Vilken utväxling är lämplig?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
il ciclista
Posts: 12
Joined: 19 Aug 2008 00:09
Location: Dalarna

Vilken utväxling är lämplig?

Post by il ciclista » 09 Sep 2008 20:06

Jag antar att 16t bak kombinerat med 40t fram blir väldigt lättrampat? Är det då lämpligare att ha utväxlingen 16 / 52?

Eventuellt måste jag kanske skaffa ett 46 / 47 fram men jag frågar i vilket fall.

:?:

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 09 Sep 2008 21:08

Tror du hittar allt vi vet och tycker om utväxling i den här tråden:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=421

Jag skulle säga att 40/16 är alldeles alldeles för lätt och att 52/16 är för tungt. Jag kör 47/16 är super, men bodde jag i backiga Dalarna skulle jag köra 46/16 eller längre.
Image Image Image Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 09 Sep 2008 21:56

Skippa utväxlingar som 52/16 om du inte är en vältränad lvgcyklist. Bättre att bli trött att trampa med hög kadens än att trampa för tungt på höga utväxlingar - bättre för dina ben och kondisen.

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 10 Sep 2008 15:47

Jag stod oxå i valet att använda det som satt på min cykel, dvs 40 eller 52.
Då jag inte sysslat med varken sport eller kondition på flera år så valde jag mitt 40k att utgå ifrån.
Svart på vitt så vart det på tok för lätt, men jag anser ändå att jag valde rätt mellan dom 2 klingorna jag hade till hands just då.
visst tar jag mig fram i stan utan problem, det är lätttrampat men det får funka tills vidare.

Kommer att satsa på 47-48 när lönen kommer vilket dom flesta jag känner använder och känns vara just den där "gyllene medelvägen".

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 10 Sep 2008 16:20

Giallo wrote:Jag stod oxå i valet att använda det som satt på min cykel, dvs 40 eller 52.
Då jag inte sysslat med varken sport eller kondition på flera år så valde jag mitt 40k att utgå ifrån.
Svart på vitt så vart det på tok för lätt, men jag anser ändå att jag valde rätt mellan dom 2 klingorna jag hade till hands just då.
visst tar jag mig fram i stan utan problem, det är lätttrampat men det får funka tills vidare.

Kommer att satsa på 47-48 när lönen kommer vilket dom flesta jag känner använder och känns vara just den där "gyllene medelvägen".

vad har du för bakkugge då? Den lille rackaren är ju oxo ganska avgörande. Och i mitt universum är den enklare att både få tag i och att byta. T.ex. 52/19 eller 52/20 borde vara lugnt att köra på. 47/17 ger bra med skidpatches, och e rätt behagligt i statsmiljö (tycker jag).
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Sep 2008 16:34

Jag satte på 52/19 på min blivande vintercykel. Känns lätt och långsamt jämfört med mina vanliga 47/16, men blir nog lagom till vintern, ger bra med skidpatches det också.

Problemet med stor klinga fram är att stegen blir större mellan dreven bak.
Image Image Image Image

Barista
Posts: 31
Joined: 30 Jul 2008 09:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by Barista » 10 Sep 2008 17:07

Jag kör 33/13...

Funkar alldeles utmärkt!

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 12 Sep 2008 16:15

Hur skiljer sig "känslan" av att labba med samma utväxling fasst med fram kontrar bakdrev?

Just nu kör jag på 40/16 men funderar på 47-48/16.
Såsom jag nämde tidigare så verkar det vara den gyllene medelvägen att jobba utifrån, eller är jag helt "ute och cyklar" :wink:

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 12 Sep 2008 16:42

Efter att ha bollat runt med 52/17 som tyngst tycker jag 48/17 är fin fint! Som Ronny sa, lederna tar stryk med för hög utväxling även om man orkar anväda det...klarade 52/14 på en single speed jag hade men som sagt ingen hit för lederna tror jag, hade inte kvar den utväxlingen längre än en månad eller två så jag hann aldrig känna av nått men iaf.
...

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken utväxling är lämplig?

Post by Speedman » 14 Sep 2008 22:37

il ciclista wrote:Jag antar att 16t bak kombinerat med 40t fram blir väldigt lättrampat? Är det då lämpligare att ha utväxlingen 16 / 52?
Eventuellt måste jag kanske skaffa ett 46 / 47 fram men jag frågar i vilket fall.
:?:
Frågor besvaras bäst med frågor ;)

Var kommer du köra du med din hoj?
I stan bland bllar? Eller landsväg/Landsbygd?

Hur skulle du beskriva din körstil?
Kvick energisk? Eller Lugn suggestiv?

Post Reply