Råd Till Nybörjare
Re: Råd Till Nybörjare
Haha, ja, märkte själv att det var rätt illa beskrivet, men hittade en bild på internätet, typ såhär ser den ut, hmm, är väl den grejen där inne som kärvar.Jonatan F wrote:????????
Bild!
Re: Råd Till Nybörjare
Oj, ingen aning, aldrig sett tidigare!
Har man inget projekt har man inget liv
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Råd Till Nybörjare
Lossa insexbulten på toppen några varv (typ 8-10 varv) och slå till/knacka bulten försiktigt rakt uppifrån med en hammare så slår du loss kilen. Behöver du brottas har du inte lyckats knacka loss kilen.Perris wrote:...
Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?
Hoppas nån orkar förbarma sig!
Re: Råd Till Nybörjare
Ok, har kollat upp att den heter Cinelli 1R iaf, dock verkar den va för 26,4 mm styre, så ev köper jag en till det styret jag tänkte byta till, annars får man göra shims på nåt vis.Jonatan F wrote:Oj, ingen aning, aldrig sett tidigare!
Tack som tusan för fin beskrivning!ArvidSvensson wrote:Lossa insexbulten på toppen några varv (typ 8-10 varv) och slå till/knacka bulten försiktigt rakt uppifrån med en hammare så slår du loss kilen. Behöver du brottas har du inte lyckats knacka loss kilen.Perris wrote:...
Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?
Hoppas nån orkar förbarma sig!
Re: Råd Till Nybörjare
Det kan vara en idé att låta insexnyckel sitta kvar och knacka med hammaren direkt på den. Annars finns det risk att du deformerar skallen och i värsta fall såpass att du inte får in insexnyckeln igen...Perris wrote:Ok, har kollat upp att den heter Cinelli 1R iaf, dock verkar den va för 26,4 mm styre, så ev köper jag en till det styret jag tänkte byta till, annars får man göra shims på nåt vis.Jonatan F wrote:Oj, ingen aning, aldrig sett tidigare!
Tack som tusan för fin beskrivning!ArvidSvensson wrote:Lossa insexbulten på toppen några varv (typ 8-10 varv) och slå till/knacka bulten försiktigt rakt uppifrån med en hammare så slår du loss kilen. Behöver du brottas har du inte lyckats knacka loss kilen.Perris wrote:...
Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?
Hoppas nån orkar förbarma sig!
...
Re: Råd Till Nybörjare
Hallo. Lyckades göra ett misstag när jag slängde ett par gamla bromsvajrar och nu är bromsarna inte fullständiga längre. Dock vet jag inte vad det jag slängde bort heter.
Måste jag nu köpa ett par helt nya bromsar eller finns det att köpa löst?
Måste jag nu köpa ett par helt nya bromsar eller finns det att köpa löst?
Re: Råd Till Nybörjare
Du kan nog vara lugn, sådana finns hos min LBS så du lär inte ha problem att hitta hos din. Vad de heter har jag ingen aning om men det är ju vajerskruven som du spänner vajern med: bromsvajerspännarmojäng?Fixen wrote: Måste jag nu köpa ett par helt nya bromsar eller finns det att köpa löst?
-
- Posts: 94
- Joined: 01 Jun 2010 22:09
- Location: Malmø
Re: Råd Till Nybörjare
Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Råd Till Nybörjare
CASSETTE 16T Fixed w/lockringhannesbannes wrote:Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul?
- enligt Fuji själva. Låsringen är vänstergängad, dvs du lossar den medurs. Drevet är högergängat och lossas moturs. Både låsring och drev tenderar att sitta skithårt om de monterats utan fett. Se till att du har rätt verktyg (låsringsnyckel och 1/8"-kedjepiska) så du inte pajjar något.
-
- Posts: 94
- Joined: 01 Jun 2010 22:09
- Location: Malmø
Re: Råd Till Nybörjare
Låsringen får jag av utan problem men drevet sitter där det sitter.ArvidSvensson wrote:CASSETTE 16T Fixed w/lockringhannesbannes wrote:Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul?
- enligt Fuji själva. Låsringen är vänstergängad, dvs du lossar den medurs. Drevet är högergängat och lossas moturs. Både låsring och drev tenderar att sitta skithårt om de monterats utan fett. Se till att du har rätt verktyg (låsringsnyckel och 1/8"-kedjepiska) så du inte pajjar något.
Har redan dragit sönder Sr-18 en gång
Finns det något supersmart knep mer än att inte lita på evans igen?
Re: Råd Till Nybörjare
Värm upp gängan med värmepicka det är alltid bra. Akta så inte färgen ger upp bara.hannesbannes wrote:Låsringen får jag av utan problem men drevet sitter där det sitter.ArvidSvensson wrote:CASSETTE 16T Fixed w/lockringhannesbannes wrote:Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul?
- enligt Fuji själva. Låsringen är vänstergängad, dvs du lossar den medurs. Drevet är högergängat och lossas moturs. Både låsring och drev tenderar att sitta skithårt om de monterats utan fett. Se till att du har rätt verktyg (låsringsnyckel och 1/8"-kedjepiska) så du inte pajjar något.
Har redan dragit sönder Sr-18 en gång
Finns det något supersmart knep mer än att inte lita på evans igen?
Eller:
Ta av hjulet, kläm drevet i ett skruvstäd, vrid på hjulet som en stor ratt.
Stor risk att du sabbar drevet men det lossnar.
/Fredde
Re: Råd Till Nybörjare
Jag tänkte införskaffa en gammal sketen crescent eller något att konvertera då min vanliga nya herrcykel ger upp hela tiden, alltid är det något med skiten som behövs lagas. Jag fick höra att fixie och singlespeed ska vara mycket lättare att underhålla och jag har ju cyklat brakeless innan på streethojen så det borde inte vara några större problem (fast ärligt talat kör jag nog hellre med en broms ändå). Jag tänkte att en fixie kan vara något att ha dra till jobbet men ändå är lite rolig att leka med.
Så för att komma till lite frågor istället för att dra ihop en wall of text så undrar jag: vad är jobbigast att konvertera cykeln till - singlespeed eller fixie? Var finns de bästa guiderna, alltså finns det någon guide ni verkligen rekommenderar som behandlar fixie/SS? (kul förkortning..)
Vad är billigast och enklast att konvertera till? Jag behöver inga grymma grejer, jag klarar mig bra med tunga saker och lite rost även om det inte rekommenderas. Jag är dessutom rädd att dras med i allt cykelnörderi, har redan för många dyra intressen så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. Nu blev det långt ändå, sorry.
// Ab borre
Så för att komma till lite frågor istället för att dra ihop en wall of text så undrar jag: vad är jobbigast att konvertera cykeln till - singlespeed eller fixie? Var finns de bästa guiderna, alltså finns det någon guide ni verkligen rekommenderar som behandlar fixie/SS? (kul förkortning..)
Vad är billigast och enklast att konvertera till? Jag behöver inga grymma grejer, jag klarar mig bra med tunga saker och lite rost även om det inte rekommenderas. Jag är dessutom rädd att dras med i allt cykelnörderi, har redan för många dyra intressen så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. Nu blev det långt ändå, sorry.
// Ab borre
Re: Råd Till Nybörjare
Jag vill inte låta för tråkig och jag vill inte hejda dej om du tycker att själva projektet/mekandet är roligt, men att köra på "konvertera-gammal-cresent" spåret blir sällan billigt. Du har en massa problem med dimensioner i bakgaffel, vevparti och annorstädes vilket oftast resulterar inköp av speciella komponenter. Om billigt är ledordet tror jag det bästa är att köpa någons fungerande fixie/ss koverteringsprojekt. Sådana dyker upp med hyfsad regelbundenhet i K&S forumet.Ab borre wrote:Jag tänkte införskaffa en gammal sketen crescent eller något att konvertera...så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. // Ab borre
Kanske ett trist men ganska sant svar...
Re: Råd Till Nybörjare
Förväntade mig något sådant, men tack för svaret!Bompet wrote:Jag vill inte låta för tråkig och jag vill inte hejda dej om du tycker att själva projektet/mekandet är roligt, men att köra på "konvertera-gammal-cresent" spåret blir sällan billigt. Du har en massa problem med dimensioner i bakgaffel, vevparti och annorstädes vilket oftast resulterar inköp av speciella komponenter. Om billigt är ledordet tror jag det bästa är att köpa någons fungerande fixie/ss koverteringsprojekt. Sådana dyker upp med hyfsad regelbundenhet i K&S forumet.Ab borre wrote:Jag tänkte införskaffa en gammal sketen crescent eller något att konvertera...så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. // Ab borre
Kanske ett trist men ganska sant svar...
Ska kika lite på det ändå, ganska skoj att meka även om jag inte har tålamodet. Nu är jag i alla fall beredd på det värsta.
Är det inte lättare att konvertera till en ss? Jag trodde det bara var att ta bort växlarna alltså men jag har aldrig mekat med växlar innan..
Ska hålla koll på köpsälj i framtiden, tack!
Re: Råd Till Nybörjare
Jo ss. borde väll inte vara något problem om du har en cykel med utanpåliggande växlar. Du, som sagt, tar bara bort växlarna, lägger kedjan så den löper rakt (och hoppas att den utväxling som bildas inte är helt lajbans) och sedan ärdu där. Tyvärr krånglar ofta något och då behöver du nya hjul/ekra om, nytt vevparti osv. och då sitter ud i skiten iaf! Vill du ha något som inte kronglar skulle jag säga ovxl 40/50/60 talscykel.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Jo nu har pausat med mekandet ett tag för det har krånglat till sig rejält, det blir att antingen ekra om ena hjulet och rikta det andra eller köpa nya, _billiga_ hjul från ebay och i det fallet fixed. Köpte ett nytt styre+linda men styret som skulle passa stammen passade inte, fick tipset att bända upp stammen *lite* och tyvärr blev det mycket.. Nu har jag lyckats pressa tillbaka skiten lite men inte tillräckligt, det behövs en ny skruv som är lite längre, med hjälp av den ska jag skruva fast styret även om det inte passar 100%.Jonatan F wrote:Jo ss. borde väll inte vara något problem om du har en cykel med utanpåliggande växlar. Du, som sagt, tar bara bort växlarna, lägger kedjan så den löper rakt (och hoppas att den utväxling som bildas inte är helt lajbans) och sedan ärdu där. Tyvärr krånglar ofta något och då behöver du nya hjul/ekra om, nytt vevparti osv. och då sitter ud i skiten iaf! Vill du ha något som inte kronglar skulle jag säga ovxl 40/50/60 talscykel.
-
- Posts: 239
- Joined: 01 Sep 2010 23:01
- Location: Stockholm
Re: Råd Till Nybörjare
Hejsan
Jag har blivit sugen på att bygga en cykel, antingen en med fixatnav eller bara en med singlespeed och fotbroms som är clean, utan massa kablar och bromsar.
Etfter en del diverse googlingar så känner jag att jag inte riktigt kommer nånstans, jag har meckat mycket mtb-cyklar men aldrig något sånt här. Är det likt meck-mässigt?
Verkar vara en hel djungelmed gaffelrörstorlekar, vevlager storlekar osv..
Den här cykeln är otroligt snygg enligt mig, har ni några tips hur jag kommer dit?
http://www.myfixedgear.net/wp-content/p ... /reg/1.jpg
Mvh
/Daniel
Jag har blivit sugen på att bygga en cykel, antingen en med fixatnav eller bara en med singlespeed och fotbroms som är clean, utan massa kablar och bromsar.
Etfter en del diverse googlingar så känner jag att jag inte riktigt kommer nånstans, jag har meckat mycket mtb-cyklar men aldrig något sånt här. Är det likt meck-mässigt?
Verkar vara en hel djungelmed gaffelrörstorlekar, vevlager storlekar osv..
Den här cykeln är otroligt snygg enligt mig, har ni några tips hur jag kommer dit?
http://www.myfixedgear.net/wp-content/p ... /reg/1.jpg
Mvh
/Daniel
Re: Råd Till Nybörjare
Hej, mer nybörjartugg. Jag känner att jag börjar tro att den här tråden är bara min.
Fick ett fixerat bakhjul på posten idag, med Formulanav. Funderar lite på lagerspänning och sånt från fabrik, är det mer eller mindre standard att det behöver justeras på ett nytt nav eller är det bara att slänga på och se glad ut?
MVH!
Fick ett fixerat bakhjul på posten idag, med Formulanav. Funderar lite på lagerspänning och sånt från fabrik, är det mer eller mindre standard att det behöver justeras på ett nytt nav eller är det bara att slänga på och se glad ut?
MVH!
Re: Råd Till Nybörjare
Behöver ta av den här frikransen men behöver fråga hur man gör:
Är det två kedjepiskor som behövs enl -->Older Cassette Hubs (non-lockring ring type freehubs) http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... el-removal
Eller är jag ute och cyklar?
//C
Är det två kedjepiskor som behövs enl -->Older Cassette Hubs (non-lockring ring type freehubs) http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... el-removal
Eller är jag ute och cyklar?
//C
adam akal adam