Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Ricing
Posts: 5
Joined: 31 May 2011 08:13

Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Post by Ricing » 31 May 2011 08:45

Hej alla!
Mitt första inlägg. Min första racer (en röd Crescent från 80-talet) ska förvandlas till en Singlespeed. Så klart! Ett projekt jag redan påbörjat med att slipa bort den röda färgen på ramen. Tänkte sedan klarlacka direkt på stålet.

Jag har naturligtvis letat i forumet efter svar på min fråga, men har svårt att få ut något vettigt ur det jag hittar… Så ha förbarmande över mig om denna fråga ställts tusentals gånger. Jag har försökt.

Eftersom cykeln är i förvånansvärt bra skick (tycker jag) så hoppas jag att inköpslistan begränsar sig till sadelstople, sadel, styre, kedja och ett Singlespeed kit. Och då kommer vi in på min fråga:

Går det överhuvudtaget att få tag på ett Singlespeed kit till min 6-delade Shimanokassett? Jag har dessvärre ingen aning om vad det är för typ, bifogar en bild som kanske är till hjälp.

Image
By dr_eggel at 2011-05-31

Lite övrigt om cykeln:
- Hjul: Weinmann 27x1
- Vevparti: Coronado (där jag tänkte använda 45 klingan)
- Bromsar: Shimano BR-105

Image
By dr_eggel at 2011-05-31

Som sagt – tacksam för svar eller åtminstone en utpekad riktning dit jag ska gå.

Mvh,
Richard Ingelsson
Huddinge

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Post by oskarwallin » 31 May 2011 08:51

http://www.velosolo.co.uk/shopsingle.html

Här hittar du vad du behöver! Finns i fina färger dessutom.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Post by Nomis » 31 May 2011 10:38

Om du inte orkar vänta på paket från UK så kan du alltid ta en sväng förbi Cykelcity..

http://cykelcity.jetshop.se/a2z-singles ... c-424.aspx

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Post by Gustav » 31 May 2011 11:04

Jag tror du har ett äldre nav där kassetten träs på och fästs med sista klingan som gängas på på utsidan. Du tar bort den med två kedjepiskor.

Oskar länkar till ett system där en låsring fäster paketet, och den gängas på insidan. Du kan köpa ett sånt där single speed-kit och använda den lilla kuggen att låsa fast med, men det blir ju inte superfint.

edit: namn
Image

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Post by oskarwallin » 31 May 2011 21:05

Gustav wrote: Oskar länkar till ett system där en låsring fäster paketet, och den gängas på insidan. Du kan köpa ett sånt där single speed-kit och använda den lilla kuggen att låsa fast med, men det blir ju inte superfint.

edit: namn
Sorry, Gustav har såklart helt rätt, jag såg fel på bilden.

comus
Posts: 5
Joined: 17 May 2011 09:46

Re: Single Speed kit till 6-delad Shimanokassett?

Post by comus » 05 Jun 2011 18:56

Har lite samma problem...

Det finns låsringar till vevlager som har samma diameter, kanske blir lite snyggare iaf? I mitten nedersta raden:
Image

På min cykel som har samma sorts kassett som du så sitter det en sån, om du har samma sorts kassett kanske du har samma sorts vevparti? :)

Min ide är att leta upp nån gammal cykelreparatör som inte slänger nåt o försöka hitta en låsring, lyckas jag inte med det så var meningen att ta det gamla drevet med gängor o slipa ner kuggarna o samtidigt göra nåt hack så man kan få upp drevet igen om man känner för det... Åtdragningen borde väl ske automatiskt?

Post Reply