Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Jonatan F » 02 Dec 2010 17:26

????????
Bild! ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Perris
Posts: 117
Joined: 28 Jun 2010 21:33

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Perris » 02 Dec 2010 18:44

Jonatan F wrote:????????
Bild! ;)
Haha, ja, märkte själv att det var rätt illa beskrivet, men hittade en bild på internätet, typ såhär ser den ut, hmm, är väl den grejen där inne som kärvar.
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Jonatan F » 02 Dec 2010 23:20

Oj, ingen aning, aldrig sett tidigare!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ArvidSvensson » 03 Dec 2010 00:17

Perris wrote:...
Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?

Hoppas nån orkar förbarma sig!
Lossa insexbulten på toppen några varv (typ 8-10 varv) och slå till/knacka bulten försiktigt rakt uppifrån med en hammare så slår du loss kilen. Behöver du brottas har du inte lyckats knacka loss kilen.

Perris
Posts: 117
Joined: 28 Jun 2010 21:33

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Perris » 03 Dec 2010 00:27

Jonatan F wrote:Oj, ingen aning, aldrig sett tidigare!
Ok, har kollat upp att den heter Cinelli 1R iaf, dock verkar den va för 26,4 mm styre, så ev köper jag en till det styret jag tänkte byta till, annars får man göra shims på nåt vis.
ArvidSvensson wrote:
Perris wrote:...
Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?

Hoppas nån orkar förbarma sig!
Lossa insexbulten på toppen några varv (typ 8-10 varv) och slå till/knacka bulten försiktigt rakt uppifrån med en hammare så slår du loss kilen. Behöver du brottas har du inte lyckats knacka loss kilen.
Tack som tusan för fin beskrivning!

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Råd Till Nybörjare

Post by TalliDan » 03 Dec 2010 12:23

Perris wrote:
Jonatan F wrote:Oj, ingen aning, aldrig sett tidigare!
Ok, har kollat upp att den heter Cinelli 1R iaf, dock verkar den va för 26,4 mm styre, så ev köper jag en till det styret jag tänkte byta till, annars får man göra shims på nåt vis.
ArvidSvensson wrote:
Perris wrote:...
Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?

Hoppas nån orkar förbarma sig!
Lossa insexbulten på toppen några varv (typ 8-10 varv) och slå till/knacka bulten försiktigt rakt uppifrån med en hammare så slår du loss kilen. Behöver du brottas har du inte lyckats knacka loss kilen.
Tack som tusan för fin beskrivning!
Det kan vara en idé att låta insexnyckel sitta kvar och knacka med hammaren direkt på den. Annars finns det risk att du deformerar skallen och i värsta fall såpass att du inte får in insexnyckeln igen...
...

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fixen » 16 Jan 2011 13:52

Hallo. Lyckades göra ett misstag när jag slängde ett par gamla bromsvajrar och nu är bromsarna inte fullständiga längre. Dock vet jag inte vad det jag slängde bort heter.

Image

Måste jag nu köpa ett par helt nya bromsar eller finns det att köpa löst?

User avatar
rzrph
Posts: 22
Joined: 09 Oct 2010 12:58
Location: Uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by rzrph » 24 Jan 2011 16:35

Fixen wrote: Måste jag nu köpa ett par helt nya bromsar eller finns det att köpa löst?
Du kan nog vara lugn, sådana finns hos min LBS så du lär inte ha problem att hitta hos din. Vad de heter har jag ingen aning om men det är ju vajerskruven som du spänner vajern med: bromsvajerspännarmojäng?

hannesbannes
Posts: 94
Joined: 01 Jun 2010 22:09
Location: Malmø

Re: Råd Till Nybörjare

Post by hannesbannes » 04 Feb 2011 17:33

Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul? :?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ArvidSvensson » 04 Feb 2011 17:43

hannesbannes wrote:Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul? :?
CASSETTE 16T Fixed w/lockring
- enligt Fuji själva. Låsringen är vänstergängad, dvs du lossar den medurs. Drevet är högergängat och lossas moturs. Både låsring och drev tenderar att sitta skithårt om de monterats utan fett. Se till att du har rätt verktyg (låsringsnyckel och 1/8"-kedjepiska) så du inte pajjar något.

hannesbannes
Posts: 94
Joined: 01 Jun 2010 22:09
Location: Malmø

Re: Råd Till Nybörjare

Post by hannesbannes » 04 Feb 2011 17:56

ArvidSvensson wrote:
hannesbannes wrote:Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul? :?
CASSETTE 16T Fixed w/lockring
- enligt Fuji själva. Låsringen är vänstergängad, dvs du lossar den medurs. Drevet är högergängat och lossas moturs. Både låsring och drev tenderar att sitta skithårt om de monterats utan fett. Se till att du har rätt verktyg (låsringsnyckel och 1/8"-kedjepiska) så du inte pajjar något.
Låsringen får jag av utan problem men drevet sitter där det sitter.
Har redan dragit sönder Sr-18 en gång :roll:

Finns det något supersmart knep mer än att inte lita på evans igen?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fredde » 04 Feb 2011 18:02

hannesbannes wrote:
ArvidSvensson wrote:
hannesbannes wrote:Är jag dum i huvudet eller kan man inte byta bakdrev på fuji featherns org. hjul? :?
CASSETTE 16T Fixed w/lockring
- enligt Fuji själva. Låsringen är vänstergängad, dvs du lossar den medurs. Drevet är högergängat och lossas moturs. Både låsring och drev tenderar att sitta skithårt om de monterats utan fett. Se till att du har rätt verktyg (låsringsnyckel och 1/8"-kedjepiska) så du inte pajjar något.
Låsringen får jag av utan problem men drevet sitter där det sitter.
Har redan dragit sönder Sr-18 en gång :roll:

Finns det något supersmart knep mer än att inte lita på evans igen?
Värm upp gängan med värmepicka det är alltid bra. Akta så inte färgen ger upp bara.

Eller:
Ta av hjulet, kläm drevet i ett skruvstäd, vrid på hjulet som en stor ratt.

Stor risk att du sabbar drevet men det lossnar.

/Fredde

Ab borre
Posts: 22
Joined: 21 Mar 2011 00:09
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Ab borre » 21 Mar 2011 00:29

Jag tänkte införskaffa en gammal sketen crescent eller något att konvertera då min vanliga nya herrcykel ger upp hela tiden, alltid är det något med skiten som behövs lagas. Jag fick höra att fixie och singlespeed ska vara mycket lättare att underhålla och jag har ju cyklat brakeless innan på streethojen så det borde inte vara några större problem (fast ärligt talat kör jag nog hellre med en broms ändå). Jag tänkte att en fixie kan vara något att ha dra till jobbet men ändå är lite rolig att leka med.

Så för att komma till lite frågor istället för att dra ihop en wall of text så undrar jag: vad är jobbigast att konvertera cykeln till - singlespeed eller fixie? Var finns de bästa guiderna, alltså finns det någon guide ni verkligen rekommenderar som behandlar fixie/SS? (kul förkortning..)
Vad är billigast och enklast att konvertera till? Jag behöver inga grymma grejer, jag klarar mig bra med tunga saker och lite rost även om det inte rekommenderas. Jag är dessutom rädd att dras med i allt cykelnörderi, har redan för många dyra intressen så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. Nu blev det långt ändå, sorry.

// Ab borre

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Bompet » 21 Mar 2011 09:22

Ab borre wrote:Jag tänkte införskaffa en gammal sketen crescent eller något att konvertera...så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. // Ab borre
Jag vill inte låta för tråkig och jag vill inte hejda dej om du tycker att själva projektet/mekandet är roligt, men att köra på "konvertera-gammal-cresent" spåret blir sällan billigt. Du har en massa problem med dimensioner i bakgaffel, vevparti och annorstädes vilket oftast resulterar inköp av speciella komponenter. Om billigt är ledordet tror jag det bästa är att köpa någons fungerande fixie/ss koverteringsprojekt. Sådana dyker upp med hyfsad regelbundenhet i K&S forumet.

Kanske ett trist men ganska sant svar...
Image

Ab borre
Posts: 22
Joined: 21 Mar 2011 00:09
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Ab borre » 21 Mar 2011 13:13

Bompet wrote:
Ab borre wrote:Jag tänkte införskaffa en gammal sketen crescent eller något att konvertera...så jag vill bara ha det enklaste och billigaste. // Ab borre
Jag vill inte låta för tråkig och jag vill inte hejda dej om du tycker att själva projektet/mekandet är roligt, men att köra på "konvertera-gammal-cresent" spåret blir sällan billigt. Du har en massa problem med dimensioner i bakgaffel, vevparti och annorstädes vilket oftast resulterar inköp av speciella komponenter. Om billigt är ledordet tror jag det bästa är att köpa någons fungerande fixie/ss koverteringsprojekt. Sådana dyker upp med hyfsad regelbundenhet i K&S forumet.

Kanske ett trist men ganska sant svar...
Förväntade mig något sådant, men tack för svaret!
Ska kika lite på det ändå, ganska skoj att meka även om jag inte har tålamodet. Nu är jag i alla fall beredd på det värsta.

Är det inte lättare att konvertera till en ss? Jag trodde det bara var att ta bort växlarna alltså men jag har aldrig mekat med växlar innan..
Ska hålla koll på köpsälj i framtiden, tack!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Jonatan F » 26 Mar 2011 19:27

Jo ss. borde väll inte vara något problem om du har en cykel med utanpåliggande växlar. Du, som sagt, tar bara bort växlarna, lägger kedjan så den löper rakt (och hoppas att den utväxling som bildas inte är helt lajbans) och sedan ärdu där. Tyvärr krånglar ofta något och då behöver du nya hjul/ekra om, nytt vevparti osv. och då sitter ud i skiten iaf! Vill du ha något som inte kronglar skulle jag säga ovxl 40/50/60 talscykel.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Ab borre
Posts: 22
Joined: 21 Mar 2011 00:09
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Ab borre » 31 Mar 2011 23:26

Jonatan F wrote:Jo ss. borde väll inte vara något problem om du har en cykel med utanpåliggande växlar. Du, som sagt, tar bara bort växlarna, lägger kedjan så den löper rakt (och hoppas att den utväxling som bildas inte är helt lajbans) och sedan ärdu där. Tyvärr krånglar ofta något och då behöver du nya hjul/ekra om, nytt vevparti osv. och då sitter ud i skiten iaf! Vill du ha något som inte kronglar skulle jag säga ovxl 40/50/60 talscykel.
Jo nu har pausat med mekandet ett tag för det har krånglat till sig rejält, det blir att antingen ekra om ena hjulet och rikta det andra eller köpa nya, _billiga_ hjul från ebay och i det fallet fixed. Köpte ett nytt styre+linda men styret som skulle passa stammen passade inte, fick tipset att bända upp stammen *lite* och tyvärr blev det mycket.. Nu har jag lyckats pressa tillbaka skiten lite men inte tillräckligt, det behövs en ny skruv som är lite längre, med hjälp av den ska jag skruva fast styret även om det inte passar 100%.

Dannedansk
Posts: 239
Joined: 01 Sep 2010 23:01
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Dannedansk » 10 Apr 2011 17:23

Hejsan

Jag har blivit sugen på att bygga en cykel, antingen en med fixatnav eller bara en med singlespeed och fotbroms som är clean, utan massa kablar och bromsar.

Etfter en del diverse googlingar så känner jag att jag inte riktigt kommer nånstans, jag har meckat mycket mtb-cyklar men aldrig något sånt här. Är det likt meck-mässigt?
Verkar vara en hel djungelmed gaffelrörstorlekar, vevlager storlekar osv..

Den här cykeln är otroligt snygg enligt mig, har ni några tips hur jag kommer dit?
http://www.myfixedgear.net/wp-content/p ... /reg/1.jpg

Mvh
/Daniel

Perris
Posts: 117
Joined: 28 Jun 2010 21:33

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Perris » 11 Apr 2011 16:33

Hej, mer nybörjartugg. Jag känner att jag börjar tro att den här tråden är bara min.

Fick ett fixerat bakhjul på posten idag, med Formulanav. Funderar lite på lagerspänning och sånt från fabrik, är det mer eller mindre standard att det behöver justeras på ett nytt nav eller är det bara att slänga på och se glad ut?

MVH!

User avatar
jonis
Posts: 137
Joined: 15 Apr 2009 08:17
Location: Kungsholmen

Re: Råd Till Nybörjare

Post by jonis » 11 Apr 2011 16:49

Behöver ta av den här frikransen men behöver fråga hur man gör:
Image

Är det två kedjepiskor som behövs enl -->Older Cassette Hubs (non-lockring ring type freehubs) http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... el-removal

Eller är jag ute och cyklar?

//C
adam akal adam

Post Reply