Køpenhamn

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
hejdå

Post by hejdå » 18 Jun 2008 11:28

Davinci Cykler - Nørrebrogade 94 - Här hittar du mestadels lowriders, cruisers & coustom cyklar men även en och annan fin del samt ett litet urval av begagnade bane stel (velodrom cyklar på danska) Deras verkstad är top notch...

trackbikeshop - ryesgade 30 (ungefär) - Webshopen har blivit hackad av en turk, han kan vara en rabiat bromsare eller bara en av de där turkiska hackarna som förpestar internet. Hur som helst så är det din one-stop-shop för all your fixed gear needs i köpenhamn. Fin och rörig butik, oavsett tidspunkt är den fylld av svettiga cykelbud som står och stimmar med personalen. Något grabbig och intern stämning, men å andra sidan bästa utbudet i skandinavien. (runt hörnet från affären, på tagensvej finns det en liten cykelaffär som säljer ovanliga begagnade cyklar, där kan man om man har tur hitta ett kolfibermonster eller en banräcer från 1920-talet)

http://www.dbc-cykelbanen.dk/ - danska velodromförbundets hemsida, i sann dansk anda är det snårigt med informationen och tydligheten jämt emot medborgaren är fruktansvärt låg, men det är inte för inte som dom kallar danskarna "skandianviens scicilianare - kriminella, lågpresterande och korrupta"

Velodromen i ballerup -
Ballerup Super Arena/HE Cycling ApS
Ballerup Idrætsby 4. DK-2750 Ballerup
Tlf. +45 44 77 61 96
Fax. +45 44 77 61 98
E-mail info@6-dages.dk

WoodWood - krystalgade 16 - WoodWood är det största streetwear märket i danmark... i alla fall i creddiga krestar. Butiken startade som ett sidoprojekt för fyra unga grabbiga studenter för 6 år sedan och idag har dom ett imperium av oversizade kläder och prints med referenser både till segling och gatuvåld. För nästan exakt ett år sedan såg jag en av "the founding fathers" svänga in på innergården till skolan där min fästmö då studerade. Han hade en mettalic blå velodrom-ram med matchande fälgar och vita däck, styret hade blå strong g handtag. Idag kan du hitta div cykelrelaterade t-shirts i deras butik. Personligen så ger jag inte så mycket för den här streetwear hypen på cykling, känns idiotiskt att betala ett par hundra kronor extra för något med sämre funktion & lägre kvallite. Hur som helst så har dom allt som ofta ett trevligt urval kläder där, lite huligan, lite hiphop och mycket dyrt. Deras tidningar och böcker, samt parfymer är utmärkta.

Storm CPH - St. Regnegade 1 - En livstillsbutik för dom med allt för mycket pengar och allt för lite vett i skallen. Knalla in här och betala ett par tusen för dålig service och ett par jeans från någon tjomme i belgien. Jag vet att mode är "viktigt" i sverige och att det är "spännande" eller "ett sätt att uttrycka sig"... jorå, ett sätt att uttrycka sin plånbok kanske! Nåja, här inne följer man trenderna och man är kompis med stencilisten obey. När han hade utställning i butiken för omkring ett år sedan vallfärdade mina graffitimålande och något politiska vänner från den skånska sidan av sundet hit. I samma sekund som de steg i butiken blev de stela och i deras ögon lyste det ett kallt hat. En av dom väste till mig "det här har INGENTING med obey att göra", när dom fick se hur få grejer i butiken som var larmade vändes de sura minerna mot leenden och småfniss. Hur som helst så har dom obey's sammarbets cykel med fuji här....

Cykelbutiken på Enghave Vej - enghavevej 70 (ungefär) - Joakim Thåström anser att vesterbro är som att komma hem. Jag anser att det är ett skitigt dyrt tillhåll för den "Kreative klasse". På vesterbro hittar du allt ifrån heroin & horor till små fräna barer och konst galleier med streetart. Jag låter kanske bitter men efter att ha arbetat som postis på istedegade i ett år så svartnar din själ. Hur som helst så finns det en cykelbutik som ligger långt i från all denna skit men ändå på vesterbro. Vad butiken heter undgår mig i denna stund, men där kan du titta på fina lvg-cyklar i stål, kanske en och annan velo-räcer om du har tur.

Om en guide till resturanger och uteställen önskas så kan jag snabbt slänga ihop en sådan också. Om cykling skall ske så tog jag en fin tur ut till dragør igår, det är att rekomendera, lååååånga raksträckor och en flygplats är några av höjdpunkterna...

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 11 Jul 2008 14:53

Louisiana är alltid värt ett besök.

http://www.louisiana.dk/dk

petrucci
Posts: 3
Joined: 12 Aug 2008 19:51

Post by petrucci » 03 Sep 2008 07:10

Funkar det att betala med kort på trackbikeshop, eller lär man ta ut danska kronor?

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 03 Sep 2008 08:19

petrucci wrote:Funkar det att betala med kort på trackbikeshop, eller lär man ta ut danska kronor?
Du får ta ut danska kronor. Hvis du kommer fra Nörrebrogade så fortsätt lige förbi TBS och gå siden til venstre så har du en uttagsautomat runt nästa hörn.

hejdå

Post by hejdå » 03 Sep 2008 17:41

snarkus wrote:
petrucci wrote:Funkar det att betala med kort på trackbikeshop, eller lär man ta ut danska kronor?
Du får ta ut danska kronor. Hvis du kommer fra Nörrebrogade så fortsätt lige förbi TBS och gå siden til venstre så har du en uttagsautomat runt nästa hörn.
Eller så tar du ut cash redan på nörrebrogade finns en utagsautomat precis i hörnet där du svänger in på ravnsborgsgade (amagerbanken mitt emot fakta). Har du nordea i Sverige slipper du avgiften på 34 sek när du hämtar ut cash i automaten. Har du dankort går det utmärkt att betala med kort hos tbs...

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 03 Sep 2008 21:01

SimonBusk wrote:
snarkus wrote:
petrucci wrote:Funkar det att betala med kort på trackbikeshop, eller lär man ta ut danska kronor?
Du får ta ut danska kronor. Hvis du kommer fra Nörrebrogade så fortsätt lige förbi TBS och gå siden til venstre så har du en uttagsautomat runt nästa hörn.
Eller så tar du ut cash redan på nörrebrogade finns en utagsautomat precis i hörnet där du svänger in på ravnsborgsgade (amagerbanken mitt emot fakta). Har du nordea i Sverige slipper du avgiften på 34 sek när du hämtar ut cash i automaten. Har du dankort går det utmärkt att betala med kort hos tbs...
Om man gör som jag sade så kan man kolla hur mycket man behöver ta ut först! (På gott och ont :wink: )

hejdå

Post by hejdå » 03 Sep 2008 21:58

snarkus wrote:
SimonBusk wrote:
snarkus wrote:
petrucci wrote:Funkar det att betala med kort på trackbikeshop, eller lär man ta ut danska kronor?
Du får ta ut danska kronor. Hvis du kommer fra Nörrebrogade så fortsätt lige förbi TBS och gå siden til venstre så har du en uttagsautomat runt nästa hörn.
Eller så tar du ut cash redan på nörrebrogade finns en utagsautomat precis i hörnet där du svänger in på ravnsborgsgade (amagerbanken mitt emot fakta). Har du nordea i Sverige slipper du avgiften på 34 sek när du hämtar ut cash i automaten. Har du dankort går det utmärkt att betala med kort hos tbs...
Om man gör som jag sade så kan man kolla hur mycket man behöver ta ut först! (På gott och ont :wink: )
ahh... smaaart! jag ville bara skryta lite med mina lokalområdes kunskaper!

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 17 Sep 2008 21:03

Jag ska till köpenhamn i helgen och undar om nån vet vart man kan hitta nå bra krogar me lite disco och dylikt

RD
Posts: 8
Joined: 17 Jul 2008 11:42

Post by RD » 18 Sep 2008 09:45

martenn wrote:Jag ska till köpenhamn i helgen och undar om nån vet vart man kan hitta nå bra krogar me lite disco och dylikt
Zoo Bar är ett schysst ställe i centrala Kbh, ligger på Kronprinsensgade inte långt från ströget. Senare kan Stengade 30 eller Culture Box va bra.

hejdå

Post by hejdå » 18 Sep 2008 11:17

martenn wrote:Jag ska till köpenhamn i helgen och undar om nån vet vart man kan hitta nå bra krogar me lite disco och dylikt
zoobar är ett helt ok ställe, jag skulle rekomendera att du tar dig till reisen på vesterbro, boutiqe lisa även det på vesterbro, apparatet på nörrebro är ganska rockigt men med sköna cocktails. disco kan du även finna på den pansexuella och lite sunka baren dunkel vid sidan av rådhuspladsen. Om du har behov för att låna en cykel har jag en till dig marten (så länge du inte är allt för lång). Jag skulle säga att www.rust.dk kan vara en bra idé att besöka. Disco är inte så stort i köpenhamn, det är fortfarande mycket techno och hiphop som regerar dansgolven här. Dj Djuna Barnes är ju duktig och eklektisk men jag tycker nog att hon spelar i den tyska andan... Billiga drinkar hittar du på mexi-bar på elmegade, takeaway drinkar finns runt hörnet på supagreen på guldbergsgade. Billiga öl hittar du på bodergor och danmarks bästa ölbar hittar du även den på elmegade (gömd bakom några bygg barracker för tillfället). Som sagt, har du behov för en cykel så holla at ya boy.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 18 Sep 2008 12:53

Rust. Har bara varit där en gång, men det var ett av de bästa ställena jag varit på. Livemusik den kvällen jag var där. Jag fick även betalt för att hångla. Många år sedan, så mycket har säkert förändrats, vet inte hur dom ser på manlig prostitution nu för tiden.
Cogs 'n Kegs

RD
Posts: 8
Joined: 17 Jul 2008 11:42

Post by RD » 18 Sep 2008 15:03

Bubblan wrote:vet inte hur dom ser på manlig prostitution nu för tiden.
Det är lagligt i Danmark.

hejdå

Post by hejdå » 18 Sep 2008 15:32

RD wrote:
Bubblan wrote:vet inte hur dom ser på manlig prostitution nu för tiden.
Det är lagligt i Danmark.
ALLT är lagligt i danmark!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 18 Sep 2008 15:49

SimonBusk wrote:
RD wrote:
Bubblan wrote:vet inte hur dom ser på manlig prostitution nu för tiden.
Det är lagligt i Danmark.
ALLT är lagligt i danmark!
Inte att gå mot röd gubbe.

hejdå

Post by hejdå » 18 Sep 2008 21:28

snarkus wrote:
SimonBusk wrote:
RD wrote:
Bubblan wrote:vet inte hur dom ser på manlig prostitution nu för tiden.
Det är lagligt i Danmark.
ALLT är lagligt i danmark!
Inte att gå mot röd gubbe.
nej det är sant, då får man en box i magen om man går mot röd gubbe. men ALLT annat är lagligt

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Køpenhamn

Post by merkur » 26 May 2011 11:46

Att ha svart hår då? Är det lagligt?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Køpenhamn

Post by Busken » 27 May 2011 16:50

det är sjukt lagligt

Image

Post Reply