Tvätta

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
försökaduger
Posts: 42
Joined: 04 May 2011 17:09

Tvätta

Post by försökaduger » 05 May 2011 09:33

Har sökt lite men hittar inte riktigt det jag söker...

Eftersom jag är nybörjare finner jag det bättre att fråga först innan man gör något helt fel. Just nu är det tvätt jag funderar på... vädret i Stockholm har ju inte varit jättesnällt mot alla våras cyklar, växlade som oväxlade, men hur tvättar man egentligen?

Räcker det att spreja allt med avfettning, fram med en svamp och ljummet vatten och plaska av hela för att sedan smörja kedjan igen, eller finns det något speciellt man bör tänka på när man tvättar sin cykel?

Tack på förhand!
It doesn't matter if it's good, it only matter if it rocks!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Tvätta

Post by viktor » 05 May 2011 12:23

Undivka högtryckstvätt.. speciellt vid lager då vatten kan tränga in och förstöra.
Annars kör jag själv ett lite mildare medel på ramen och lite hårdare grejor på kedja/kuggar mm.
När du oljar in kedjan efter det hela så torka bort all överflödig olja. då drar inte kedjan till sig lika mycket smuts.
/Viktor

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tvätta

Post by Elmer » 08 May 2011 13:22

Var försiktig med avfettning, det vill du för allt i världen inte få i lagren. Är drivlinan mycket skitig, plocka av kedjan, fetta av, tvätta rent så du inte har nån avfettning kvar, se till att den är torr (en vända i ugnen brukar jag jazza loss med) på med ny olja, torka bort överflödet. Medan du väntar på att den bakas klart rengör du drev och klinga.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Tvätta

Post by tropfrog » 08 May 2011 15:51

Jag sköljer av cykeln efter runda med trädgårdsslangen sen gör jag storrengöring ett par tre gånger om året. Då tar jag kör teflonsprej på typ allt. Spreja på och sedan torka av. Det löser nästan allt som vattnet inte har tagit. Kedjan och ev växelförare sprejar jag ofta och låter skiten rinna av pga överflödet. Sen torkar man av det som är för mycket innan tur. När jag gör storrengöring brukar jag lyxa till det med en vax på toppen, man är så jäkla nöjd när hela cykeln skiner.

MVH
Magnus

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: Tvätta

Post by Thomas Gervard » 19 May 2011 20:35

Istället för avfettning kan man använda.... olja!
Olja löser olja, så enkelt är det, och efter det så tar man tvål och vatten. Renare än så behöver det inte bli, du får inte avfettning på olämpliga ställen, och slipper hälla två liter kemikalier i gräsmattan/badkaret.

Är mn jävligt pedantisk kan jag rekomendera något som heter rengöringsvax, som jag tror köptes på Clasolson eller Biltema. Lite i en trasa tog finfint bort olja och skit från ramen, och gjorde den dessutom blank. Slabbfritt.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Tvätta

Post by Rokkoko » 28 Jun 2011 16:50

Någon som har tips hur man får bort asfalt/tjära från ramen? De jävlarna som asfaltererar utanför IKEA vid Kungens kurva har gjort bort sig.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tvätta

Post by Fredde » 28 Jun 2011 17:26

Rokkoko wrote:Någon som har tips hur man får bort asfalt/tjära från ramen? De jävlarna som asfaltererar utanför IKEA vid Kungens kurva har gjort bort sig.
Testa sonax rubbing. Men prova på en liten liten dold bit först det biter rätt bra. Använd tyg att gnida med, absolut inte papper, byt tyg när det blir skitigt.

Du kan testa att dra på lite 5-56 på det först och se om det hjälper till att lösa upp skiten.

Även fälg-rengöring kan hjälpa men det är också starkt, så testa på en liten del först.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Tvätta

Post by Rokkoko » 28 Jun 2011 17:45

Tack för tips! Ska in i förrådet och rota och se vad man kan tänkas ha. Återkommer med resultat.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tvätta

Post by Fredde » 28 Jun 2011 20:14

Rokkoko wrote:Tack för tips! Ska in i förrådet och rota och se vad man kan tänkas ha. Återkommer med resultat.
Tar du på något starkare så torka in utan försök skölja bort det annars är risken att du repar.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Tvätta

Post by Rokkoko » 28 Jun 2011 20:18

Verkar funka bra med lacknafta. Provade på ett litet ställe och inget gnidande behövs direkt. Ska ta resten imorgon.

Post Reply