Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Dannedansk
Posts: 239
Joined: 01 Sep 2010 23:01
Location: Stockholm

Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Dannedansk » 07 May 2011 12:15

Detta måste vara bästa stället att fråga på.

- När ni säljer på Blocket osv, när ni lägger ut hela cyklar är det eftertraktat?
- Blir det vanligare och vanligare att folk kör med fixat nav?
- Senaste 2 åren, har forumet blivit större?
- Köper folk kompletta cyklar?
- Är det bara folk som kan mecka själv som kör fixd?

Därför jag undrar är för att eventuellt kommer få köpa en del gamla cyklar och komponenter av en fd cykelhandlare i Danmark. Ska posta bilder när jag varit där.

Så min tanke är att jag ska köpa några st ramar, komponenter och bygga ihop sedan sälja kompletta. Om målgruppen finnes för 4-8tusen kronors klassen för en unik komplett cykel. Mening är verkligen inte att ta stora överpris eller lura folk utan mer för det är roligt.

Jag ska inte starta ett stort bolag, utan bara göra något roligt dvs bygga några cyklar.
Allmänna synpunkter om hur denna typ av marknad och efterfrågan ser ut är också välkomna.
Synpunkter, observeringar, fakta allt är bra!

/Daniel

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Jonatan F » 07 May 2011 13:23

- När ni säljer på Blocket osv, när ni lägger ut hela cyklar är det eftertraktat?
Gamla racercyklar, ganska. Fixed, tror inte det, brukar inte bli sålda vad jag sett...

- Blir det vanligare och vanligare att folk kör med fixat nav?
Inte här i bonneland i varje fall

- Senaste 2 åren, har forumet blivit större?
Kom in några nya ansikten för ett halvårsen typ men inte så mkt mer nu. (aktiva medlemmar)

- Köper folk kompletta cyklar?
Inte jag i varje fall, möjligen retroracers, annars köper jag och bygger om

- Är det bara folk som kan mecka själv som kör fixd?
Nej, vanligt och det brukar utvecklas till att bli så i slutänden.

Slutligen:
har gjort samma resa en gång. Kolla så att delarna inte är mellangamla (mina var det!) Alltså varken retro eller moderna. Och du får aldrig ut så mycket som du tror eller så många delar du tror! Räkna med det!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Dannedansk
Posts: 239
Joined: 01 Sep 2010 23:01
Location: Stockholm

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Dannedansk » 07 May 2011 15:09

Jonatan F wrote:

- Köper folk kompletta cyklar?
Inte jag i varje fall, möjligen retroracers, annars köper jag och bygger om


Slutligen:
har gjort samma resa en gång. Kolla så att delarna inte är mellangamla (mina var det!) Alltså varken retro eller moderna. Och du får aldrig ut så mycket som du tror eller så många delar du tror! Räkna med det!
Lite som jag misstänkte, men förstår inte riktigt din slutsats.
Nygamla?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Jonatan F » 07 May 2011 17:49

Dannedansk wrote:
Jonatan F wrote:

- Köper folk kompletta cyklar?
Inte jag i varje fall, möjligen retroracers, annars köper jag och bygger om


Slutligen:
har gjort samma resa en gång. Kolla så att delarna inte är mellangamla (mina var det!) Alltså varken retro eller moderna. Och du får aldrig ut så mycket som du tror eller så många delar du tror! Räkna med det!
Lite som jag misstänkte, men förstår inte riktigt din slutsats.
Nygamla?
Inte slutsats, mer "ps."
Nygamla är typ -00talet. Inte moderna, med lite utgågna standarder (7-delat) osv och inte härligt retro...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Streamliner » 07 May 2011 19:12

Det här känns spännande! Just nu känns forumet lite dött men det är nog för att det är vår så responsen hade nog varit bättre på vinterhalvåret.

Till din fråga om att bygga kompletta cyklar: Min erfarenhet av marknaden, forumet och hur jag själv och kompisar tänker så är färdiga cyklar ihopbyggda av dig nog rätt ointressant. Det som folk vill göra är nämligen att bygga ihop egna cyklar av de mängder av delar som de flesta har hemma i garderoben.

Jag rekommenderar alltså starkt att ta hem prylarna men bygg inte ihop dem, utan sälj prylarna styckvis i stället. Jag kan definitivt tänka mig att köpa en fin ram men aldrig en färdig cykel för den kommer till 100% att bestå av en hel mängd delar som jag inte vill ha för att jag inte tycker att de är snygga eller av rätt sort, dimension eller kvalitet.

Hoppas du kommer igång och att du lägger ut info här så småningom! :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Indurain » 07 May 2011 19:26

på vilken typ av kunder var butiken inriktad på ? high-end ramar + komponenter , eller vardagscyklar, som säljs på cykelringen / biltema ?

7-delat kom `87 ca....
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Jonatan F » 07 May 2011 19:31

1+
Indurain wrote:på vilken typ av kunder var butiken inriktad på ? high-end ramar + komponenter , eller vardagscyklar, som säljs på cykelringen / biltema ?

7-delat kom `87 ca....
Delarna var från 00, standarden var utgången, två olika budskap ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Dannedansk
Posts: 239
Joined: 01 Sep 2010 23:01
Location: Stockholm

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Dannedansk » 07 May 2011 21:20

Indurain wrote:på vilken typ av kunder var butiken inriktad på ? high-end ramar + komponenter , eller vardagscyklar, som säljs på cykelringen / biltema ?

7-delat kom `87 ca....
Okej, jag vet inte mer än att det var en av Danmarks större cykelbutiker som sålde allt mellan Puch Dakota och gräsklippare men i grund och botten en cykelaffär. Det ska finnas kvalitetsgrejer men jag vet inga märken eller om det går under ovannämnda "nygAmla" kategorin men ska absolut dela med mig och visa bilder. :)

Detta forumet måste få lite ös!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Jonatan F » 07 May 2011 21:58

Brabra! Härligt med ös! :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Bratt » 07 May 2011 23:42

Jag upplever att fixed inte är allt för vanligt men antalet SS runt möllan här i malmö blir bara större och större hela tiden.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Doug » 08 May 2011 09:16

min uppfattning är att på detta forumet verkar det vara så att folk får ut mer pengar för sina cyklar om dem styckar dem och säljer delarna. och andra sidan tror jag att det är många som är sugna på fixed (har själv ett par polare som precis köpt komplett från webshop) som inte hänger på forum för inbitna cyklister och som säkert hade kunnat tänka sig köpa en komplett för att snabbare komma in i gejmet utan ett halvårs letande av komponenter.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hur ser marknaden ut för fixed-gear cyklar i Sverige?

Post by Busken » 08 May 2011 11:50

Vad är det för butik du har jagat rätt på? T-Hansen? Harald Nyborg? Danmarks största "cykelbutik" är ju kvickly, vilket är det samma som Coop. En begagnad/gammal cykel som kostar 8000 ska vara mycket fin om jag skulle köpa den. Typ en gammel ritchey eller eddy...

Post Reply