Franskt vevlager?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
TOOB
Posts: 25
Joined: 04 Aug 2011 23:38
Location: Malmö

Franskt vevlager?

Post by TOOB » 19 Aug 2011 20:16

Jag bygger om en gammal Crescent till fixed och behöver byta vevlagret som är slitet.
Baserat på att båda sidor är högergängade och att koppen från ett vevlager med engelsk gänga passar så har jag slutit mig till att det nog är fransk gänga (tabell med gängor: http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket ).

Är detta en riktig slutsatts och i så fall vet någon var man kan köpa ett billigt franskt vevlager alternativt om det går att pressa i ett italienskt velager som ju också är högergängat, men 1 mm bredare i diameter?

Tacksam för hjälp.
Red is the new black

pontan
Posts: 48
Joined: 13 Sep 2010 08:26

Re: Franskt vevlager?

Post by pontan » 19 Aug 2011 22:06

Ett alternativ är att gänga om vevlagerhylsan. Då får du brittisk gänga och slipper allt strul. Går att få gjort för ett par hundra.

User avatar
TOOB
Posts: 25
Joined: 04 Aug 2011 23:38
Location: Malmö

Re: Franskt vevlager?

Post by TOOB » 24 Aug 2011 06:16

Tack för tipset. Har fått ganska bra ordning på det gamla vevlagret nu, men om det fortsätter strula så får jag nog gå och gänga om.
Red is the new black

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Franskt vevlager?

Post by tropfrog » 31 Aug 2011 08:42

velo orange är väl det billigaste moderna lagret för franska gängor. Jag var inte nöjd med mitt så jag bytte till phil wood, men smakar det så kostar det. Sen finns det ju ogängade lager också som passar i franska vevlagerhylsor.
MVH
Magnus

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Franskt vevlager?

Post by Håkan » 31 Aug 2011 12:21

Annars sitter jag med ett franskgängat campa c-record-lager inkl. axel och bultar. Är du intresserad, skicka ett PM.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Franskt vevlager?

Post by tropfrog » 31 Aug 2011 15:40

Aha, köp och sälj tråd??

Jag har ett Shimanolager från 80 talet i fransk gänga, skicka pm!

MVH
Magnus

User avatar
TOOB
Posts: 25
Joined: 04 Aug 2011 23:38
Location: Malmö

Re: Franskt vevlager?

Post by TOOB » 01 Sep 2011 06:14

Ville helst byta till ett inkapslat lager för att inte få in så mycket skit.
Vad var det för fel på Velo Orange, säljer du det och vilken axel längd har det?
Red is the new black

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Franskt vevlager?

Post by Håkan » 01 Sep 2011 17:23

TOOB wrote:Ville helst byta till ett inkapslat lager för att inte få in så mycket skit.
Vad var det för fel på Velo Orange, säljer du det och vilken axel längd har det?
Har ingen aning om kvaliteten på velo oranges lager. Har dock aldrig haft problem med gamla traditionella lager.

Du har PM ang försäljning.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Franskt vevlager?

Post by tropfrog » 02 Sep 2011 08:38

Nja, dåligt är det kanske inte. Velo orange lagret är en ganska så lätt produkt i aluminium. Jag monterade det kanske lite slarvigt så att den lösa sidan släppte och fick sig en liten fräsning av vevarmen. Den var fullt användbar efteråt, så jag sålde den. Phil är av mycket starkare material (och tyngre), står säkert emot ett sådant misstag. Sen verkar det mycket enklare att byta själva insatslagerna i dem, så jag tänkte att det var en bra investering för framtiden.

MVH
Magnus

Post Reply