Vilken utväxling är lämplig?
-
- Posts: 12
- Joined: 19 Aug 2008 00:09
- Location: Dalarna
Vilken utväxling är lämplig?
Jag antar att 16t bak kombinerat med 40t fram blir väldigt lättrampat? Är det då lämpligare att ha utväxlingen 16 / 52?
Eventuellt måste jag kanske skaffa ett 46 / 47 fram men jag frågar i vilket fall.
Eventuellt måste jag kanske skaffa ett 46 / 47 fram men jag frågar i vilket fall.
Tror du hittar allt vi vet och tycker om utväxling i den här tråden:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=421
Jag skulle säga att 40/16 är alldeles alldeles för lätt och att 52/16 är för tungt. Jag kör 47/16 är super, men bodde jag i backiga Dalarna skulle jag köra 46/16 eller längre.
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=421
Jag skulle säga att 40/16 är alldeles alldeles för lätt och att 52/16 är för tungt. Jag kör 47/16 är super, men bodde jag i backiga Dalarna skulle jag köra 46/16 eller längre.
Jag stod oxå i valet att använda det som satt på min cykel, dvs 40 eller 52.
Då jag inte sysslat med varken sport eller kondition på flera år så valde jag mitt 40k att utgå ifrån.
Svart på vitt så vart det på tok för lätt, men jag anser ändå att jag valde rätt mellan dom 2 klingorna jag hade till hands just då.
visst tar jag mig fram i stan utan problem, det är lätttrampat men det får funka tills vidare.
Kommer att satsa på 47-48 när lönen kommer vilket dom flesta jag känner använder och känns vara just den där "gyllene medelvägen".
Då jag inte sysslat med varken sport eller kondition på flera år så valde jag mitt 40k att utgå ifrån.
Svart på vitt så vart det på tok för lätt, men jag anser ändå att jag valde rätt mellan dom 2 klingorna jag hade till hands just då.
visst tar jag mig fram i stan utan problem, det är lätttrampat men det får funka tills vidare.
Kommer att satsa på 47-48 när lönen kommer vilket dom flesta jag känner använder och känns vara just den där "gyllene medelvägen".
Giallo wrote:Jag stod oxå i valet att använda det som satt på min cykel, dvs 40 eller 52.
Då jag inte sysslat med varken sport eller kondition på flera år så valde jag mitt 40k att utgå ifrån.
Svart på vitt så vart det på tok för lätt, men jag anser ändå att jag valde rätt mellan dom 2 klingorna jag hade till hands just då.
visst tar jag mig fram i stan utan problem, det är lätttrampat men det får funka tills vidare.
Kommer att satsa på 47-48 när lönen kommer vilket dom flesta jag känner använder och känns vara just den där "gyllene medelvägen".
vad har du för bakkugge då? Den lille rackaren är ju oxo ganska avgörande. Och i mitt universum är den enklare att både få tag i och att byta. T.ex. 52/19 eller 52/20 borde vara lugnt att köra på. 47/17 ger bra med skidpatches, och e rätt behagligt i statsmiljö (tycker jag).
The Blood I bleed is Black indeed!
Efter att ha bollat runt med 52/17 som tyngst tycker jag 48/17 är fin fint! Som Ronny sa, lederna tar stryk med för hög utväxling även om man orkar anväda det...klarade 52/14 på en single speed jag hade men som sagt ingen hit för lederna tror jag, hade inte kvar den utväxlingen längre än en månad eller två så jag hann aldrig känna av nått men iaf.
...
Re: Vilken utväxling är lämplig?
Frågor besvaras bäst med frågoril ciclista wrote:Jag antar att 16t bak kombinerat med 40t fram blir väldigt lättrampat? Är det då lämpligare att ha utväxlingen 16 / 52?
Eventuellt måste jag kanske skaffa ett 46 / 47 fram men jag frågar i vilket fall.
Var kommer du köra du med din hoj?
I stan bland bllar? Eller landsväg/Landsbygd?
Hur skulle du beskriva din körstil?
Kvick energisk? Eller Lugn suggestiv?