Fransk eller Schweizisk gänga?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 08 Jun 2011 09:30

Har precis fått ärva en Crescent av grannen. Utifrån färg (tvåton blå), komponentgrupp (Campa Triomphe) och det lite märkliga Maillard Helico-maticnavet bak har jag slutit mig till att det sannolikt är en 318 från -87. Som jag förstår det är det fransk gänga på vevlagren men har även läst att det kan vara schweizisk. Är det någon därute som vet? Vore kul att ha koll innan jag börjar blådra åt fel håll..

Nybörjartack på förhand!

martin1
Posts: 60
Joined: 03 Sep 2009 08:34

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by martin1 » 08 Jun 2011 09:47

http://www.cykelhobby.com/316lista.html Här har du en referens. kanske redan har sätt den här, men den visar exakt vad det sitter för grejer på din hoj.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 08 Jun 2011 09:58

Tack för tipset... denna tabell tycks dock bara omfatta 316-serien.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by måns » 08 Jun 2011 22:59

Tror chansen att det är fransk/schweizisk gänga är rätt liten.. Japanska rör i ramen etc samt triomphegrupp där vevlagret endast tillverkades i ISO/Italienskt. Vad jag förstått var det bara de gamla crescent med nuovo record osv som körde franskt. Kan ha fel iofs..

http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &AbsPos=24

http://cykelhobby.com/92318.htm

//M

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 09 Jun 2011 12:21

Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
Image[/url]

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by petterovski » 12 Jun 2011 17:17

MatKar wrote:Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
Image[/url]
Svårt att se något på den lilla bilden, men jo 35x1 är fransk eller schweizisk. Ska du byta vevlager? Högerkoppen brukar jag annars låta bli att demontera, då den brukar sitta riktigt hårt, all justering gör man ju på vänstersidan.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 13 Jun 2011 06:09

petterovski wrote:
MatKar wrote:Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
Image[/url]
Svårt att se något på den lilla bilden, men jo 35x1 är fransk eller schweizisk. Ska du byta vevlager? Högerkoppen brukar jag annars låta bli att demontera, då den brukar sitta riktigt hårt, all justering gör man ju på vänstersidan.
(Ledsen över dålig bild!)
Om sanningen ska fram är jag inte helt säker på att det behöver bytas. Knirrade en del men å andra sidan är det inte genomgånget sedan cykeln var ny för snart 25 år sedan så det kanske räcker med en service. Däremot ska jag nog lacka om ramen och då bör man väl plocka bort koppen om det ska bli snyggt? Har förstått att den kan sitta fast ordentligt. Sheldon Brown föreslår att man drar fast koppen i ett skruvstycke och snurrar på ramen. Har någon erfarenhet av detta lite bryska tillvägagångssätt?

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 13 Jun 2011 06:11


User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by hadnan » 13 Jun 2011 08:26

Gör rent och kolla lagerbanorna, fetta in. Blir säkert kanon.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by tropfrog » 14 Jun 2011 16:03

MatKar wrote:Har någon erfernhet av dessa?

http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-26.html
Skit enligt min erfarenhet, men vill du prova så har jag ett som inte är använt så mycket du kan få köpa billigare.

Annars rekomenderar jag dig att återanvända original eller skaffa Phil Wood lager.

Anders på Veloform har ett jäkla smidigt verktyg som verkligen låses fast i lagerkoppen så det går att ta loss med hävstång. När han tog av min behövde han en meter hävstång, hela hans kroppstyngd och lite våld för att få av den. Allt som krävs är rätt verktyg. Jag gissar att alla seriösa LBS har liknande verktyg.

MVH
Magnus

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by Naugas » 14 Jun 2011 17:30

Att sätta i ett skruvstycke och dra i ramen brukar funka jättebra, om du bara får ordentligt grepp på koppen och drar rakt och fint. Om du läser vidare på Sheldons sida visar han även på att använda en stor bult (M24 typ) med brickor och dra fast i koppen, det är också en metod som funkar kanon, faktiskt det bästa jag provat.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 15 Jun 2011 06:41

tropfrog wrote:
MatKar wrote:Har någon erfernhet av dessa?

http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-26.html
Skit enligt min erfarenhet, men vill du prova så har jag ett som inte är använt så mycket du kan få köpa billigare.

Annars rekomenderar jag dig att återanvända original eller skaffa Phil Wood lager.

Anders på Veloform har ett jäkla smidigt verktyg som verkligen låses fast i lagerkoppen så det går att ta loss med hävstång. När han tog av min behövde han en meter hävstång, hela hans kroppstyngd och lite våld för att få av den. Allt som krävs är rätt verktyg. Jag gissar att alla seriösa LBS har liknande verktyg.

MVH
Magnus
Tack för bra svar!
Ska börja med att se hur originallagret beter sig efter lite ömsint omvårdnad. Skulle det vara helmögigt så kan det mycket väl hända att jag köper ditt och testar. Sedan blir det nog till att traska iväg till den lokala cykelhökaren för hjälp med koppen..

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 15 Jun 2011 06:43

Naugas wrote:Att sätta i ett skruvstycke och dra i ramen brukar funka jättebra, om du bara får ordentligt grepp på koppen och drar rakt och fint. Om du läser vidare på Sheldons sida visar han även på att använda en stor bult (M24 typ) med brickor och dra fast i koppen, det är också en metod som funkar kanon, faktiskt det bästa jag provat.
Jo, jag läste om bultmetoden. Kanske en dum fråga men riskerar man inte att göra åverkan på lagerbanan när man skruvar fast grejor från insidan... jag hade som sagt tänkt återanvända lagret...

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by hadnan » 15 Jun 2011 14:25

Jag använde en sådan här. Inga problem alls.

Image

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 16 Jun 2011 10:46

hadnan wrote:Jag använde en sådan här. Inga problem alls.

Image
Nämen se där.. är det dessutom en stiftnyckel för den justerbara koppen i andra ändan? Återstår bara att hitta en. Får jag köpa din? :D

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by hadnan » 16 Jun 2011 11:44


User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by MatKar » 16 Jun 2011 12:42

:oops: För enkelt...
Tack och bock!

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by hadnan » 16 Jun 2011 18:15

och svar ja. Stiften är till andra sidan. :D Ett tips är att köpa till ett eller ett par reservstift redan från början. De går av ganska lätt.

MVH /H

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by Naugas » 15 Jul 2011 20:27

MatKar wrote:
Naugas wrote:Att sätta i ett skruvstycke och dra i ramen brukar funka jättebra, om du bara får ordentligt grepp på koppen och drar rakt och fint. Om du läser vidare på Sheldons sida visar han även på att använda en stor bult (M24 typ) med brickor och dra fast i koppen, det är också en metod som funkar kanon, faktiskt det bästa jag provat.
Jo, jag läste om bultmetoden. Kanske en dum fråga men riskerar man inte att göra åverkan på lagerbanan när man skruvar fast grejor från insidan... jag hade som sagt tänkt återanvända lagret...
Lagerkoppen tål mycket, den är av härdat stål och bra mycket hårdare än bulten. Men en bricka för att fördela trycket skadar ju inte.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Fransk eller Schweizisk gänga?

Post by Patrik T » 16 Jul 2011 21:08

petterovski wrote:
MatKar wrote:Så här ser koppen ut. Är det inte så att 35X1 talar för franskt?
Image[/url]
Svårt att se något på den lilla bilden, men jo 35x1 är fransk eller schweizisk. Ska du byta vevlager? Högerkoppen brukar jag annars låta bli att demontera, då den brukar sitta riktigt hårt, all justering gör man ju på vänstersidan.
Enligt Sutherlands Handbook for Bicycle Mechanics så är skillnaden mellan Fransk och Schweizisk vevlagergänga att på den senare kan högersidan vara antingen höger- eller vänstergängad!
Är det fråga om högergänga ska detta vara markerat på vevlagerskålen, olika fabrikat av vevlager har olika märkning...

Post Reply