Gaffelhjälp till Pompetamine

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by Hampan » 01 Aug 2011 09:38

Jag har beställt en On-One Pompetamine medium
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOPOMPET/ ... frame-2011
men ville inte köpa den fula gaffeln som tillverkas till den
http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOPOMPET/ ... steel-fork
utan tänkte slå till på en Exotic carbon-gaffel med skivbromsfästen på engelska bayen istället.
http://sports.shop.ebay.co.uk/Sporting- ... 86.c0.m282
Den tillverkas som jag kan förstå i olika längder, och en variant som heter postmount och lite annat, vilken ska jag välja för att det ska bli rätt? Har inte tillräcklig koll på geometri o.s.v. för att reda ut det här, så skulle någon av geometri-genierna på forumet snälla kunna upplysa mig?

/Hampus
_____________
Fista STHLM

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by johan e » 01 Aug 2011 10:41

Jag är inte direkt nått geometri-geni men det verkar ju vettigt att välja en gaffel som har ungefär samma mått som orginalgaffeln, dvs 39 cm i längd och 45 mm rake. Om du köper en längre gaffel kommer cykeln bli högre fram och gaffelvinkeln bli flackare. En gaffel med mindre rake kommer bli kvickare och mer nervös och mer rake ger en mer stabil styrning.

Post mount är fästet till skivbromsen.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by Fredde » 01 Aug 2011 11:04

Infästning i gaffel:
IS = Två vanliga "öron" i gaffeln, i dessa skruvar man en adapter i denna sätter man oket.

Postmount = Här skruvar man bromsoket direkt i gaffeln.

Med IS finns ingen risk att du drar en gäng, eftersom den sitter i adaptern. Jag skulle kört på IS om det går att välja, dock behövs en adapter för ditt framok.

Ang längden, vissa helstela är lite längre för att ersätta en dämpad gaffel. Om den har 8cm slag så vill man ha 8cm luft ovanför hjulet för att få samma geometri på cykeln även med stel gaffel.

Men om man har en ram för en "vanlig" gaffel så vill man ha så lite luft som möjligt ovanför hjulet så den inte ska kännas som en chopper. Enklast är om du mäter på hjulet från centrum på navet till toppen på däcket, så får du en uppfattning om hur lång gaffel du behöver. Tänk på att olika däck bygger olika mycket uppåt, det kan diffa ganska mycket från ett cyclocross däck till ett rejält lerdäck.

/Fredde

Edit: Enl on-one har deras stålgaffel: 390mm A-to-C (hub to crown) så en 42.5 borde utan problem räcka.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by Hampan » 01 Aug 2011 11:28

Den här är 39cm, som originalgaffeln, dock med 42 rake. Att den är tänkt för 26" borde ju inte spela någon roll.
http://www.ebay.co.uk/itm/eXotic-Rigid- ... 20bb1657d7

Eller om jag tar en 42,5 kommer den 35mm längre gaffeln då kompensera för 42 rake istället för 45?
http://www.ebay.co.uk/itm/eXotic-Rigid- ... 20bb75e210

Att cykeln uppfattas som lite nervös ser jag absolut som ett plus i sammanhanget, mycket hellre än trög i vändningarna!
_____________
Fista STHLM

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by Hampan » 01 Aug 2011 13:28

[quote="johan e"] En gaffel med mindre rake kommer bli kvickare och mer nervös och mer rake ger en mer stabil styrning.
[quote]
Nu vet jag inte om jag missuppfattat hur du menade, men mindre rake ger väl mer trail= stabilare och trögare? Eller har jag fått det hela om bakfotet?

Alltså kommer carbongaffeln med 42 rake göra styrningen trögare än original med 45 rake, eller är det en försummbar skillnad som inte kommer märkas något speciellt?
_____________
Fista STHLM

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by johan e » 01 Aug 2011 13:48

Som sagt, jag är ingen geometriguru. Jag tänker att mindre rake kommer minska hjulbasen och därmed göra att cykeln känns kvickare. Landsvägsgafflar brukar ju ha kring 40 mm rake och trackgafflar har ofta runt 30-35 mm. Men det är inte så enkelt i verkligheten, styrrörsvinkeln påverkar ju mkt också.
Hittade den här texten med en snabb googling:
http://www.urbanvelo.org/issue3/urbanvelo3_p46-47.html

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by Fredde » 01 Aug 2011 14:08

En helt ovetenskapligt gissning: däckstyp/bredd (tex cx vs xc) kommer påverka känslan i styrningen mer än 3mm i ändring av rake. Så av 42 och 45 kommer inte den ena vara bra och den andra okörbar.

Vad tänkte du ha för däck? Räcker det med 39? Tänk på att du kanske vill ha skärmar också? :)

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by johan e » 01 Aug 2011 14:12

Fredde wrote:En helt ovetenskapligt gissning: däckstyp/bredd (tex cx vs xc) kommer påverka känslan i styrningen mer än 3mm i ändring av rake. Så av 42 och 45 kommer inte den ena vara bra och den andra okörbar.
Det låter ju vettigt men det är roligare att spekulera fritt!
Här kan man räkna ut trailen på cykel mha styrrörsvinkeln och gaffelns rake.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Gaffelhjälp till Pompetamine

Post by Hampan » 01 Aug 2011 14:26

Fredde wrote:En helt ovetenskapligt gissning: däckstyp/bredd (tex cx vs xc) kommer påverka känslan i styrningen mer än 3mm i ändring av rake. Så av 42 och 45 kommer inte den ena vara bra och den andra okörbar.

Vad tänkte du ha för däck? Räcker det med 39? Tänk på att du kanske vill ha skärmar också? :)
Tack Fredde, precis det svaret jag ville ha! :) Det är så jäkla lätt att gå vilse bland siffror, tabeller och åsikter på hundra olika forum, och glömma bort att det antagligen inte kommer spelan nån jäkla roll alls i slutändan.
Jag kommer köra med bakstänka på sadelstolpen så 42 (och kanske lite till) borde gå att klämma in. Mer natur än grusväg+en och annan kvist kommer den hojen nog aldrig se ändå, och en del snö och is i stadsmiljö med.
_____________
Fista STHLM

Post Reply