mina mått ligga rätt bra till för markfrigången på ca 137+160=297mm, alltså nästan 3cm mer än vad han byggt efter. Eller gäller det cyklar med SPD pedaler?

Känns som att min gamla SCO ram inte var allt för tokig att bygga på ändå, inte särskilt tight dock men jag har inte upplevt den som trögsvängd direkt så det gör ju inget förutom att jag inte är lika cool :P

Bild:
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Varför tight?

Post by Jonatan F » 13 Jun 2011 18:17

Själv har jag en cykel från 30th som är ultra-otight men den kan jag svänga super-tight med när jag kör väldigt långsamt, nästan så att bakhjulet inte snurrar, men det kanske har mer med att cykeln är stabil att göra?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Varför tight?

Post by kakan » 14 Jun 2011 20:16

hej Calles.

Testa att ha pedalen längs ner (kl6) och luta cykeln tills pedalen ta i backen.
sen tar du en kaffe och tänker på det en stund.

jag brukar dra i min korg i backen när jag svänger hårt men då är det väll typ 5-6 cm till pedalne skulle ta i.

tå över lapp är en annan trevlig sak min cykel har. men det är en helt annan historia.
snygg cykel.
Tackar
_Kakan

Post Reply