Nya hjul

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
swe3702
Posts: 29
Joined: 21 Mar 2011 21:28

Nya hjul

Post by swe3702 » 28 Apr 2011 18:57

Först och främst: Ja, jag har använt sökfunktionen och läst de andra trådarna om hjul. ;) Har dock inte fått svar på alla mina funderingar. Jag tänkte byta ut mina, förvisso utmärkta, tubdäck mot kanttrådsdäck. Tanken är att jag ska cykla en del längre sträckor under sommaren och jag vill inte riskera att få punktering på tubdäcken.

Jag har två frågor. 1) Min framgaffel är 110 mm bred. Det är ju en centimeter bredare än standard. Hur bör jag tänka här, ska jag köpa ett vanligt nav och byta själva axeln/köra med någon typ av distanser? Eller ska jag leta upp ett ovanligt brett nav?

2) Är det någon som har några bra tips på stilrena och bra hjul för en mediumbudget?

Tack!

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Nya hjul

Post by hagard » 28 Apr 2011 19:53

Kan det verkligen stämma att den är 110 mm i innermått?

swe3702
Posts: 29
Joined: 21 Mar 2011 21:28

Re: Nya hjul

Post by swe3702 » 28 Apr 2011 20:17

Haha, har varit och mätt sex gånger nu. Det stämmer. Men... det det går att med en hyfsat riklig mängd våld böja ihop benen så att de nästan blir 100 mm i innermått. Kanske helt enkelt ska tänka/noja mindre och bara vara lite aggressiv vid hjulinstallation?

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Nya hjul

Post by papplo » 29 Apr 2011 10:11

Jag köpte planet-x-nav och de har extra lång axel, som på min 100mm-gaffel sticker ut på utsidan. minst en cm alltså. Nån rekommenderade mig att såga dem, vilket jag inte har ork att göra.

Det skulle alltså räcka med att space:a ut 5mm på båda sidorna om navet för att den skulle passa en gaffel som din. Alltså: kör "vanliga" nav, men försäkra dig om att axeln är lång!

/ pablo

swe3702
Posts: 29
Joined: 21 Mar 2011 21:28

Re: Nya hjul

Post by swe3702 » 29 Apr 2011 23:00

Tack Pablo! Att köra på ett standardnav och eventuellt slänga på lite distanser verkar funkis. Blivit mer och mer sugen på att köpa ett par H+son tb14-fälgar och bygga hjul kring. Dom ser riktigt stiliga ut, någon som har erfarenhet? Däremot verkar ju alla fixed/SS-nav se väldigt "track" ut med högfläns osv, någon som har tips på schyssta nav som är lite diskretare? Hur förbjudet är det att köpa ett "vanligt" nav och med hjälp av distanser köra det som SS? Sorry för alla nybörjarfrågor, försöker lära mig! ;)

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Nya hjul

Post by petterovski » 29 Apr 2011 23:47

swe3702 wrote:Tack Pablo! Att köra på ett standardnav och eventuellt slänga på lite distanser verkar funkis. Blivit mer och mer sugen på att köpa ett par H+son tb14-fälgar och bygga hjul kring. Dom ser riktigt stiliga ut, någon som har erfarenhet? Däremot verkar ju alla fixed/SS-nav se väldigt "track" ut med högfläns osv, någon som har tips på schyssta nav som är lite diskretare? Hur förbjudet är det att köpa ett "vanligt" nav och med hjälp av distanser köra det som SS? Sorry för alla nybörjarfrågor, försöker lära mig! ;)
Dessa är väl lite diskretare, om du inte vill ha högfläns nav.
http://www.wiggle.co.uk/miche-primato-s ... rack-hubs/

Frågan är bara om axeln är tillräckligt lång på framnavet för att lägga på spacers på 10mm.

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Nya hjul

Post by papplo » 30 Apr 2011 07:33

jag har själv miche pista-hjul med högflänsnav och de axlarna är inte speciellt långa.

en grej med många fixedfokuserade online- och ebay-butiker är att de nämner just sånna här detaljer. Typ "vi kan konfigurera dina hjul till vilka bredder som helst, bara meddela oss".

minns inte var jag sett detta, men är säker på att jag sett det vid flera ställen!

swe3702
Posts: 29
Joined: 21 Mar 2011 21:28

Re: Nya hjul

Post by swe3702 » 30 Apr 2011 20:45

Hm, snor tråden igen. Har bestämt mig för att köra tb14. Men vad tror ni om nav: Halos eller Formulas tracknav?

Post Reply