Erfarenheter av tubtejp?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Erfarenheter av tubtejp?

Post by ravelax » 28 Aug 2011 15:59

Hej!

Ny här, tipsades av en kamrat om forumet. Jag kör inte fixie (inte än iaf), men ni verkar ha god koll på cykelmekning i allmänhet, så jag tänkte att det kunde vara händigt att bli medlem. :)

Nu är det så att jag är rätt lack på att kladda med tublim och tänkte höra om någon av er har några erfarenheter av tubtejp att dela med er av. Det verkar ju vansinnigt smidigt i jämförelse med att limma. Funkar det bra?

Mvh. Frans

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by Flazzh » 28 Aug 2011 16:07

Tubtejp är väl att föredra om man kör mycket triathlon. Tejpen medför snabbare byten, men håller inte lika bra i svängare. Slutsats tubtejp kan du använda om du kör tri eller landsväg med få svängar. Vid all annan körning rekommenderar jag dig att fortsätta limma ;)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 28 Aug 2011 16:34

Jag har kört tubtejp på en av cyklarna en längre tid nu. Fungerar kalasbra! Bromslös fastnavare. Kört velodrom, giro, pendling, katter etc med tejpen. Jag skulle säga att däcken sitter mycket säkrare med tejp än med lim. Satt som satan märkte jag när jag bytte baktub för et tag sedan. Jag har provat både Tufos och Continentals varianter.


Väldigt lätt att få däcket precis mitt på fälgen. Skippa sträckningen/misshandeln av tuben vid 0:10. Pumpa upp däcket över natten istället. Sträcker man lite för hårt kan du dra däcket rakt ner i soptunnan.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ravelax » 28 Aug 2011 17:01

Tack för era svar! Låter ju som att det är kanonbra! Jag kör mest landsväg, så skarpa kurvor är inget som mina däck utsätts för särskilt ofta, om nu hållfastheten i kurvor skulle bli ett problem.

Arvid, tyckte du att något av tejpmärkena var bättre än det andra?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 28 Aug 2011 17:22

ravelax wrote:...
Arvid, tyckte du att något av tejpmärkena var bättre än det andra?
Same same. Tufo har tuffast logotyp på asken.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ravelax » 28 Aug 2011 18:43

Okej! Det blir till att beställa lite tejp då iaf! Ingen idé att använda ett förlimmat reservdäck tillsammans med tejpen, va?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 28 Aug 2011 19:02

När du sliter av en tejpad tub hamnar den gamla tejpen omsom på fälgen, ömsom på däcket. Det mesta av tejpen sitter kvar på fälgen men det blir några kala fläckar på fälgen. Jag har bara tejpat på torr fälg och bara i garage. När jag bytte däck var det såpass mycket tejp kvar på fälgen att jag bara häktade på ett nytt däck utan att "fylla på" med ny tejp. Jag provade att pumpa fullt, släppa ur luften och vicka på tuben. Den sitter minst lika bra som en förlimmad tub.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by atomlab » 28 Aug 2011 20:58

Har ni någon erfarenhet att köra tejp på på karbonfälg?
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 28 Aug 2011 22:35

atomlab wrote:Har ni någon erfarenhet att köra tejp på på karbonfälg?
Det är det jag gör. Min Planet-X är tejpad.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by Ronny » 30 Aug 2011 20:10

Tubtejp är det sämsta som finns. Har köpt tre hjul där tuben var limmade med tubtejp. Konsekvensen var att jag fick skära sönder däcken vid byte. Är totalt omöjligt med fingerkraft att bända av dem så utmed vägkanten kan man bara glömma däckbyte.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 30 Aug 2011 22:25

Ronny wrote:Tubtejp är det sämsta som finns.
Starka ord Ronny. Spara dem till det som är sämst på riktigt.

Tricket är att lämna en knapp decimeter otejpad vid ventilen. Det sitter som f-n (bra egenskap) men får du bara lite lyft någonstans släpper det. Eller hade du bromsat på dig kramp i fingarna? ;)

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by tropfrog » 31 Aug 2011 08:39

Fördelen med lim tycker jag är när man behöver byta tub. Precis som Ronny säger kan det vara lurigt ute på väg. Gör man det hemma i garaget så vill man gärna sätta ny tejp. Och ta bort gammal tejp från fälgen är inte kul. Jag tar många gånger hellre kladdet med lim, så blir det lättare att byta på väg också.

MVH
Magnus

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ravelax » 01 Sep 2011 19:47

Tackar för alla synpunkter! :) Jag har bestämt mig för att prova att tejpa i alla fall, så får vi se vad jag tycker. Förhoppningsvis slipper man ju behöva byta däck längs vägen, men ifall olyckan skulle vara framme finns det ju en del produkter som man ska kunna använda utan att behöva ta av däcket, t.ex. Tufo Tire Sealant. Har någon provat nått sånt?

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by tropfrog » 02 Sep 2011 08:34

Jag har aldrig lyckats täta en punktering ordentligt med någon sådan produkt, provat en hel del. En gång klarade jag mig hem, men bytte inte däck pga tidsbrist och fick då leda cykeln hem 15 kilometer nästa runda i stället.

MVH
Magnus

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by johan e » 02 Sep 2011 08:48

Jag har lagat en punka i ett tubdäck med Vittoria Pit Stop, funkade bra för min del.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by Ronny » 02 Sep 2011 17:00

Sådan där spray för att laga eller förhindra punka är nog det sämsta som finns. Har testat allt möjligt under årens lopp men tycker hanteringen samt den utlovande kvalitén inte är vad jag har förväntat mig. Dels problematisk med ventiler (även förlängare) sen vätskan ökar vikt och rullmotstånd. Bättre att satsa på bra däck och byta däck vid punka vilket är lätt som en plätt om man nu inte använder tubtejp.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 02 Sep 2011 17:18

Ronny wrote:Tubtejp är det sämsta som finns.
...
Ronny wrote:Sådan där spray för att laga eller förhindra punka är nog det sämsta som finns.
Vad var det jag sa? Ronny, du har redan förbrukat "det sämsta" i den här tråden. Punkasprayen kan alltså på sin höjd vara näst sämst. Iofs riktigt dåligt men inte sämst. Eller är det så att tubtejpen inte längre är sämst?
:D

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by atomlab » 03 Sep 2011 20:04

Hittade 2 rullar tejp i källaren idag.

Hade även ett hjul som behövdel limmas men jag drog mig efter att ha läst Contis Carbon instruktioner.

Sagt och gjort. Lämnade 7 cm om vardera sida om ventilen och drog av tejpen. 3 min efter så var jag ute och drog varvet.

Oerhört enkelt och smidigt! Recommenders starkt.

+ Enkelt att montera
+ Inga limrester för tjejen att torka upp
+ Känns hi-tech

- Man blir inte hög på limlukten i köket!
(vad jag kommer på nu)
Image

User avatar
mackan
Posts: 21
Joined: 29 Aug 2010 15:41

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by mackan » 16 May 2012 22:16

Hur lyckat är det att köra med tejp på kina-fälgar?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av tubtejp?

Post by ArvidSvensson » 16 May 2012 22:27

mackan wrote:Hur lyckat är det att köra med tejp på kina-fälgar?
Ja

Post Reply