Miche Primato nav - Kullager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Miche Primato nav - Kullager

Post by oskarwallin » 17 May 2011 13:02

Det började knaka lite om bakhjulet efter en tur i ovädret som råder som Lund idag. Efter lite efterforskning gissar jag på att det är lagren i mitt nav som behöver bytas, vilket verkar stämma bra eftersom jag hört och läst att lagren i Miche Primato-naven är ganska dåliga. Jag hittade Freddes blogginlägg om hur man går tillväga, så min fråga är bara vart jag får tag på nya kullager, och vad som är värt att tänka på när jag väljer? Det vore skönt om de höll lite längre än de fyra-fem månader av användning som orginal-lagren har hållt för.

PS. Jag har för mig att jag läst något här på forumet om att sätta en liten bricka utanför lagret som skydd, men jag kan inte hitta det nu. Kan det fungera, eller har jag fått det om bakfoten? DS.

Oskar

Edit: Samt naturligtvis vad det är för dimension(?) på kullagren jag behöver!
Last edited by oskarwallin on 17 May 2011 13:53, edited 1 time in total.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by Gustav » 17 May 2011 13:16

Här brukar jag beställa, men har hittills bara beställt lösa kulor. Bra pris, snabb frakt.
http://www.kullagerteknik.se/
Image

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by mojhoj » 17 May 2011 13:34

är du säkert att det är inte axel, 'konar' eller nav bodyn? kullagers livsläng kan inte bli 6 månader även i ovädret, mina rullar finfint efter några säsonger.. vad har du för lagren förresten, skf?
π = 44/14

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by Fredde » 17 May 2011 15:45

Din lokala Momentum butik har vad du behöver. Enklast är om du plockar bort dina gamla lager först, det står på lagerna vad det är för storlek, annars kan man mäta med skjutmått. Då kan du också dubbelkolla att de är slut.

Köp SKF-lager, det är bra prylar.

Brickan du nämner kan du sätta utanför lagret för att täcka så det inte skvätter skit direkt på lagret. Du kan lägga en klutt med kletigt fett utanpå också för att hålla skiten borta.

/Fredde

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by oskarwallin » 17 May 2011 15:45

Hmm, jag gjorde en lite närmre undersökning nu, och det visade sig bara vara ett allvarligt fall av grus...:oops:

Men! För framtida referens vill jag gärna veta vad det är för kullager i Miche Primato-naven, så den som vet får gärna berätta!

Edit: Tack för tipsen Fredde!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by Fredde » 17 May 2011 16:13

Enl nätet sitter det 6001'or i dem och du bör ha varianten som heter 2RS, (dubbla gummi tätningar) dvs 6001 2RS.

/Fredde

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by mojhoj » 18 May 2011 08:11

Fredde wrote:Köp SKF-lager, det är bra prylar.
cyclecomponents säljer abi enduro 6001 2rs för 40:-/styck.
π = 44/14

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by Lofberg » 10 Jul 2012 19:32

Väcker liv i den här gamla tråden. Håller på och försöker få ur de gamla lagren ur mina Miche Primato nav, men de sitter som berget. Hur ska jag gå till väga för att inte skada själva navet? Hur bloggaren gjorde, med distansen från hjulaxeln, förstår jag inte.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by ArvidSvensson » 10 Jul 2012 19:53

Jula säljer 6001-2RS för typ 79 kr styck. Det står Jula på förpackningen men det står "SKF" etsat på lagret. Med rätt logga och allt. 8)

Jag har 4 st liggande. Hojta om du inte får tag på några så löser vi det.

edit: Ojsan. Ser att jag skriver i en antik tråd. Lägg hjulet så att navet har bra stöd, t.ex. i ett öppnat skruvstäd. Se till att kullagret inte ligger på stödet. Knacka på hjulaxeln med en hammare. Knacka hårdare om det inte lossnar. Det kommer att låta stumt om du knackar för löst. När du slår tillräckligt hårt flyger lagret ut, med axeln, på två-tre slag. Vänd hjulet, stoppa in axeln igen och upprepa på andra sidan. Om knackar ut lagren "dör" de. De kan verka vara ok men de är fucked efter att man knackar på dem. Vill du rädda dem ska du pressa ut dem istället. De nya lagren ska pressas i. Om du knackar på den inre ringen är de bara att kasta. Om du knackar in dem *måste* du knacka enbart på den yttre ringen. Med ett lika stort rör typ. Du kan pressa i lagren med hjulaxeln och muttrarna som press. Lägg de gamla utknackade lagren utanpå som skydd när du pressar in dem. Tänk efter en extra gång innan du pressar in det *andra* lagret. Det kan lätt bli lite dumstrut om du bommar att gänga på stoppen på axeln.

zimboslice
Posts: 108
Joined: 01 Jul 2012 14:43
Location: stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by zimboslice » 01 Jan 2013 16:36

hej
jag har samma problem att få ut kullager.
som jag har uppfattat det tillverkar miche nav i en annan form än ,,normala" nav så att man inte kan använda axeln för att ta bort kullagern.
man behöver ett speciellt verktyg ( nästan som en headset cup verktyg )
har nån köpt ett sådant verktyg eller löst problemet på ett annat sätt?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Miche Primato nav - Kullager

Post by ArvidSvensson » 01 Jan 2013 17:47

Så ser Miche-axeln ut. Skruva av allt och lyft ut axeln:
Image

Jag tog en sexkantsskruv och slipade den rund så att den precis passar in i kullagrets hål. Dessutom klöv jag den rakt igenom skallen och vidare ca 3 cm:
Image

Stoppa in den modifierade skruven och dela den lite med en flat mejsel. Nu kan du knacka ut lagret från andra hållen med axeln. Häpp!
Image

zimboslice
Posts: 108
Joined: 01 Jul 2012 14:43
Location: stockholm

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by zimboslice » 01 Jan 2013 18:51

Tack för grymt bra svar..
jag har letat lång tid efter en sådan instruktion

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Miche Primato nav - Kullager

Post by Lofberg » 04 Jan 2013 13:27

Jag har fyra lager till Miche Primato som jag inte har någon användning av, om någon vill köpa? Aldrig använda. Skicka PM om det är intressant.

Post Reply