Bromslöst!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Bromslöst!

Post by Patrik T » 20 Apr 2011 21:50

Jag hörde nu ikväll om en tjej på en singelspeed som hade setts cykla bromslöst
här i Göteborg. Nu talar vi inte om en "bromslös" fixed gear utan om en bromslös singelspeed!
Är det någon annan som har sett detta?
Finns det så korkade individer?

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Bromslöst!

Post by john the man » 20 Apr 2011 21:53

Jorå det finns, och det finns helt klart individer som är dumma nog att köra på det. Men å andra sidan, åker man snabbare hastigheter på en fixed går det ju inte heller att stanna så effektivt, så igentligen, ingen biggie. Tycker det är ballt! :twisted:
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bromslöst!

Post by Busken » 20 Apr 2011 21:56

har ni tänkt över bromsförmågan på äldre dam/herrcyklar som gått år utan eftersyn?
Vidare är det inte omöjligt att stanna utan bromsar. Jag körde runt 2 veckor i vintras helt utan fungerande bromsar, pallade inte att byta...

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Bromslöst!

Post by john the man » 20 Apr 2011 22:03

Jag kör bromslöst på min bmx. Nu är det ju iförsej en bmx, men den går ju att stanna på bara man försöker lite. För att summera kan man väl säga att Busken och andra människor, ur min synpunkt, är balla!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Bromslöst!

Post by carlhenrik » 20 Apr 2011 22:05

Patrik T wrote:Jag hörde nu ikväll om en tjej på en singelspeed som hade setts cykla bromslöst
här i Göteborg. Nu talar vi inte om en "bromslös" fixed gear utan om en bromslös singelspeed!
Är det någon annan som har sett detta?
Finns det så korkade individer?
Det var inte en fotbromsad cykel du hört att nån sett?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bromslöst!

Post by Busken » 20 Apr 2011 22:05

john the man wrote:Jag kör bromslöst på min bmx. Nu är det ju iförsej en bmx, men den går ju att stanna på bara man försöker lite. För att summera kan man väl säga att Busken och andra människor, ur min synpunkt, är balla!
tack, ball och fet, det är jag! jag kan även berätta att jag har slitit av 1/4 av styrlindan på min budhoj och inte pallat byta. den. Nedre halvan av vänsterbocken har varit styrlindelös sen december. Så mycket bryr jag mig liksom.

(det är alltså mindre ballt att cykla utan bromsar, men cyklar man långsamt nog är det inte så farligt som man tror)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Bromslöst!

Post by Muffat Stål » 20 Apr 2011 22:12

Jag skulle också sätta en peng på att det var en footie. Första gången blev jag också helt paff, innan det slog mig att personen ifråga måste haft en fotbroms. Så lär vara fallet nu också. Det säljs så vitt jag vet en hel drös footies där borta på andra lång...
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Bromslöst!

Post by Fixen » 20 Apr 2011 22:53

Patrik T wrote:Jag hörde nu ikväll om en tjej på en singelspeed som hade setts cykla bromslöst
här i Göteborg. Nu talar vi inte om en "bromslös" fixed gear utan om en bromslös singelspeed!
Är det någon annan som har sett detta?
Finns det så korkade individer?
Det kan ha varit min dam denne individ såg.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Bromslöst!

Post by Patrik T » 21 Apr 2011 07:30

Ännu coolare måste det vara att cykla med bindel för ögonen.
Då får man möjlighet att träna upp hörseln lite extra, och det kan ju inte skada.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bromslöst!

Post by Busken » 21 Apr 2011 07:46

Patrik T wrote:Ännu coolare måste det vara att cykla med bindel för ögonen.
Då får man möjlighet att träna upp hörseln lite extra, och det kan ju inte skada.
faktum är att på mitt jobb så har vi en liten tävling, den som kan cykla längst och blunda. Självklart leder jumbo...

cykelerra
Posts: 35
Joined: 21 May 2010 20:38
Location: göteborg

Re: Bromslöst!

Post by cykelerra » 21 Apr 2011 09:48

Busken wrote:
Patrik T wrote:Ännu coolare måste det vara att cykla med bindel för ögonen.
Då får man möjlighet att träna upp hörseln lite extra, och det kan ju inte skada.
faktum är att på mitt jobb så har vi en liten tävling, den som kan cykla längst och blunda. Självklart leder jumbo...
brukar med göra det, fett med coolt. hur många km är rekordet?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bromslöst!

Post by Bratt » 21 Apr 2011 09:58

Busken wrote:
Patrik T wrote:Ännu coolare måste det vara att cykla med bindel för ögonen.
Då får man möjlighet att träna upp hörseln lite extra, och det kan ju inte skada.
faktum är att på mitt jobb så har vi en liten tävling, den som kan cykla längst och blunda. Självklart leder jumbo...
Var cyklar ni då? i trafiken? Och vad ligger rekordet på?

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bromslöst!

Post by boon » 21 Apr 2011 11:04

http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

fixeradlins
Posts: 44
Joined: 11 Apr 2011 18:34
Location: Josefstadt, 1080 Wien!! (I hjärtat 414)

Re: Bromslöst!

Post by fixeradlins » 21 Apr 2011 12:46

hmm, min lillebror sa att han sett en tjej spatsera runt med sin fixie utan korgar(eller handbroms) i slottskogen i helgen.... relaterat kanske? :P

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bromslöst!

Post by Busken » 21 Apr 2011 16:44

cykelerra wrote:
Busken wrote:
Patrik T wrote:Ännu coolare måste det vara att cykla med bindel för ögonen.
Då får man möjlighet att träna upp hörseln lite extra, och det kan ju inte skada.
faktum är att på mitt jobb så har vi en liten tävling, den som kan cykla längst och blunda. Självklart leder jumbo...
brukar med göra det, fett med coolt. hur många km är rekordet?
Självfallet är det i trafiken! rekordet är mellan två rödljus på HCAB.

Lotta-Karin
Posts: 29
Joined: 30 Nov 2010 13:57

Re: Bromslöst!

Post by Lotta-Karin » 21 Apr 2011 20:40

Så länge man bara spatserar sin fixie är det la inget farligt att inte ha nån handbroms..;)

Jag har frambroms på min men däremot har jag börjat med en annan grej, nämligen att föröka "se" runt hörn när jag cyklar... Jag vet att det är helt omöjligt men kommer ändå på mej själv med att öva på det, liksom att intuitivt känna på sig ifall det kommer en fotgängare eller en bil runt hörnet.. Spännande är det!! Se upp i hörnet V.Hamngatan/Drottninggatan, grymt ställa att öva...;) En dag ska jag lyckas!!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromslöst!

Post by ArvidSvensson » 21 Apr 2011 21:59

Inga problem att få stopp på en bromslös frihjulare. Precis som på bromslös fastnavare handlar det om veta hur man ska stanna. Lägg upp foten på bakdäcket, vid bromsbryggan, och dosera bromskraften med skosulan. Lås hjulet och luta dig bakåt och du stannar snabbare/kortare än med en bromslös fastnavare.

Att höra från bromslösa fastnavscyklister att det är puckat med bromslös frihjulare är lite som att läsa i DN att "det finns livsfarliga typer som cyklar på s.k. fixies utan bromsar i trafiken"...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bromslöst!

Post by Streamliner » 21 Apr 2011 22:23

ArvidSvensson wrote: Lägg upp foten på bakdäcket, vid bromsbryggan, och dosera bromskraften med skosulan. Lås hjulet och luta dig bakåt och du stannar snabbare/kortare än med en bromslös fastnavare.
Funkar det även med randsydda engelska kvalitetsskor från Crockett & Jones? :P
Loch Ness is Deep.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromslöst!

Post by ArvidSvensson » 22 Apr 2011 06:18

Streamliner wrote:
ArvidSvensson wrote: Lägg upp foten på bakdäcket, vid bromsbryggan, och dosera bromskraften med skosulan. Lås hjulet och luta dig bakåt och du stannar snabbare/kortare än med en bromslös fastnavare.
Funkar det även med randsydda engelska kvalitetsskor från Crockett & Jones? :P
Dåligt på bromslös frihjulare;
- Stänkskärmar
- Pakethållare
- Barfota
- Blunda
- Fåfänga
- fyll på...

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Bromslöst!

Post by kakan » 22 Apr 2011 06:30

+1

Det är även rätt dumt att jonglera samtidigt eller spela tetris på sin NOS gameboy
Tackar
_Kakan

Post Reply