Hommage till Path Racer

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
CykelSatan
Posts: 8
Joined: 04 Aug 2010 21:57
Location: Göteborg 413

Hommage till Path Racer

Post by CykelSatan » 05 Jun 2011 18:38

När jag som ung grabb for fram likt en raket längs villagatorna i ett av Göteborgs förortsområden på min storebrors blå gamla Crescent-cykel med limp-sadel (på vilken min far hängt röda skumgummiskydd av BMX-modell i ett halvhjärtat försök att slippa mitt tjat om en riktig BMX) såg jag egentligen aldrig skönheten i fenomenet Cykel. Det var mest ett substitut till motorcykel, som ackompanjerades av det mycket naturtrogna motorljud man får genom att pressa fram luft mellan läpparna. Dock slog det mig aldrig att riktiga motorcyklister faktiskt inte hade en sträng av saliv konstant hängande från hakan, som jag med jämna mellanrum torkade av på tröjan. Till min mors stora förtret.
Det var först förra sommaren, då jag satt i min sommarstuga och väntade på att solen skulle jaga regnmolnen på flykten, som jag insåg harmonin och poesin i cykelns konstruktion. Insikten kom i formen av en annons för en Pashley Guv'nor och redan några dagar senare begav jag mig till Köpenhamn eftersom jag sedan tidigare visste att Danmark var en cykelfrälst nation. Efter att ha strosat runt på gatorna och njutit av en oändlig variation av vackra cyklar steg jag så in i Paradiset: Cykelmageren på Store Kongensgade 57. Det var där och då som jag insåg att Path Racern - i vilken form det än må vara - måste bli verklighet. Tyvärr är det väl som så att alla fritidsintressen som involverar någon form av vistelse i verkstad lätt kommer i andra hand när vardagens bestyr ska hinnas med, så det är först nu som jag kan ta tag i detta på allvar.

I våras hade jag planer att förvandla min gamla trotjänare (viewtopic.php?f=1&t=7628) till något roligare, men efter en del om och men så återställdes den till ursprungsskick och står numera nere i sommarstugan.

Mina planer sträcker sig från att skapa något som påminner om en klassisk Path Racer till något som snarare skulle kunna ses som en modern tolkning och hyllning av densamma.
Efter att ha letat efter lämpliga objekt till detta projekt har jag kommit fram till följande kandidater:
Specialized Daily Delux 1
Velorbis Student Classic (Dock verkar denna väldigt tung, men har "rätt" avslappnad geometri för att få ett klassiskt utseende.)
Alternativt någon ram av modernare snitt på vilken man applicerar rätt attribut för att härleda släktskapet, ex.vis Mongoose Maurice, Fuji Feather, Bianchi Pista eller Kona Paddy Wagon.

Planen är nu att invänta era kompetenta reaktioner och därefter gå vidare med vad ni rekommenderar. Det som kan vara bra att känna till är att jag är 198 cm lång, vilket kanske begränsar val av ram något.

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Hommage till Path Racer

Post by hadnan » 05 Jun 2011 18:46


CykelSatan
Posts: 8
Joined: 04 Aug 2010 21:57
Location: Göteborg 413

Re: Hommage till Path Racer

Post by CykelSatan » 05 Jun 2011 19:00

^ Visst är det vackert?!

Kan nämna att chrobins Porteur har varit en inspirationskälla, men jag kommer aldrig att komma i närheten vare sig av hans känsla för detaljer eller hans engagemang! Förmodligen aldrig hans verkstad eller verktyg heller.

Oskar
Posts: 3
Joined: 24 Nov 2009 17:05
Location: Stockholm

Re: Hommage till Path Racer

Post by Oskar » 06 Jun 2011 17:12

Så varför inte köpa en Pashley Guv'nor?

Image

Specialized Daily Delux 1 är helt OK. Jag har en sån som jag just fixerat. Klart prisvärd med tanke på utrustningen man får med (korg, skärmar, belysning, kedjeskydd). Men det är en standardhoj för 4800 så förvänta dig inga underverk. Den är dock förvånansvärt "rejsig" i sittställningen. Fast storleken kanske ställer till det. Du är 20 cm längre än mig, och storlek Large passar mig, så frågan är hur stor en XL är?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hommage till Path Racer

Post by Jonatan F » 07 Jun 2011 20:53

Eller en gammal gubbcykel och flippa styret, ta bort stänkskärmar och kedjeskydd, lacka om och köra!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hommage till Path Racer

Post by Bratt » 07 Jun 2011 21:02

http://www.flying-pigeon.es/shop/index.php?language=en

Har länge gillat flying pigeons men aldrig prövat en. Någon med erfarenheter?

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Hommage till Path Racer

Post by TalliDan » 07 Jun 2011 23:58

Bratt wrote:http://www.flying-pigeon.es/shop/index.php?language=en

Har länge gillat flying pigeons men aldrig prövat en. Någon med erfarenheter?
Ifall inget hänt med flying pigeons kvalitetstester de senaste åren är det en cykel som man bör undvika- eller iaf byta ut de flesta delarna på. Kilbultsvevlager, mjuka fälgar och galvade ekrar- rosten verkar tycka om dem ngt särdeles också... Bara ett varningens ord...
...

User avatar
backspinsimo
Posts: 222
Joined: 08 Mar 2010 13:30
Location: Stockholm Sweden
Contact:

Re: Hommage till Path Racer

Post by backspinsimo » 08 Jun 2011 06:39

:: http://www.bavabici.com ::

Chris King - White Industries - Mission Workshop - DZR shoes - CINELLI - ESI Grips - Fendor Bendor - FREIGHT - MKS - Fyxation - Paul Components Engineering - Phil Wood - BLB - Kashimax - Nitto ... you name it!

User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Re: Hommage till Path Racer

Post by Crispet » 08 Jun 2011 18:12

Mitt egna pathracer-projekt. Har lite navtrubbel så den rullar inte riktigt som jag vill ännu, men det är trevligt att cykla på den även om kvick är det sista den är...
Crispet wrote:Fick ihop söndagscykeln nu i helgen. En footie byggd kring en kinesisk flying pigeon. Inspirationen hämtas från gamla path racers på 30-talet...

Tyvärr vill inte riktigt navet på bakhjulet fungera så bra, så den står stilla en stund till. Om någon är duktig på att meka med bromsade baknav så får de gärna höra av sig!

Image

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Hommage till Path Racer

Post by Petrolhead » 10 Jun 2011 08:18

Kanske mer Guv'nor än Path men jänkarna har så mycket sköna ramar att välja på:
http://www.ratrodbikes.com/forum/viewto ... =pathracer

Själv skruvade jag ihop en lång rackare som jag tyvär sålt:
Image
Eller skruvade ihop -jag vände på styret och sadelstolpen, lite sporttape på styret och sedan bort med allt löst som skärmar och så...
___________________________________
http://www.petrolheads.se

Post Reply