Knasigt styrlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Inizio
Posts: 12
Joined: 03 May 2011 14:25

Knasigt styrlager

Post by Inizio » 07 Aug 2011 20:04

Hej,

Har börjat skruva isär en gammal Motobecane Super Sprint (tidigare post). Men nu har jag stött på patrull i styrlagret. Själva styrstammen har helt 'frusit' fast. Eller rättare sagt, jag tror det. Den sitter som skam... Men eftersom jag är en total nybörjare blir jag lite misstänksam när jag tittar på styrlagret.

Image
Styrlager

Som ni ser är det en 'tandad' konstruktion och en förhållandevis stor hylsa för själva lagret. Och frågan jag ställer mej (och er) är om det är nån knasighet inuti styrröret. Jag oroar mej för att det är nån integrerad historia som inte går att ta isär. Så innan jag klämmer i för kung och fosterland ställer jag frågan här; kan man plocka isär en sån här variant?

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Knasigt styrlager

Post by boffe » 07 Aug 2011 21:54

Styrlagret är egentligen inte så komplicerat som det ser ut. Man lossar den övre muttern och då får man loss dom övre "tänderna" Sen kan man lossa på den undre utan problem. Men däremot tror jag ditt problem kan vara att det är en fransk cykel som någon kan ha våldad ner en standardstyrstam i. Franska stammar är och ska vara smalare än resten av världens. Det är nog anledningen till att styrstammen sitter fast.

Går det att rubba den över huvudaget om du drar styret i sidled?

User avatar
Inizio
Posts: 12
Joined: 03 May 2011 14:25

Re: Knasigt styrlager

Post by Inizio » 07 Aug 2011 22:34

Jag har sprejat WD-40 ner i styrröret och låtit det ligga några dagar. Men jag kan fortfarande inte rubba styret. Jag skruvade upp den långa skruven som sitter ner i styrstammen och knackade till den, och något lossnade / gick sönder inne i styrröret.

Styret är märkt med Motobecane loggan, men det kan kanske vara fel diameter i alla fall??

Vände oxå hojjen uppochner petade in ett stålrör mellan gaffelbenen som jag knackade lite på, utan resultat.

Även den övre muttern i styrlagret sitter som f**n. Helt omöjlig att rubba.

Hur hårdhänt vågar man vara?

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Knasigt styrlager

Post by boffe » 07 Aug 2011 22:45

Eftersom att det har krävts en hel del våld att få ner så krävs det nog en hel del att få ut. Man kan pröva att värma också men som sagt det kommer nog krävas lite hårda tag.

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Knasigt styrlager

Post by barbafarfa » 08 Aug 2011 09:33

Inizio wrote:Hur hårdhänt vågar man vara?
Sånt där brukar släppa om man kör 2 personer, en som håller i och den andra drar för glatta livet. Spreja in lite mer wd40 och kör, finns risk att du förstör något dock. :)

User avatar
Inizio
Posts: 12
Joined: 03 May 2011 14:25

Re: Knasigt styrlager

Post by Inizio » 08 Aug 2011 18:40

Först å främst, jag tänkte lite snett när jag ovan skrev att styret var märkt Motobecane. Det spelar förstås ingen roll när det är styrstammen som går ner i styrröret. Inte styret. Och styrstammen är helt omärkt, så boffes analys är förmodligen korrekt. Styrstammen har ett felaktigt mått.

Hursomhelst, efter en veckas sprayande med WD-40 och resultatlöst knackande, dragande och böjande, fixerade jag ramen uppochner och klippte till mitt stålrör som satt mellan gaffelbenen med en liten slägga. Allt vad jag pallade. Flera gånger. Inte så mycket som en millimeters rörelse. Jag slet och drog, och vid ett tillfälle vill jag minnas att en kofot var inblandad.

Tyvärr resulterade mitt övervåld i både en bucklad ram samt en skev gaffel. Två fel av två möjliga... Men den jefla styrstammen sitter kvar.

Får leta efter en annan cykel att slå sönder.

Tack för de glada tillropen!

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Knasigt styrlager

Post by Mr Vintage » 08 Aug 2011 19:03

Hejsan!

Nu såg jag detta för sent och kund einte hjälpa dig!

Men ett tips för er andra kan vara att helt enkelt såga av styrtappen , så man får ur gaffeln från ramen.
Sen kan man prova att värma ordentligt på gaffelröret och prova få ur tappen efter detta.
Annars kommer det bara till slutrådet:
Skaffa annan gaffel..
Eller...
Såga,borra och fila ur f-nstyget.

Har gjort detta några ggr med både styrtappar och sadelstolpar.

Kräver en hel del vilja och våld.
Man får helt enkelt hålla på ett tag , ta en paus, göra annat och sen ta ett tag igen..

Varsamt ändå så man inte pajjar rören.

Sågar man ett spår på någon mm kan detta hjälpa med att avlasta och lättare få ur.
Man jag har haft någon ram där jag fick x såga och hålla på.
Men det var en fin mtb ram och den användes många år efter detta.

Så glöm inte ordentligt med fett när ni monterar.

Mvh Emil

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Knasigt styrlager

Post by boffe » 08 Aug 2011 22:11

Inizio wrote:Först å främst, jag tänkte lite snett när jag ovan skrev att styret var märkt Motobecane. Det spelar förstås ingen roll när det är styrstammen som går ner i styrröret. Inte styret. Och styrstammen är helt omärkt, så boffes analys är förmodligen korrekt. Styrstammen har ett felaktigt mått.

Hursomhelst, efter en veckas sprayande med WD-40 och resultatlöst knackande, dragande och böjande, fixerade jag ramen uppochner och klippte till mitt stålrör som satt mellan gaffelbenen med en liten slägga. Allt vad jag pallade. Flera gånger. Inte så mycket som en millimeters rörelse. Jag slet och drog, och vid ett tillfälle vill jag minnas att en kofot var inblandad.

Tyvärr resulterade mitt övervåld i både en bucklad ram samt en skev gaffel. Två fel av två möjliga... Men den jefla styrstammen sitter kvar.

Får leta efter en annan cykel att slå sönder.

Tack för de glada tillropen!
Usch va trist att det slutade med skrot. Men trösten är kanske att du fick den för en hundring och att det är den tidigare ägaren som har bankat ner styrstam som är dum i huvudet. Du gjorde det du kunde! Rädda allt som sitter på och försök hitta en ny ram. Undvik Fransoser.. Dom är trubbel ;)

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Knasigt styrlager

Post by NOOB » 20 Aug 2011 21:31

För sent som sagt, men det finns enl ngn tråd på london fixed gear något hardcore medel man kan använda för att "äta upp" styrstammen. Dvs kapa, borra ur så mkt som möjligt (utan att paja gängorna), och sedan kleta på smeten som sedan löser upp alut från styrstammen. Ingen aning om vad smeten består av... och funkar såklart inte på en alu ram.
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Knasigt styrlager

Post by RZ-1 » 21 Aug 2011 03:13

^ Lutfisk? :D

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Knasigt styrlager

Post by NOOB » 22 Aug 2011 20:27

RZ-1 wrote:^ Lutfisk? :D
Skulle kunna vara!! Någon form av slemmig torsk borde kunna funka.
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Knasigt styrlager

Post by Naugas » 23 Aug 2011 01:25

Inizio wrote:Jag har sprejat WD-40 ner i styrröret och låtit det ligga några dagar. Men jag kan fortfarande inte rubba styret. Jag skruvade upp den långa skruven som sitter ner i styrstammen och knackade till den, och något lossnade / gick sönder inne i styrröret.
/---/
Alltså, den saken som lossnade var kilen som klämmer fast styrstammen inne i framgaffeln. Hade du inte lossat den förrän i detta skedet var det ju inte konstigt att det inte gick att få isär.

När du sedan försökte slå underifrån, slog du bara fast kilen och styret ändå hårdare...

Post Reply