OT: växelfråga

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Persven
Posts: 6
Joined: 02 May 2011 10:48

OT: växelfråga

Post by Persven » 13 May 2011 15:36

Hej är ny på cykel har fått en gammal racer där kransen bak glappar, är detta något jag bör åtgärda? det är krans och inte frihjul om det kan vara till någon hjälp.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: OT: växelfråga

Post by Bompet » 16 May 2011 10:18

Persven wrote:Hej är ny på cykel har fått en gammal racer där kransen bak glappar, är detta något jag bör åtgärda? det är krans och inte frihjul om det kan vara till någon hjälp.
Ja, det bör du åtgärda, även om det inte är direkt farligt. Om inte annat för att en glappande frikrans låter så illa. Der är även svårt att justera in växlar med en glappig frikrans.

På många äldre frikransar (t.ex. Shimano Uniglide) fungerar det yttersta devet som låsring. För att dra åt det behöver du _en_ kedjepiska. Dra först åt drevet på innersta drevet och lås sedan det hela med det yttersta drevet/låsringen. Det känns dock som en bra ide att ta loss frikransen när du ändå håller på. Inspektera så att inte glappet beror på gängpaj eller annat och fetta in. För att ta loss frikransen behöver du _två_ kedjepiskor (en för att hålla emot frihjulet, och en för att dra loss låsringen).

Det finns dock helt andra frikranslösningar. Där har jag ingen tyvärr inga tips.
Image

Persven
Posts: 6
Joined: 02 May 2011 10:48

Re: OT: växelfråga

Post by Persven » 16 May 2011 15:20

Tack för svaret. Att plocka bort kransen och fetta in och se över låter som en bra idé, ska bara skaffa ett bra kedjepiskor först. Ska försöka lägga upp en bild också så kanske någon kan identifiera vad det är för krans jag har.

Passar på att tacka för ett bra forum i övrigt, Sveriges bästa och trevligaste forum.

Persven
Posts: 6
Joined: 02 May 2011 10:48

Re: OT: växelfråga

Post by Persven » 18 May 2011 08:31

Har varit ute och testat en del nu och cykeln går bra! dock så kuggar den över på fjärde drevet bak (räknat från minsta) någon som har en aning om vad det kan bero på? kan de vara kedjan som är fel? jag har också funderat på om det kan vara kedjelåset som är problemet, kan det vara så? kedjan är en billig som känns sådär, ska jag kanske gå ner till min LBS och skaffa en bättre?

Persven
Posts: 6
Joined: 02 May 2011 10:48

Re: OT: växelfråga

Post by Persven » 24 May 2011 17:52

Har inspekterat dreven lite mer noga nu och insett att det behöver bytas. Jag har hittat samma frihjul som jag har på nu hos sjscycle. Det finns i två olika varianter antingen 14-19, eller 16-21. Vilken är lämpligast tror ni? (jag är relativt stark i benen)

Post Reply