Messmörsnav - det nya svarta?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Messmörsnav - det nya svarta?

Post by aeiouy » 15 Apr 2011 23:47

Jag är fullkomligen vansinnig för tillfället! Vad är det med nyproduktion och kvalitet egentligen? Sedan dec 2009 har jag nu lekt sönder tre baknav. Har haft både det ena och andra ifråga om nav och fälgkombinationer, men i princip allt nyproducerat viker ju hädan innan det knappt blivit inkört? Alltid gängpaj! Visst är man dumsnål i många fall och köper ett trassligt hjulpar för två lök lite godtyckligt - men vafan?

Jag kör inte snällt och det blir en del tramsande både trick- och skogsmässigt.. men det börjar bli lite pinsamt.

Vad rekommenderar folk till en glad kille på 25 jordsnurr som kört slut på både billiga Gipiemme, Formula och BLB-nav? Med olika drev. Är det PW och liknande som gäller? Är det värt pengarna?

Kontenta: Vad finns det för vettigt att sko sin stackars cykel med idag? Och är detta något som folk brukar råka ut för?

chrobin

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by chrobin » 15 Apr 2011 23:55

Jag skulle rekommendera Miche Primato naven. Bra nav till bra pris tycker jag

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by snarkus » 15 Apr 2011 23:57

Surly har jag inte haft några problem med, tror de tillverkar tåliga grejer överlag men jag kan inte svära på det.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Fredde » 16 Apr 2011 05:54

bolt-on drev.

/Fredde

User avatar
oskarrgh
Posts: 69
Joined: 15 Apr 2010 15:16
Location: Uppsala

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by oskarrgh » 16 Apr 2011 08:33

You can never* go wrong with phil wood, men smakar det så kostar det. Tycker precis som chrobin här ovan att miche primato verkar vara helt ok.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Viggen » 16 Apr 2011 08:53

Fredde wrote:bolt-on drev.

/Fredde
+1. Hade jag skaffat nya nav idag hade det blivit sådana, sitter ett bolt on drev på min fix-mtb (skivbromsnav med kassettbody som är flippat) och det är sannerligen helt bombproof. Ett Shimano XT-framnav med spacers från Velosolo kommer du så så långt med!

chrobin

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by chrobin » 16 Apr 2011 09:12

Det där med drev är ju en annan sak. Kosta på dig bra drev tex Dura ace. Dåliga drev kan förstöra gängor. Man kan snåla in på mycket på cykeln men nav och drev är värt att skaffa bättre.

Och bra låsring förstås

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Fredde » 16 Apr 2011 09:41

Viggen wrote:
Fredde wrote:bolt-on drev.

/Fredde
+1. Hade jag skaffat nya nav idag hade det blivit sådana, sitter ett bolt on drev på min fix-mtb (skivbromsnav med kassettbody som är flippat) och det är sannerligen helt bombproof. Ett Shimano XT-framnav med spacers från Velosolo kommer du så så långt med!
Enda nackdelen är att det inte finns små drev, 16 är det minsta (15 finns med ful-lösning) och begränsat med tillverkare av drev men i övrigt slår bolt-on gängat på alla punkter, speciellt i just "bombproof"-aspekten och att man slipper massa specialverktyg att släpa med.

TS, Vad är det som går sönder på dina nav? Gängan till drevet? Gängan till låsringen?

Personligen tycker jag surly är en bra kombo mellan kvalitet och pris.

/Fredde
Last edited by Fredde on 16 Apr 2011 12:07, edited 1 time in total.

JSP
Posts: 143
Joined: 27 May 2008 20:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by JSP » 16 Apr 2011 09:59

+1 på Surly

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Indurain » 16 Apr 2011 12:57

Har ett Surly på min fulcykel som har hållit i 3år utan något som helst underhåll,
men det är dags för lagerbyte nu.
Rule #242 - More is good ... all is better.

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by kiwiholmberg » 16 Apr 2011 16:40

Bolt on.

Egentligen förstår jag inte hur man kunde komma på idén att använda gängade drev. Sjukt dumt ur hållbarhetssynpunkt. Och att sen skapa en låsring som är vänstergängad?!
Och så specialverktyg till allt.

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by scand » 16 Apr 2011 16:44

chrobin wrote:Jag skulle rekommendera Miche Primato naven. Bra nav till bra pris tycker jag
+1 på den, har ett nav som gått under 5 års tid i slask och utan tillsyn. Bra skit!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Jonis! » 16 Apr 2011 17:20

scand wrote:
chrobin wrote:Jag skulle rekommendera Miche Primato naven. Bra nav till bra pris tycker jag
+1 på den, har ett nav som gått under 5 års tid i slask och utan tillsyn. Bra skit!
+1 på både de och surlys, inte är de dyra heller. Aldrig haft några problem. Antar att det är mycket pebcak.
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by ArvidSvensson » 16 Apr 2011 18:19

kiwiholmberg wrote:Bolt on.

Egentligen förstår jag inte hur man kunde komma på idén att använda gängade drev. Sjukt dumt ur hållbarhetssynpunkt. Och att sen skapa en låsring som är vänstergängad?!
Och så specialverktyg till allt.
Håller verkligen med! Kraftöverföring via gänga är ett hållfasthetsfiasko. Finns faktiskt ganska många hållfasthetsfiaskon just i cykelbranchen. Däremot är vänstergängad (motgängad) låsring en sjukt smart lösning på just gängat fastnavsdrev.

erikstraightup
Posts: 116
Joined: 13 Feb 2010 12:25
Location: Bagarmossen

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by erikstraightup » 17 Apr 2011 00:58

chrobin wrote:Jag skulle rekommendera Miche Primato naven. Bra nav till bra pris tycker jag
Idag hann jag nedför den lilla lutande backen utanför mitt hus och skulle skidda fram till korsningen och upptäcker igenom halva skidden att jag kan trampa baklänges, hoppar av och glider med skorna till stopp och ser att låsring och drev hänger löst och är inlindat i vad jag tror är lite ståltråd men egentligen är gängan på mitt Miche Primato nav... tur för mig att jag har xpress versionen så det var bara att byta sida, jag är bara glad att jag inte cyklade snabbare.
Freedom will be defended...at the cost of civil liberties.




www.RUCKUS.se

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by mojhoj » 17 Apr 2011 06:02

chrobin wrote:Det där med drev är ju en annan sak. Kosta på dig bra drev tex Dura ace. Dåliga drev kan förstöra gängor. Man kan snåla in på mycket på cykeln men nav och drev är värt att skaffa bättre.

Och bra låsring förstås
och dra åt allt ordentlig! ståldrev på miche nav funkar hur bra som helst, även med alu låsring.
π = 44/14

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by freddie » 17 Apr 2011 10:20

mojhoj wrote: och dra åt allt ordentlig! ståldrev på miche nav funkar hur bra som helst, även med alu låsring.
Jag tror att svaret ligger i felaktig montering, precis som med kedjor som går av. Dra åt som mojhoj skrev, cykla försiktigt utan skid och helst i uppförsbacke, dra åt igen.

Ljungarn
Posts: 11
Joined: 12 Jan 2011 14:30

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Ljungarn » 18 Apr 2011 09:30

kiwiholmberg wrote:Bolt on.

Egentligen förstår jag inte hur man kunde komma på idén att använda gängade drev. Sjukt dumt ur hållbarhetssynpunkt. Och att sen skapa en låsring som är vänstergängad?!
Och så specialverktyg till allt.
med vänstergängad låsring minskas risken att drevet lossnar, väldigt smart tycker allt jag att det är.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by Fixen » 18 Apr 2011 09:52

Jag kör Surly just nu, inga problem. Känns bombproof nog.

Har kört på Miche Primato också, inga problem alls där heller. Gled på som en smörklick i het panna.

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Messmörsnav - det nya svarta?

Post by kiwiholmberg » 18 Apr 2011 21:22

Ljungarn wrote:
kiwiholmberg wrote:Bolt on.

Egentligen förstår jag inte hur man kunde komma på idén att använda gängade drev. Sjukt dumt ur hållbarhetssynpunkt. Och att sen skapa en låsring som är vänstergängad?!
Och så specialverktyg till allt.
med vänstergängad låsring minskas risken att drevet lossnar, väldigt smart tycker allt jag att det är.
Det var ju enda möjliga lösningen efter att man bestämt sig för att gänga på drevet. Hade man haft några splines eller liknande som de man har på kassetter hade man inte behövt ha en vänstergängad låsring.
Nä, vänstergängad låsring är en nödlösning för att rädda en från början dålig lösning (gängat drev).

Post Reply