Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by flyingfinn » 09 Jun 2011 21:49

Hej,

Jag ber om ursäkt för att jag inte har lärt mig de korrekta orden för alla cykeldelar.

Efter en veckas cyklande på nya hojjen har jag blivit sugen på att köpa ett bullhorn styre till min Bianchi eftersom jag tycker det obekvämt att hålla längst ner på styret.

Såhär ser den ut i dagsläget...
Image

De styrena jag har tittat närmare på är...

Nitto RB-018
Image

samt Nitto RB-021
Image

Vilket föredrar ni?

Den delen som man skruvar fast styret i, går den att byta ut mot en som lutar neråt istället för uppåt? Eller måste man köpa en helt ny styrstam?

Jag önskar även ett nytt bromsreglage till frambromsen bör man satsa på ett man sätter i hålet eller "på" styret?

Och slutligen, finns det något speciellt ord för den delen man sätter i hålen på bullhorn styret?

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by bizzarro » 09 Jun 2011 21:58

överersta tycker jag är sjukt skönare.

"den styret sitter i" = styrstam (om du inte vill köpa en ny kanske det funkar att vända den, kanske inte korrekt men men)

hjälper kankse inte efter jag kollat lite mer på bilden,

men ja det finns styrstammar som är vinklade några grader

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by Rokkoko » 09 Jun 2011 22:08

Synd på en så fin cykel.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by hycken » 09 Jun 2011 22:19

Hey.. Om jag får tycka skulle jag gå för Nitto RB-021 (De är snyggt enligt mig o de andra fult + att man kan få en mer nedåtlutad ställning om man vill jaga fart)
Men visst man ska väl inte alltid gå på utseendet, gå på din egna känsla.
Angående broms har jag sett att någon sålde ett sådant bromshandtag som sitter i hålet på forumet ganska nyss, leta efter de om du vill ha ett sådant..
Tycker själv de små smidiga som sitter på styret funkar bra.. Vill själv mest bromsa när jag kör i stan och då sitter jag göra upprätt..
Är det ordet -barends- du söker kanske??
Lycka till
Last edited by hycken on 10 Jun 2011 08:27, edited 2 times in total.

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by Petrolhead » 10 Jun 2011 08:24

Hej,

Går det inte att vända på styrstammen ett halvt varv så den pekar lite snett nedåt?
Jag röstar på nr 1

/johan
___________________________________
http://www.petrolheads.se

flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by flyingfinn » 10 Jun 2011 09:20

@Petrolhead: Jag tror inte det blir någon skillnad, den är så gott helt rak.

Säg att jag skulle köpa Nitto Pearl...
Image

Den finns i följande storlekar, 80/26, 90/26, 110/26 och 120/26. Jag antar att första talet står för hur lång själva styrstammen är (man måste luta längre fram ju högre tal) och det andra talet (26) är diametern som själva styret ska vara, är det korrekt?

Röret som går ner i själva ramen på cykeln är det ett standardmått som passar för alla ramar eller hur vet man det? Vill ju inte köpa något som är för brett eller för smalt.

Chris
Posts: 69
Joined: 23 May 2010 14:37
Location: Malmø

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by Chris » 10 Jun 2011 10:16

flyingfinn wrote:@Petrolhead: Jag tror inte det blir någon skillnad, den är så gott helt rak.

Säg att jag skulle köpa Nitto Pearl...
Image

Den finns i följande storlekar, 80/26, 90/26, 110/26 och 120/26. Jag antar att första talet står för hur lång själva styrstammen är (man måste luta längre fram ju högre tal) och det andra talet (26) är diametern som själva styret ska vara, är det korrekt?

Röret som går ner i själva ramen på cykeln är det ett standardmått som passar för alla ramar eller hur vet man det? Vill ju inte köpa något som är för brett eller för smalt.
Du kan inte använda den styrstammen till din cykel (med befintlig gaffel)... den är för gängad gaffel... Du ska kolla efter styrstammar för ogängade gafflar... Ahead tror jag det heter på engelska...

edit: http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... ---A-Head/ där hittar du lite... men sen finns det ju en massa andra sidor...

flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by flyingfinn » 10 Jun 2011 12:35

Chris wrote:Du kan inte använda den styrstammen till din cykel (med befintlig gaffel)... den är för gängad gaffel... Du ska kolla efter styrstammar för ogängade gafflar... Ahead tror jag det heter på engelska...

edit: http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... ---A-Head/ där hittar du lite... men sen finns det ju en massa andra sidor...
Tack för varningen. Den sidan du länkar till ser bara ut att innehålla styrstammar och alla ser rätt raka ut plus att de verkar vara väldigt dyra. Vad jag kan se så finns det inga ogängade gaffar alls på Tokyofixedgear(?)

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by Jonis! » 10 Jun 2011 13:19

flyingfinn wrote:
Chris wrote:Du kan inte använda den styrstammen till din cykel (med befintlig gaffel)... den är för gängad gaffel... Du ska kolla efter styrstammar för ogängade gafflar... Ahead tror jag det heter på engelska...

edit: http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... ---A-Head/ där hittar du lite... men sen finns det ju en massa andra sidor...
Tack för varningen. Den sidan du länkar till ser bara ut att innehålla styrstammar och alla ser rätt raka ut plus att de verkar vara väldigt dyra. Vad jag kan se så finns det inga ogängade gaffar alls på Tokyofixedgear(?)
va? jag tror du missförstod Chris en smula? Klart det är styrstammar på sidan han länkade till, sådana som fungerar med din bianchi, dvs sådana för ogängade gafflar.
ogängade gafflar finns det en packe där, typ alla är ogängade ("Threadless"). Finns iaf en gängad ("Threaded").

Vill du använda en styrstam för gängadgaffel (så som nitto pearl) så behöver du byta styrlager till ett för gängade gafflar samt byta gaffel eller få den gängad.
sökes: nervex bangaffel.

Chris
Posts: 69
Joined: 23 May 2010 14:37
Location: Malmø

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by Chris » 10 Jun 2011 13:25

Jonis! wrote:
flyingfinn wrote:
Chris wrote:Du kan inte använda den styrstammen till din cykel (med befintlig gaffel)... den är för gängad gaffel... Du ska kolla efter styrstammar för ogängade gafflar... Ahead tror jag det heter på engelska...

edit: http://www.tokyofixedgear.com/products/ ... ---A-Head/ där hittar du lite... men sen finns det ju en massa andra sidor...
Tack för varningen. Den sidan du länkar till ser bara ut att innehålla styrstammar och alla ser rätt raka ut plus att de verkar vara väldigt dyra. Vad jag kan se så finns det inga ogängade gaffar alls på Tokyofixedgear(?)
va? jag tror du missförstod Chris en smula? Klart det är styrstammar på sidan han länkade till, sådana som fungerar med din bianchi, dvs sådana för ogängade gafflar.
ogängade gafflar finns det en packe där, typ alla är ogängade ("Threadless"). Finns iaf en gängad ("Threaded").

Vill du använda en styrstam för gängadgaffel (så som nitto pearl) så behöver du byta styrlager till ett för gängade gafflar samt byta gaffel eller få den gängad.
Jag hänger inte heller riktigt med... Jag var kanske otydlig.. hursomhelst... Om du INTE vill byta gaffel är det en ahead-styrstam du ska ha (som sidan jag länkade till). Angående priset på deras varor har jag inte så mycket att säga... Men kolla viewtopic.php?f=2&t=785 för tips på sidor. www.trackcorner.se eller www.childstore.se har säkert också någon...

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by Wooria » 10 Jun 2011 22:30

Cyclecomponetes :)
Extreme music for extreme people!

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by john the man » 14 Jun 2011 09:43

Jag tycker att din cykel gör sig väldigt bra med ett bockstyre såsom du har nu, det går ju lika bra att hålla uppe på styret och köra istället för nere i bocken. Köp ny linda och linda hela styret om det blir obekvämt eller dåligt grepp med händerna! Angående bullhornsen så är dom ju väldigt olika. N1 ger en snygg retro känsla, och dom är bekväma att köra med. N2 ger ett hårdare och snabbare utseende, jag kör på ett av liknande modell och jag gillar det! Dock tror jag att det på din hoj skulle vara snyggare med N1 då cykeln din har ett snyggt retro utseende. Men om jag får säga mitt så är det ett bockstyre du ska ha. Helhets intrycket skulle bli snyggare om du köpte en ny, lite racigare sadel, vilket gör tror skulle höja "locken". Lycka till!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
eo
Posts: 141
Joined: 20 May 2011 08:12

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by eo » 14 Jun 2011 10:13

Tjena Flyingfinn!

Det finns två olika system för styrstam:

1) Den nyare varianten, ogängad (på engelska threadless, a-head) där gaffeln sticker upp och man helt enkelt fäster styrstammen på utsidan av den. Gaffeln är oftast 1 tum eller 1-1/8" i diameter.

2) Den gamla varianten som är gängad (på engelska threaded, quill) där man sticker ner styrstammen inuti gaffeln. Gaffeln är oftast 1 tum i diameter.

Image

Dessa stystem kräver olika typer av gafflar, olika styrstammer och olika styrlager. Gå fram och kika på en gängad (nr 2) på stan, de finns överallt på alla typer av lite äldre cyklar, och kolla hur den är uppbyggd så ser du tydliga skillnader.

Nr 2 har en slankare retro look och är i de allra flesta fall snyggare i min åsikt. Att byta är dock lite av ett helvete, du kommer troligtvis behöva en ny gaffel (som passar din ram i både mått och färg), nytt styrlager och såklart en ny stam. Det kan ev. gå att få din befintliga gaffel gängad om den är 1", men det är inget jag själv har erfarenhet av.

Mitt råd: Avvakta ett tag, jag gissar att detta är din första fixed gear, inom den närmaste tiden kommer du lära dig hur mkt som helst om vilka alternativ som finns och vad du gillar. En quick-fix nu kan vara att hitta en stam med mer vinkel (jag har en du kan få gratis men den är lite matt, inte så kromig och fin tyvärr) och nytt styre om du känner för det (jag tycker RB-021 är ballare, det är snyggt med drop).

Och skaffa ny sadel för guds skull, det är sjukt hur Bianchi kan sätta en sån ful jävla sadel på en annars otroligt snygg hoj ;)

Det blev en roman, hoppas den hjälper lite.

flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by flyingfinn » 14 Jun 2011 16:58

Hej!

Jag är sjukt imponerad hur hjälpsamma ni är! Jag avvaktar lite med bullhorn. Jag var ute på min längsta (5.1 mil) cykeltur i söndags och det kändes rätt bra sätta ner händerna i bocken och ösa på.

Jag har beställt en styrstam som jag hoppas ska passa både gaffeln och bockstyret.

Image
VO 1 1/8” Ahead styrstam - Polished Silver
90mm length - 26.0mm clamp-size
4-bolt face-plate +-17 degree rise


Ska försöka hitta ett bromsreglage att sätta uppe på styret och ta bort den som sitter nere i bocken.

Tack igen för all hjälp so far.

discalle
Posts: 7
Joined: 28 Feb 2011 15:56
Location: Lund

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by discalle » 14 Jun 2011 17:36

Enligt http://www.bianchi.com/be/bikes/Bikes_D ... ster=50719 så har den cykeln 1" gaffel, så det borde inte vara några problem att gänga den och byta styrlager och stam. Tyvärr innebär det också att den styrstammen du beställt inte kommer passa utan en shim.

flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by flyingfinn » 14 Jun 2011 19:08

discalle wrote:Enligt http://www.bianchi.com/be/bikes/Bikes_D ... ster=50719 så har den cykeln 1" gaffel, så det borde inte vara några problem att gänga den och byta styrlager och stam. Tyvärr innebär det också att den styrstammen du beställt inte kommer passa utan en shim.
Vad trött jag blir!
Så jag behöver en sån här;
http://cgi.ebay.co.uk/Acor-Ahead-Handle ... 2564b1b119 ?

Vågar man hoppas på att det är ett standardmått eller måste jag leta efter någon som är lika hög som styrstammen jag har beställt?

När jag väl har fått styrstammen och en shim är det bara att lossa den översta skruven se 1an på bilden nedan, därefter på de skruvarna som är märkt med en tvåa på bilden nedan eller är det något mer som måste göras?
Image

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by john the man » 14 Jun 2011 19:17

Allt du skrev i senaste posten stämmer fint!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by flyingfinn » 28 Jun 2011 18:31

Jag har fått styrstammen samt styrstam shim reducern

före:
Image

efter:
Image

Känner mig nöjd med resultatet.

User avatar
eo
Posts: 141
Joined: 20 May 2011 08:12

Re: Hjälp mig att välja bullhorn m.m. till min Bianchi

Post by eo » 30 Jun 2011 09:01

flyingfinn wrote:Jag har fått styrstammen samt styrstam shim reducern
Känner mig nöjd med resultatet.
Stiligt!

Post Reply