Råd Till Nybörjare
-
- Posts: 239
- Joined: 01 Sep 2010 23:01
- Location: Stockholm
Re: Råd Till Nybörjare
Tack så mycket alla
Grymt, men jävla tyskar...
Får bli att gå till lokala cykelaffären min lbs eller vad det nu är alla coola kallar det
Grymt, men jävla tyskar...
Får bli att gå till lokala cykelaffären min lbs eller vad det nu är alla coola kallar det
Re: Råd Till Nybörjare
Här har ni en så ny nybörjare det bara går.
Fick en blytung gammal "racer" av märket Mustang igår, tänkte försöka göra om den till en single speed och gärna så billigt som möjligt (rätt säker på att jag behöver nytt baknav/hjul för att få den fixed). Cykeln har stått stilla i ett förråd i ett antal år och är väl inte direkt i vad man kan kalla nyskick.
Så här ser baknavet ut: http://i.imgur.com/1alUM.jpg Då jag inte ser nåt som kan kallas låsring så antar jag att minsta kransen agerar som lås. Om jag lyckas få bort kassetten, var kan jag köpa spacers/ny krans för att göra om den så att jag bara har ett drev där bak?
Om man går fram en liten bit till vevpartiet så ser det ut så här: http://i.imgur.com/mqbZ6.jpg. Muttern är inga problem att lossa på. Kan det gå att få av vevarmen och dreven utan en vevarmsavdragare? Den verkar ju bara vara inpressad, det enda vevarmsavdragaren verkar göra är att trycka ut vevpartiet långsamt och med stor kraft. Gummiklubba och försiktigt knacka? Gängorna ser ju inte heller ut att vara i det bästa skicket.
Om jag mot förmodan får ut vevarmen och jag sen skulle vilja ha ut vevlagret, har jag rätt i att det egentligen "bara" är att skruva på den kromade ringen här: http://i.imgur.com/eCLhD.jpg, den har två platta motstående kanter... Gängad åt vilket håll? På motsatta sidan ser det ut så här: http://i.imgur.com/51nDZ.jpg, den räfflade låsringen är inga problem att ta bort, men den verkar mest vara ett stopp/dammskydd. Det står Tange Industries på vevaxeln om det hjälper.
Jag vet att det här är en skitcykel, det är mest kul att ha ett litet projekt att pilla med.
Fick en blytung gammal "racer" av märket Mustang igår, tänkte försöka göra om den till en single speed och gärna så billigt som möjligt (rätt säker på att jag behöver nytt baknav/hjul för att få den fixed). Cykeln har stått stilla i ett förråd i ett antal år och är väl inte direkt i vad man kan kalla nyskick.
Så här ser baknavet ut: http://i.imgur.com/1alUM.jpg Då jag inte ser nåt som kan kallas låsring så antar jag att minsta kransen agerar som lås. Om jag lyckas få bort kassetten, var kan jag köpa spacers/ny krans för att göra om den så att jag bara har ett drev där bak?
Om man går fram en liten bit till vevpartiet så ser det ut så här: http://i.imgur.com/mqbZ6.jpg. Muttern är inga problem att lossa på. Kan det gå att få av vevarmen och dreven utan en vevarmsavdragare? Den verkar ju bara vara inpressad, det enda vevarmsavdragaren verkar göra är att trycka ut vevpartiet långsamt och med stor kraft. Gummiklubba och försiktigt knacka? Gängorna ser ju inte heller ut att vara i det bästa skicket.
Om jag mot förmodan får ut vevarmen och jag sen skulle vilja ha ut vevlagret, har jag rätt i att det egentligen "bara" är att skruva på den kromade ringen här: http://i.imgur.com/eCLhD.jpg, den har två platta motstående kanter... Gängad åt vilket håll? På motsatta sidan ser det ut så här: http://i.imgur.com/51nDZ.jpg, den räfflade låsringen är inga problem att ta bort, men den verkar mest vara ett stopp/dammskydd. Det står Tange Industries på vevaxeln om det hjälper.
Jag vet att det här är en skitcykel, det är mest kul att ha ett litet projekt att pilla med.
Re: Råd Till Nybörjare
Be din cykelhandlare om rätt verktyg, köp när du ändå är där. (om fixed - ja, nytt bakhjul!)comus wrote: Så här ser baknavet ut: http://i.imgur.com/1alUM.jpg Då jag inte ser nåt som kan kallas låsring så antar jag att minsta kransen agerar som lås. Om jag lyckas få bort kassetten, var kan jag köpa spacers/ny krans för att göra om den så att jag bara har ett drev där bak?
Precis! Men eftersom du tar fäster vevarmsavdragaren i vevarmen trycker du ut vevaxeln ut ur vevarmen. Hänger du med? Du drar loss den fastpressade armen. Jag har hört om folk som lyckats slå av en arm men det är inte nyttigt för cykeln och ganska ovanligt. Bra mycket lättare att använda rätt verktyg!comus wrote: Kan det gå att få av vevarmen och dreven utan en vevarmsavdragare? Den verkar ju bara vara inpressad.
Ja. Då kan du trä ut axeln och lägga på nytt fett på kullagret innifrån. Ganska meckigt dock, lättare och bättre (ifall kopparna är slitna) att skruva ut bägge.comus wrote: Om jag mot förmodan får ut vevarmen och jag sen skulle vilja ha ut vevlagret, har jag rätt i att det egentligen "bara" är att skruva på den kromade ringen här:
Precis, det är en låsring inget damskydd. Den motverkar att vevlagret skruvar ur sig.comus wrote: den räfflade låsringen är inga problem att ta bort, men den verkar mest vara ett stopp/dammskydd.
Skitkul! Bra att ha ett lagom objekt att börja på Lycka till!comus wrote: Det står Tange Industries på vevaxeln om det hjälper.
/quote]
wow, vänta lite nu! Du har inte fått ut vevaxeln? Det är den stålcylinder som går igenom vevlagret och håller ihop vevarmarna... Den kan du inte se innan du skruvat isär bägge koppar (du ser ändarna under muttrarna i bilden ovan)
comus wrote:
Jag vet att det här är en skitcykel, det är mest kul att ha ett litet projekt att pilla med.
ps:
Det översta är axeln med skruvar ( i ditt fall muttrar)
Under det kommer kullagren (förmodligen lösa i ditt fall)
och sedan kopparna (de du skymtade som du kan skruva ur)
detta är vevarmarna:
och detta hade jag nog kallat hylsan:
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Nu har jag en fråga!!!
Ser detta ok ut?
Alternativet är ingen eker alls eftersom drevet rostat fast under 80 år och nu är ganska svårt att få loss... Både jag och min lbs har försökt.
Ser detta ok ut?
Alternativet är ingen eker alls eftersom drevet rostat fast under 80 år och nu är ganska svårt att få loss... Både jag och min lbs har försökt.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Be din cykelhandlare om rätt verktyg, köp när du ändå är där. (om fixed - ja, nytt bakhjul!)Jonatan F wrote:comus wrote: Så här ser baknavet ut: http://i.imgur.com/1alUM.jpg Då jag inte ser nåt som kan kallas låsring så antar jag att minsta kransen agerar som lås. Om jag lyckas få bort kassetten, var kan jag köpa spacers/ny krans för att göra om den så att jag bara har ett drev där bak?
Comus: Du var rätt på det från början. Du kan inte köpa bmx- drevet utan ska istället ha ett så kallat "single speed kit" som brukar finnas lite överallt.
...
Re: Råd Till Nybörjare
Tack för hjälpsamma svar!
Och japp, frihjulet är inbyggt i navet så att köpa ett sånt där blir lite tårta på tårta.
Och japp, frihjulet är inbyggt i navet så att köpa ett sånt där blir lite tårta på tårta.
Re: Råd Till Nybörjare
sorry, såg så gammalt ut, inte van moderna prylar
Men någon får gärna svara på min fråga
Men någon får gärna svara på min fråga
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
@Jonatan F: Din lösning är inte helt fel men inte helt rätt heller. Om varken du eller din LBS kan få bort drevet, och det inte är av den ngt udda varianten med ett hål att trä ekern i, jadå har du gjort så gott du kunnat- eller hur? Kör på det tills ngt säger ifrån, i värsta fall smäller flänsen som håller ekerhålen av pga snedbelastningen. Men om cykeln är dig kär kanske den ändå är värd "nya" fälgar,nav och ekrar...
Om flänsen smäller av händer förresten inget makabert. Navhylsan går sönder men du klarar dig...
Rätt sätt hade varit att värma loss bakdrevet med gasol men låsringen hade nog gått åt pipan och fettet i navet likaså. Med tanke på cykelns ålder och att det ant inte är ett torpedonav utan snarare ett novonav (vars reservdelar inte växer på träd + att de alltid strular) tycker jag personligen att cykeln inte är värd denna behandling.
En annan lösning hade förresten varit att byta drivaren till en ngt modernare variant- den med de tre klackarna- som jag tror att även Novonaven hann med innan de kånkade...
Lycka till
DAN
Om flänsen smäller av händer förresten inget makabert. Navhylsan går sönder men du klarar dig...
Rätt sätt hade varit att värma loss bakdrevet med gasol men låsringen hade nog gått åt pipan och fettet i navet likaså. Med tanke på cykelns ålder och att det ant inte är ett torpedonav utan snarare ett novonav (vars reservdelar inte växer på träd + att de alltid strular) tycker jag personligen att cykeln inte är värd denna behandling.
En annan lösning hade förresten varit att byta drivaren till en ngt modernare variant- den med de tre klackarna- som jag tror att även Novonaven hann med innan de kånkade...
Lycka till
DAN
...
Re: Råd Till Nybörjare
Hur menar du att drevet har ett hål att trä ekern i? Det är små "fönster" i drevet men inte en chans att man kan trä någon eker med det som hjälp. Ekern sticker bara rakt ut - igenom hålet - och går inte att fälla upp till fälgen.
Låsringen är loss, tvättat, insmord och tillbakaklämd No probs där. Men att smälta ner allt fett är nog inte värt - känns som om det kommer börja krångla då!
Snacka inte skit om min älskling Han har inte krånglat en enda gång så länge jag haft den (och den har ju några år på nacken). Dock är fotbromsen lite slö och man kan rulla baklänges utan att tramporna snurrar (mest festligt tycker jag)
Låsringen är loss, tvättat, insmord och tillbakaklämd No probs där. Men att smälta ner allt fett är nog inte värt - känns som om det kommer börja krångla då!
Snacka inte skit om min älskling Han har inte krånglat en enda gång så länge jag haft den (och den har ju några år på nacken). Dock är fotbromsen lite slö och man kan rulla baklänges utan att tramporna snurrar (mest festligt tycker jag)
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Har du testat att böja ekern så snävt det behövs och dra igenom en bit och sen böja igen, dra igenom, böja osv och sen räta ut ekern och dra fast den.
Vet inte vad gränsen går för att böja en eker men jag tror den är snällare mot ekern att böja den än att sätta dem omlott så där.
/Fredde
Vet inte vad gränsen går för att böja en eker men jag tror den är snällare mot ekern att böja den än att sätta dem omlott så där.
/Fredde
Re: Råd Till Nybörjare
Kanske... Ekrarna kostade fucking tio kronor styck men det är ju trots allt inte så mycket pengar (även om det är mycket) Kanske värt att prova...
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Ja dyrt för en relativt billig eker. Du kan ju ta någon annan gammal eker från något skrotat hjul och bara böja och "se hur det känns"...Jonatan F wrote:Kanske... Ekrarna kostade fucking tio kronor styck men det är ju trots allt inte så mycket pengar (även om det är mycket) Kanske värt att prova...
/Fredde
Re: Råd Till Nybörjare
Hur menar du att drevet har ett hål att trä ekern i? Det är små "fönster" i drevet men inte en chans att man kan trä någon eker med det som hjälp.
Freddes råd kan kanske funka men vanligtvis är det ganska tajt mellan flänsen som håller ekrarna och drevet. Har du ett mindre drev och lite större navhylsa kan man ibland sticka in eker på sniskan och precis pricka in en av "dalarna" i drevet (där hylsan på kedjan ska löpa an). Med lite tur kan du kanske göra det...
Med hål i drevet menar jag en typ av drev som ibland kan hittas på äldre militärcyklar. De har helt enkelt ett hål med ett spår ut till kanten av drevet just för att man ska kunna trä in en eker utan att ta av drevet.
En annan lösning som jag sett på äldre cyklar är ekerhål som ser ut som nyckelhål/missing link-hål, dvs större hål som du kan trä in ekerns skalle i- sedan ett spår ngn millimeter där ekerns slutposition skulle vara. Tittade precis på din bild igen och tror att för din del ser det ganska mörkt ut. trist men sant...
Då tror jag bestämt att det är ett Novo-nav. Alla fotbromsade nav är inte byggda likadant inuti- medan ett Torpedonav får vevarmarna att snurra baklänges när man backar cykeln gör varken Novonaven eller Shimanonaven det. En lite sämre fotbroms brukar gå att åtgärda genom att byta bromsbackar/bromstrumma men jag har aldrig försökt mig på det då det inte finns mkt reservdelar till Novonaven. De flesta LBS'er brukar råda en till att kasta cykeln så fort novonaven krånglar. Tror att företaget kånkade kring 30-talet så det kan vara därför....... Dock är fotbromsen lite slö och man kan rulla baklänges utan att tramporna snurrar (mest festligt tycker jag)
Lycka till
...
Re: Råd Till Nybörjare
Jag har en liten utväxlingsfundering.
Jag kör nu singlespeed, men köpte en ny hoj med flip-flop-nav och tänkte sätta ett fast drev på den och prova att köra fixed. Är det vanligast att ha tyngre utväxling på fixed än SS? Eller är det lämpligare som fixed-nybörjare (men van cyklist) att ha lika, eller lättare?
Jag kör nu singlespeed, men köpte en ny hoj med flip-flop-nav och tänkte sätta ett fast drev på den och prova att köra fixed. Är det vanligast att ha tyngre utväxling på fixed än SS? Eller är det lämpligare som fixed-nybörjare (men van cyklist) att ha lika, eller lättare?
Re: Råd Till Nybörjare
De flesta säger nog lite lättare, speciellt för att det underlättar när du ska lära dig att skidda. Om man delar antalet tänder på framdrevet med antalet tänder bak så brukar en siffra kring 2,7 vara en god medelväg. De som är starka i benen och har god skidteknik ökar på till uppåt 3,2 eller ännu mer. Själv ligger jag kvar på 44/16
Lycka till- det ÄR jävligt skoj med fixed!- du kommer nog inte byta tillbaka
DAN
Lycka till- det ÄR jävligt skoj med fixed!- du kommer nog inte byta tillbaka
DAN
...
-
- Posts: 239
- Joined: 01 Sep 2010 23:01
- Location: Stockholm
Re: Råd Till Nybörjare
http://www.evanscycles.com/products/fuj ... assic+fuji
Är dettea med fixie nav?
Förstår inte riktigt det står kassett på baknvet bland annat..
Är dettea med fixie nav?
Förstår inte riktigt det står kassett på baknvet bland annat..
Flipflop nav. Alltså Fixed ena sidan, frihjul andra. Men det följer bara med drev på den fixerade sidan.Dannedansk wrote:http://www.evanscycles.com/products/fuj ... assic+fuji
Är dettea med fixie nav?
Förstår inte riktigt det står kassett på baknvet bland annat..
Re: Råd Till Nybörjare
Hej, ny här på forumet. Har försökt ta igenom denna tråd men har ändå ett par frågor.
Behöver en ny hoj och är inne på att bygga med en single speed efter att ha börjat köra SS-MTB i skogen. Denna ska jag ha i stan, till jobbet osv. Jag vill inte ge mig in i fixed till att börja med då det känns lite vanskligt på vägen till jobbet framförallt(konstant nerför med trafikljus och mycket trafik från alla håll). Det vore dock kul att kunna prova på, så ett bakhjul man kan flippa vore inte fel, det hänger lite på pris och hur smidigt det går att fixa.
Jag skulle helst bygga cykel själv, typ köpa en gammal racer och bygga om. Jg vill bygga för att det är kul och för det känns som man kan komma undan ganska billigt md. Tips på vettiga racers som man får billigt vore toppen, eller du kanske sitter på en du vill bli av med?
Om man nu ska bygga själv, hittar en racer som känns bra, vad är nästa stegoch vad _måste_ jag fixa till för att få till en single speed. Allt pimpande kan ske över tid, vill att börja med vill jag ha n körbar hoj.
Tror ni att detär läge att bygga en eller ska man satsa på nån budget från england, typ en Fuji från Evanscycles.Co.uk i stället?
Skulle helst sätta en startbudget på 2000 för hembygge eller runt 4000 om jag skulle köpa nytt alternativt något begagnat här hemma?
Behöver en ny hoj och är inne på att bygga med en single speed efter att ha börjat köra SS-MTB i skogen. Denna ska jag ha i stan, till jobbet osv. Jag vill inte ge mig in i fixed till att börja med då det känns lite vanskligt på vägen till jobbet framförallt(konstant nerför med trafikljus och mycket trafik från alla håll). Det vore dock kul att kunna prova på, så ett bakhjul man kan flippa vore inte fel, det hänger lite på pris och hur smidigt det går att fixa.
Jag skulle helst bygga cykel själv, typ köpa en gammal racer och bygga om. Jg vill bygga för att det är kul och för det känns som man kan komma undan ganska billigt md. Tips på vettiga racers som man får billigt vore toppen, eller du kanske sitter på en du vill bli av med?
Om man nu ska bygga själv, hittar en racer som känns bra, vad är nästa stegoch vad _måste_ jag fixa till för att få till en single speed. Allt pimpande kan ske över tid, vill att börja med vill jag ha n körbar hoj.
Tror ni att detär läge att bygga en eller ska man satsa på nån budget från england, typ en Fuji från Evanscycles.Co.uk i stället?
Skulle helst sätta en startbudget på 2000 för hembygge eller runt 4000 om jag skulle köpa nytt alternativt något begagnat här hemma?
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: Råd Till Nybörjare
Välkommen till forumet!
Det allra billigaste sättet att fixa en SS är att skaffa en billig räser från blocket, ta bort växlarna och byta ut kassetten mot ett single speed-kit från Velosolo. Då kan du visserligen inte köra fixed, men om du ångrar dig kan du ju alltid skaffa ett annat bakhjul.
Att det är backigt behöver ju inte betyda att du inte kan köra fixed, det går alldeles utmärkt att ha både fram och bakbroms även med fast nav.
Det går en hel del cyklar på köp & sälj-delen här på forumet, så håll lite koll där så kanske det dyker upp något bra.
Det allra billigaste sättet att fixa en SS är att skaffa en billig räser från blocket, ta bort växlarna och byta ut kassetten mot ett single speed-kit från Velosolo. Då kan du visserligen inte köra fixed, men om du ångrar dig kan du ju alltid skaffa ett annat bakhjul.
Att det är backigt behöver ju inte betyda att du inte kan köra fixed, det går alldeles utmärkt att ha både fram och bakbroms även med fast nav.
Det går en hel del cyklar på köp & sälj-delen här på forumet, så håll lite koll där så kanske det dyker upp något bra.