Landsväghjul med body till trackram

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
ragge
Posts: 28
Joined: 02 Sep 2010 13:10
Location: Stockholm

Landsväghjul med body till trackram

Post by ragge » 09 Jun 2011 12:48

Hej!

Jag har en fråga, den kanske är dum, eller så är den inte det men jag är övertygad att någon här funderat förut och säkert löst det.

Det säljs många landsväghjul med body (135 mm i navet om jag inte har fel) men inte alls lika mycket med smala nav till trackhojjar (120 mm tror jag).

Jag skulle nu vilja kunna köpa ett par landsvägshjul och göra om till singlespeed för att sedan sätta på en trackram, modell snabb. Jag förmodar att detta inte går av en eller två anledningar:

1.
Dels är skillnaden ju att hjulet inte har samma navbredd som jag skrev enligt ovan, 120 mot 135 mm

2. Eftersom landsvägshjul har en body på ena sidan sitter väl in navet helt centrerat, vet inte om av ekrarna sitter spända så det centreras ändå eller om landsvägsramar har assymmertiska vid dropoutsen.

Min fråga är i alla fall: Går det att göra om landsvägshjul för att sätta på en trackhoj, och i så fall vad behöver man göra?

Mvh

Rasmus

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Landsväghjul med body till trackram

Post by johan e » 09 Jun 2011 13:09

Har du redan ett par landsvägshjul eller varför vill du göra på det viset?

Surly har en pryl som heter fixxer som gör det du vill göra, men den passar bara till vissa Shimanonav.

http://surlybikes.com/parts/fixxer/

Edit: Äsch, jag missade att du ville köra singlespeed.
Last edited by johan e on 09 Jun 2011 13:27, edited 1 time in total.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Landsväghjul med body till trackram

Post by Gustav » 09 Jun 2011 13:22

Hej.

Lvg är 130, tidigare 126 (~80-tal) och ännu tidigare 120 <=~70-tal.
126-mm-nav finns för kassett och går att plocka på ss-kit från tex cykelcity eller cyclecomponents. Då kan du lätt justera kedjelinjen. Det går att klämma in 126 i en 120-ram av stål.
120-nav finns för gängad frihjulskassett och då blir det bmx-frikrans som gäller, med tillhörande kedjelinjeproblem. Som du säger: navet ej centrerat.

Glöm inte fram- och bakbroms om du ska köra ss!
Image

ragge
Posts: 28
Joined: 02 Sep 2010 13:10
Location: Stockholm

Re: Landsväghjul med body till trackram

Post by ragge » 09 Jun 2011 13:36

Tack för era svar!

Jag kanske inte gjorde det riktigt klart:

Johan: Jag vill köpa ett par landsvägshjul för att de är lätta och det finns MYCKET större utbud = billigare.

Jag vill sätta det på en trackram för att bygga en lätt singlespeed (eller fixie, spelar ingen större roll) utan att behöva använda en kedjespännare.

Gustav: Ok, jag förstår. Tanken är att köpa ett par beggade landsvägshjul för att sätta på en ny trackhoj, typ cinelli vigorelli eller någon annan trackram av modernare modell. Ofta är det kolfiber eller aluminuim så jag vet inte om det funkar så bra att klämma in ett hjul med body, typ 10-växlad.

Om jag köper ett hjulpar med body enligt ovan, måste jag då byte hela navet, inklusive ekra om hjulet, eller hur fungerar det?

Angående bromsar tänkte jag antingen köpa en gaffel förberett för broms eller borra i en tack-gaffel om jag vågar...

/Rasmus

Post Reply