Byta ut kasetten på singlespeed.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
zeta
Posts: 23
Joined: 17 Jul 2011 21:58

Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by zeta » 27 Jul 2011 19:53

Hej, jag är väldigt novis gällande detta med cykel så ha överseende med om jag inte använder rätt terminologi.

Jag har pillat lite med cyklar innan då endast renoveringar men går nu i tankar att bygga något eget och en tanke som dykt upp har resulterat min fråga:
Om jag har ett hjul med singelspeed/freewheel (även kallat flip-flop?) finns det någon möjlighet att byta mot en kasett med kuggar för att kunna tillgodose sig med fler växlar. Jag har lånat några bilder nedan för att illustrera vad jag menar.

Image
Som ska bytas till
Image

Jag misstänker att kasetten kommer hamna förskjuten om den ens går på (att den gängade delen skulle vara för kort)? Vi förutsätter att det är samma gänga men det kanske är orealistiskt att tro att det går att hitta?

Tack

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by Mr Vintage » 27 Jul 2011 20:01

Hejsan!

Du gav dig själv svaret!

Det går ej!
Inpressningen är helt olika.
Så det är bara att skaffa växlade hjul/nav ifs.

Mvh Emil

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by Entillandersson » 28 Jul 2011 07:50

tänkte fråga precis samma sak fast tvärtom.

Jag har ett par Campa nav med en 7växlad kassett på som är gängad. Borde gå att sätta dit ett frihjul/kugg. Men som sagt, vettefan hur kedjelinjen blir.

User avatar
JBrycki
Posts: 31
Joined: 30 Nov 2010 12:27
Location: Malmö

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by JBrycki » 28 Jul 2011 09:33

Entillandersson wrote:tänkte fråga precis samma sak fast tvärtom.

Jag har ett par Campa nav med en 7växlad kassett på som är gängad. Borde gå att sätta dit ett frihjul/kugg. Men som sagt, vettefan hur kedjelinjen blir.

Något sådant kanske skulle funka för dig.
http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... rsion-Kit/

Aldrig testat det själv men tydligen så finns där en efterfrågan.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by Gustav » 28 Jul 2011 09:54

JBrycki wrote:
Entillandersson wrote:tänkte fråga precis samma sak fast tvärtom.

Jag har ett par Campa nav med en 7växlad kassett på som är gängad. Borde gå att sätta dit ett frihjul/kugg. Men som sagt, vettefan hur kedjelinjen blir.

Något sådant kanske skulle funka för dig.
http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... rsion-Kit/

Aldrig testat det själv men tydligen så finns där en efterfrågan.
Fel sorts nav för den där ss-lösningen. Entillandersson är på helt rätt spår; ett BMX-frihjul är vad du ska ha, finns på tex Cyclecomponents. Sök här på mekforumet, här finns ett stjärntal trådar som handlar om samma sak.
Image

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by Entillandersson » 28 Jul 2011 10:19

JBrycki wrote:
Entillandersson wrote:tänkte fråga precis samma sak fast tvärtom.

Jag har ett par Campa nav med en 7växlad kassett på som är gängad. Borde gå att sätta dit ett frihjul/kugg. Men som sagt, vettefan hur kedjelinjen blir.

Något sådant kanske skulle funka för dig.
http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... rsion-Kit/

Aldrig testat det själv men tydligen så finns där en efterfrågan.

Mja, det där är ju för växelkassetter där freewheel funktionen sitter i navet (se: Lite modernare cyklar :) ). Men är det gängat på navet så borde ett helt vanligt freewheel drev funka.

Velosolo har dessutom spacers som ska fungera bra.

zeta
Posts: 23
Joined: 17 Jul 2011 21:58

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by zeta » 28 Jul 2011 10:42

Tack för svaret! jag har en följdfråga:
Skulle någon kunna förklara, gärna med bilder, hur ett sniglespeednav skiljer sig från ett med kasett. Som jag tänker så borde centrum på navet ligga på samma ställe för att hjulet ska hamna rätt i ramen och såldedes borde det finnas lika mycket utrymme mellan nav/ram om det inte är så att ramen är anpassad för en större kasett?

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by snigeln » 28 Jul 2011 10:44

Felet ligger i att navets bredd ær gjort før 1 drev på varje sida.
Sætter du ett væxel frihjul kommer antagligen denna ta i ramen.
Galen i rutigt!

zeta
Posts: 23
Joined: 17 Jul 2011 21:58

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by zeta » 28 Jul 2011 11:00

snigeln wrote:Felet ligger i att navets bredd ær gjort før 1 drev på varje sida.
Sætter du ett væxel frihjul kommer antagligen denna ta i ramen.
Ah tack! om navens bredd är olika då förstår jag varför det inte fungerar. Så troligtvis är lösningen på mitt problem är att flytta över hela navet till det andra hjulet? Då undrar jag var jag hittar ett bra utbud av ekrar så jag kan hitta några i rätt längd?

Edit: Jag har funderat lite nu och ska försöka konkretisera min ide.
Jag har alltså tänkt inhandla ett par hjul som har flip-flop i dagsläget, 32 ekrar, och tänkt montera dessa på en gammal racer med 12 växlar och vill behålla växlarna. Jag tittade lite på en MTB som står utanför och noterade att även den har 32 ekrar och kasett för växlar, kan detta vara en lösning på mitt problem? att skaffa ett nav från en MTB och montera på mitt hjul och var finner jag ett bra utbud av ekrar i olika längder?

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by snigeln » 31 Jul 2011 12:26

Om du köper ett billigt shimano nav ( dessa har loose ball lager) med skivbroms fäste.
Då kan du konvertera detta till ett fixie/7-8spd nav skulle jag tro, genom att byta ut brickor och till axlingen på navet
Galen i rutigt!

zeta
Posts: 23
Joined: 17 Jul 2011 21:58

Re: Byta ut kasetten på singlespeed.

Post by zeta » 31 Jul 2011 19:26

snigeln wrote:Om du köper ett billigt shimano nav ( dessa har loose ball lager) med skivbroms fäste.
Då kan du konvertera detta till ett fixie/7-8spd nav skulle jag tro, genom att byta ut brickor och till axlingen på navet
Det låter jättebra, tack för tipset!

Post Reply