Hövding

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 21 Oct 2010 17:15

pjocke wrote:
Busken wrote:Förresten pjocke, du är positiv till det här i ditt första inlägg, du skriver till och med "äntligen har hövding..." har du något med det här att göra? Vet du något mer om hur den har produkttestats?
Jag tycker att teknisk utveckling och innovativa idéer är kul, och är därför inte negativ till produkten, men som du nog lade märke till stod mitt "äntligen" inom citationstecken för att indikera någon slags sarkastiskt spelad entusiasm. Jag tyckte helt enkelt det var intressant att "äntligen" få utförlig information om produkten som hypats under stort hemlighetsmakeri under flera år, och som om jag inte minns fel dessutom vann någon slags designpris redan på idéstadiet. Jag har ingenting med produkten att göra, och vet inte mer om produkttesterna än vad som framgår i filmklippen från krocktesterna som finns på hemsidan, tyvärr.
Har den här produkten hypats? Jag har aldrig hört talas om den förens nu. Men jag vet å andra sidan inte speciellt mycket om industridesign och är inte intresserad heller. Nåja, men alltså. Glassplitter och hårda grejer, skyddar den verkligen mot det?
Jag kan liksom inte riktigt tro på att luft kan skydda ordentligt. Kommer jag farandes med min coola fixie i 45 och dundrar huvudet in i en mötande bil (hände mig på jobbet för någon månad sedan). Inte fan kan den hjälmen hålla för det (min specialized skyddade mig utmärkt). Tänker på att det måste vara ett SJUJÄVLA tryck för att den inte ska deformeras och så får du fejjan inmosad i en fiat punto... Jag vill se riktigta tester, inte bara en docka som dras fram i 5kmh. Jag vill se klungkrash i sista kurvan innan mål, budkrock med skåpbil, fyllekrock med betongsugga osv. Tills jag får se det så dömer jag denna produkt som löjlig.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Hövding

Post by pjocke » 21 Oct 2010 17:40

Busken wrote:Tills jag får se det så dömer jag denna produkt som löjlig.
Prova googla "målgrupp", Simon.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hövding

Post by Streamliner » 21 Oct 2010 17:44

Nu börjar det hetta till :D Jag har hört att det finns ett tillbehör till den så att den kan bli luciakrona också och tar det eld i håret så blåses ljusen ut... :P

Hur som helst så är det kul att det har blivit lite fart på hjälmfrågan bland utvecklarna. Limar har väl en superslimmad hjälm har jag hört och sedan finns det de där man kan förklä med ett överdrag, allt från Sherlock Holmeshatt till Ulla-Bellamössa.

I slutänden finns det väl ett hjälmtvång på lut...

En annan sak är skillnaderna i landet, i Malmö är det näst intill tabu att köra med hjälm, säkert en influens från Danmark och Köpenhamn där de bara skrattar åt cykelhjälm. I Stockholm, där jag är ofta, är det tvärt om verkar det, väldigt många har hjälm. Varför denna skillnad, överlevnad?
Loch Ness is Deep.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 21 Oct 2010 17:50

pjocke wrote:
Busken wrote:Tills jag får se det så dömer jag denna produkt som löjlig.
Prova googla "målgrupp", Simon.
Ja, och när jag gör det kommer den här bilden fram:
Image

VAD BETYDER DET? FÖRKLARA DET FÖR MIG MR. BRILLESNOK!

@Streamliner: Dansken skrattar inte åt hjälm. Men har nog en lite annan syn på saken än den ängslige svensken. Alltså, de flesta anser att ett gott trafikförnuft skyddar bättre än en hjälm. Situationsfornimmelse kallar dansken det för. Vidare så cyklar ju betydligt fler här i köpenhamn än vad dom gör i stockholm, det spelar nog också in. När det är normalt att cykla känner man inte att man behöver en hjälm. Hur många kör runt med bilhjälm tex? Även om det säkert skulle vara asbra om man krockade med bilen... Men det är många som använder hjälm till och från jobb även här.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Hövding

Post by Indurain » 21 Oct 2010 18:02

Känns oansvarigt av tillverkarna att släppa en obeprövad skrivbordsprodukt direkt ut på marknaden, man skulle tex sponsra alla tokholms cbud med varsin "hjälm" under 1år exempelvis, och sedan göra en utvärdering.
Rule #242 - More is good ... all is better.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Hövding

Post by perp » 21 Oct 2010 18:32

Busken wrote: Hur många kör runt med bilhjälm tex?
här i sverige kallar vi dem säkerhetsbälten alternativt bilbälten, kanske är något man skulle exportera till grannarna i väst :roll:

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 21 Oct 2010 19:01

perp wrote:
Busken wrote: Hur många kör runt med bilhjälm tex?
här i sverige kallar vi dem säkerhetsbälten alternativt bilbälten, kanske är något man skulle exportera till grannarna i väst :roll:
ehh... jaha. Vad har ett bilbälte med en bilhjälm att göra? Det gör ju rätt jävla ont att slå huvudet i en ruta om du krockar även fast du sitter bältad. Eller kör in i en älg, huvudet tar nog stryk även om du sitter snällt fastspänd med bälte.

Och vad fan har Norge/Island/Grönland/Kanada med här att göra? Jag vet inte, du vet uppenbarligen men berättar det inte. Konstigt!

Näe fy fan, jag blir bara på dåligt humör av FG idag. Nu jävlar går jag diskar... HELVETE!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Hövding

Post by viktor » 21 Oct 2010 19:46

Indurain wrote:Känns oansvarigt av tillverkarna att släppa en obeprövad skrivbordsprodukt direkt ut på marknaden, man skulle tex sponsra alla tokholms cbud med varsin "hjälm" under 1år exempelvis, och sedan göra en utvärdering.
Måste dom inte gå igenom massa standardiserade tester för att få kallas cyklehjäm?
Vet inte själv men det borde ju vara så.

Edit: Fan vad roligt det skulle vara att se en sån där lösa ut under fel omständigheter, typ när nån sitter och fikar efter cykelturen.. :)
Hur som så är det alltid coolt med lite "nyheter". Om den är bra eller dålig låter jag vara osagt eftersom jag inte har en aning men jag kör vidare med min frigolitklump.

Till buskis: Hoppas disken får dig på bättre humör :D
/Viktor

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hövding

Post by snarkus » 21 Oct 2010 20:03

viktor wrote:
Indurain wrote:Känns oansvarigt av tillverkarna att släppa en obeprövad skrivbordsprodukt direkt ut på marknaden, man skulle tex sponsra alla tokholms cbud med varsin "hjälm" under 1år exempelvis, och sedan göra en utvärdering.
Måste dom inte gå igenom massa standardiserade tester för att få kallas cyklehjäm?
Vet inte själv men det borde ju vara så.

Edit: Fan vad roligt det skulle vara att se en sån där lösa ut under fel omständigheter, typ när nån sitter och fikar efter cykelturen.. :)
Hur som så är det alltid coolt med lite "nyheter". Om den är bra eller dålig låter jag vara osagt eftersom jag inte har en aning men jag kör vidare med min frigolitklump.

Till buskis: Hoppas disken får dig på bättre humör :D
Internet är en sann informationsguldgruva. Jag hittade sidan "http://www.hovding.se" till exempel, där det står såhär:
CE-märkning utförs på serietillverkade produkter. CE-märkning av Hövding beräknas ske efter årsskiftet då volymproduktionen är igång.
En fördel om man ska racka ner på saker är att man först läser på om dem.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Hövding

Post by Indurain » 21 Oct 2010 20:22

Att hjälmen fått en CE märkning säger ingenting om hur den kommer att fungera i långvarig exponering, kyla,frost,väta, vatten, beräknad livslängd,
har svårt att lita på en hjälm med elektriska/mekaniska komponenter som måste fungera till 100% när en olycka inträffar.
Rule #242 - More is good ... all is better.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Hövding

Post by perp » 21 Oct 2010 20:54

jag förenklar lite, men som jag förstått det kan man CE-märka vad som helst, ett företag kan CE-märka sina strumpor och lova att de fungerar och inte är farliga.
Det är inget institut eller verk som godkänner eller inte godkänner en CE-märkning, det gör företaget själv.
Så har jag i alla fall tolkat CE-märkningen

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hövding

Post by snarkus » 21 Oct 2010 21:08

perp wrote:jag förenklar lite, men som jag förstått det kan man CE-märka vad som helst, ett företag kan CE-märka sina strumpor och lova att de fungerar och inte är farliga.
Det är inget institut eller verk som godkänner eller inte godkänner en CE-märkning, det gör företaget själv.
Så har jag i alla fall tolkat CE-märkningen
Om ditt inlägg hade varit en fråga hade svaret antagligen funnits här.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 21 Oct 2010 21:19

Inte fan blev jag på bättre humör av att diska! FAN!

Nåja, varför har perp inte svarat på min fråga vad våra grannar i väster har med det här att göra? Varför har pjocke inte förklarat vad bilden betyder?

Den här tråden är ju helt åt HELVETE! GOD NATT!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hövding

Post by snarkus » 21 Oct 2010 21:21

Jag vet inte hur många som har läst vad tillverkaren själv skriver om sin produkt. Här är några stolpar:
  • * Målgruppen är de som inte använder hjälm pga fåfänga (dvs inte cykelbud och tävlingscyklister).
    * Airbagen är testad i samarbete med SP, bland annat med avseende på olika huvudformer, frisyrer och huvudbonader.
    * "Kraschdetektionen" är baserad på studier av rörelsemönster vid vanlig cykling/kringaktiviteter (springa i trappor, fixa med låset, pumpa däcken etc) samt vid olyckor. Man har tillsammans med en professor och kirurg som är expert på skallskador hos cyklister kartlagt vilka olyckor som är förekommande. För att kunna studera rörelsemönstren vid olyckor har man iscensatt hundratals olycksfall i testmiljö, både med krockdockor och med stuntpersoner.
(Nej, jag tänker aldrig köpa en sån här själv men har visst en aversion mot att se nya idéer bashas på internet på lösa grunder.)

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: Hövding

Post by Thomas Gervard » 21 Oct 2010 22:39

Busken wrote: ../ Jag kan liksom inte riktigt tro på att luft kan skydda ordentligt. Kommer jag farandes med min coola fixie i 45 och dundrar huvudet in i en mötande bil (hände mig på jobbet för någon månad sedan). Inte fan kan den hjälmen hålla för det (min specialized skyddade mig utmärkt). Tänker på att det måste vara ett SJUJÄVLA tryck för att den inte ska deformeras och så får du fejjan inmosad i en fiat punto... /..
Hela poängen med olika sorters krockskydd brukar vara att de skall deformeras. Det finns en anledning till att hjälmarna är av något fluffigt material som frigolit o dyl. och inte av armerad hårdplast.
Och nej, jag skulle inte heller våga ha den här istället för min ganska snygga konventionella hjälm som gör att jag ser 10 km/h snabbare ut, men å andra sidan är jag inte särdeles fåfäng.
Jag skulle å andra sidan gladeligen köpa den åt min fåfänga bror bara för att kunna sova lite lugnare i vetskapen om att han åtminstone har något som eventuellt kan skydda när han slirar runt på stan.
Allt är bättre än inget för folk i den kategorin... om än en tusenlapp för dyr.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hövding

Post by carlhenrik » 22 Oct 2010 00:25

Jag tror säkert att den skyddar och den ser ju ut att lösa ut fint på de rörliga bilder jag sett. Funkar airbag i bilar och MC-hjälmar så borde det funka i en krage. Men de problem jag ser är:

* Priset. 2998 kr/st och ej ompackningsbar, även om man får rabatt på tvåan. Det är en prisbild som jag inte tror attraherar den tänkta målgruppen. Är det någon som kan tänka sig att betala det så är det just cykelbud och tävlingscyklister, eller folk som cyklar riktigt mycket och är engagerade i sin hobby.

* Målgruppen. Att sälja en så avancerad säkerhetsprodukt till en målgrupp vars huvudanledning att inte använda hjälm är att det förstör frisyren, tror jag är svårt. Är man inte engagerad nog att använda en traditionell hjälm och därmed inte bryr sig om säkerhet, så tror jag det sitter långt inne att köpa en Hövding.

* Tål regn, men inte att sänkas ned i vatten. Minst ett par gånger om året cyklar jag i regn så det ser ut som jag har badat med kläderna på. Det skulle bli dyrt med Hövding.

* Väger 670 g exklusive skal. Min vanliga hjälm väger 250 g och den är inte ens speciellt snabb.

* Man måste ladda den. Min vanliga hjälm behöver inte laddas, men jag glömmer ofta ladda mobilen.

* Att ta hem pengarna (för Hövding). Även om målgruppen ser rätt bred ut så är det ganska många som faller utanför. Hövding är ej anpassad för extrem cykling såsom BMX-cykling, terrängcykling, bergscykling och trickcykling. Hövding är avsedd för cyklar av standardmodeller, och är ej avsedd för specialcyklar såsom tandemcyklar, enhjulingar mm. Hövding är bara för cyklar med hjul på 26-28". Den känns även svårsåld på sommaren eller i varmt klimat.

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Re: Hövding

Post by matti » 27 May 2011 15:56


User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hövding

Post by snarkus » 27 May 2011 16:30

Ok, det där är jag fett emot.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hövding

Post by Busken » 27 May 2011 16:39

känns sjukt gött att mina skattepengar inte har gått till det där!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hövding

Post by Bratt » 27 May 2011 16:52

assholes

Post Reply