Bygga hjul

Frågor och tips om mek med din cykel.
MrYdremark
Posts: 5
Joined: 15 May 2011 22:47

Bygga hjul

Post by MrYdremark » 15 May 2011 23:03

Tja.

Håller på att bygga min första single speed cykel och funderar på hur jag ska få till frihjulet/fixed delen.

En fundering var om jag kanske skulle bygga nya hjul. Jag vill gärna behålla de gamla fälgarna då dom är rätt retro men köpa nytt nav och ekrar. Har suttit och läst en massa på nätet och det finns ju en hel sjö med info om hur man ska mäta och räkna ut diverse saker. Men jag huttar ingen info om just de delarna jag tänkt köpa. Känns lite dumt och köpa navet för att sedan börja mäta och göra en ny beställning för ekrar.

Så min första fråga lyder. Är det någon som har några dimentioner på detta Nav?
NAV

Jag har försökt använda så mycket info jag kan som jag hittat och komit fram till att om jag ska bygga hjul med 3 cross lacing så ska jag ha ekrar som är 297,4 mm långa. Men är väldigt skeptisk på den delen då jag inte vet om jag använt rätt information..

Jag har redan mätt fälgen till 623mm med hjälp av Roger Musson's bok om hur man bygger hjul.

Om min uträkning stämmer på ett ungefär så skulle det betyda att ekrarna skulle kosta runt 500 kr vad jag har hittat i alla fall.. Någon som vet något billigt ställe?

Alla info och funderingar eller tips är välkommet. Första gången jag ska bygga nya hjul. (har byggt upp gamla hjul förut) men aldrig behövt räkna ut vad jag ska ha för delar.

MVH / Anders

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Bygga hjul

Post by tropfrog » 16 May 2011 07:26

Jag kan inte svara på huvudfrågan, men har en kommentar.

Om du skall bygga ett hjul med högfläns nav och retrolook som det du länkar till så passar det bättre med tvåkors. Det var helt enkelt vanligare på högflänsnav och dessutom snyggare (enligt min mening).

MVH
Magnus

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by Fredde » 16 May 2011 08:12

Spana in: http://lenni.info/edd/ där finns mått på ditt nav.

Ekrar brukar vara billigast på CRC eller Cykelcity.

/Fredde

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by mojhoj » 16 May 2011 08:13

MrYdremark wrote:Tja.

Håller på att bygga min första single speed cykel och funderar på hur jag ska få till frihjulet/fixed delen.

En fundering var om jag kanske skulle bygga nya hjul. Jag vill gärna behålla de gamla fälgarna då dom är rätt retro men köpa nytt nav och ekrar. Har suttit och läst en massa på nätet och det finns ju en hel sjö med info om hur man ska mäta och räkna ut diverse saker. Men jag huttar ingen info om just de delarna jag tänkt köpa. Känns lite dumt och köpa navet för att sedan börja mäta och göra en ny beställning för ekrar.

Så min första fråga lyder. Är det någon som har några dimentioner på detta Nav?
NAV

Jag har försökt använda så mycket info jag kan som jag hittat och komit fram till att om jag ska bygga hjul med 3 cross lacing så ska jag ha ekrar som är 297,4 mm långa. Men är väldigt skeptisk på den delen då jag inte vet om jag använt rätt information..

Jag har redan mätt fälgen till 623mm med hjälp av Roger Musson's bok om hur man bygger hjul.

Om min uträkning stämmer på ett ungefär så skulle det betyda att ekrarna skulle kosta runt 500 kr vad jag har hittat i alla fall.. Någon som vet något billigt ställe?

Alla info och funderingar eller tips är välkommet. Första gången jag ska bygga nya hjul. (har byggt upp gamla hjul förut) men aldrig behövt räkna ut vad jag ska ha för delar.

MVH / Anders
kolla siffrorna igen, dem ser ut fel..
edit: eller har du 27" fälg?
π = 44/14

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by Fredde » 16 May 2011 09:51

mojhoj wrote: kolla siffrorna igen, dem ser ut fel..
edit: eller har du 27" fälg?
Tycker snarare ERD'n verkar stor, tex en open pro/reflex har 605mm.

Såhär brukar jag mäta: http://blog.fredde.se/?p=3760

/Fredde

MrYdremark
Posts: 5
Joined: 15 May 2011 22:47

Re: Bygga hjul

Post by MrYdremark » 16 May 2011 10:52

Hej Tack för svaren. 2 kross kanske blir bättre? Vad blir skillnaden? jag tänker på stabilitet och hållbarhet och sådant..

ERD'n Mätte jag ungefär som på den där sidan du länka. Tog två ekrar osv.. kom fram till 623 (eventuellt +/- en millimeter). Är som sagt gamla fälgar. 27" ja det antar jag.

På sådan med Nav infon där man också kunde räkna ut eker längden. vad står OSB för? eller rättare sagt Hur räknar jag ut "Offset spoke bed" som jag förstått att står för!

MVH/Anders

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by Fredde » 16 May 2011 11:22

MrYdremark wrote: vad står OSB för? eller rättare sagt Hur räknar jag ut "Offset spoke bed" som jag förstått att står för!

MVH/Anders
Jag tycker som sagt att 623 låter mycket, du drog av måttet för nipplarna va? mavicfälgarna jag refererade till är ju 28" och typ standardfälg med bromsyta så att en 27" skulle vara 2cm större i diameter låter ju lite konstigt.

OSB är hur förskjutna ekerhålen är i förhållande till centrum på fälgen. Tänk att varannat hål är lite närmare ena kanten och varannant lite närmare den andra kanten.

Detta kan du mäta med ett skjutmått eller läsa i datablad till fälgen. Jag brukar skita i det.

/Fredde

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Bygga hjul

Post by tropfrog » 16 May 2011 11:50

MrYdremark wrote:Hej Tack för svaren. 2 kross kanske blir bättre? Vad blir skillnaden? jag tänker på stabilitet och hållbarhet och sådant..
Jag skulle säga nästan ingen skillnad. på högflänsade nav kommer ekerinfästningen längre ut från centrum och vinkeln blir annorlunda mot lågfläns. Skall du ha samma vinkel på högfläns som du har på lågfläns trekors så skall du ha tvåkors. Men i själva verket är det inte avgörande för stabiliteten, mest en estetisk fråga. Skall det vara retro look så skall det vara högflänsade nav, lågprofilfälgar och blanka ekrar och nipplar i tvåkors.

MVH
Magnus

MrYdremark
Posts: 5
Joined: 15 May 2011 22:47

Re: Bygga hjul

Post by MrYdremark » 16 May 2011 12:37

Jag gjorde såhär för att beräkna ERD.

1. Jag tog två ekrar. (guiden föreslog att kapa två stycken till exakt 200mm) men eftersom jag inte vill kapa de ekrar jag har satte jag en tape bit precis på 200mm. jag skruvade sedan på nippeln så att ekern vad kant i kant med nippelns huvud.

2. jag satte i ekrarna i motsatta hål och mätte från tape kanten vad skillnaden emellan var och kom fram till att det var 22,3 cm. dvs. 200 + 200 + 223 = 623mm

Jag har egentligen ingen aning om vad det är för fälgar då jag köpt en gammal skrotcykel med uttorkade däck som man inte kan läsa något på.

Om 623 skulle stämma. vad skulle då va för storlek i tum (") ?

Lägger upp en bild för att visa på ett ungefär storleken. inget exakt då jag lägger en tumstock genom. men så ni får en uppfattning.

Image
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by Fredde » 16 May 2011 12:43

Då är säkert fälgen ingen 27" :) Hultaforsen kan man alltid lita på! :)

/Fredde

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Bygga hjul

Post by johan e » 16 May 2011 13:11

Det kan ju vara en gammal 28", dvs 635 mm.

MrYdremark
Posts: 5
Joined: 15 May 2011 22:47

Re: Bygga hjul

Post by MrYdremark » 17 May 2011 10:03

hmm. jag blir inte riktigt klok på det här. Om 28" är 635 så är det ju ingen 28" heller? för jag är säker på att det är runt 623. Kollade förövrigt lite på wiki och hittade detta.
“29-inch wheels”, which also conform to the popular 700C (622 mm diameter clincher wheel standard) are becoming more popular for not only cyclocross bikes but also cross-country mountain bikes for larger riders. Their rim diameter of 622 mm (~24.5 inch) is identical to most road, hybrid and touring bicycle wheels but are typically reinforced for greater durability in off-road riding. The average 29-inch mountain bike tire has an outside diameter of about 28.5" (724 mm). There are advantages and disadvantages associated with this change discussed in detail in the main article.
Kan det inte vara så att det är 29" hjul? Fälgarna har suttit på en gammal racer cykel.

Mvh/ Anders

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by klasolsson » 17 May 2011 10:07

MrYdremark wrote:hmm. jag blir inte riktigt klok på det här. Om 28" är 635 så är det ju ingen 28" heller? för jag är säker på att det är runt 623. Kollade förövrigt lite på wiki och hittade detta.
“29-inch wheels”, which also conform to the popular 700C (622 mm diameter clincher wheel standard) are becoming more popular for not only cyclocross bikes but also cross-country mountain bikes for larger riders. Their rim diameter of 622 mm (~24.5 inch) is identical to most road, hybrid and touring bicycle wheels but are typically reinforced for greater durability in off-road riding. The average 29-inch mountain bike tire has an outside diameter of about 28.5" (724 mm). There are advantages and disadvantages associated with this change discussed in detail in the main article.
Kan det inte vara så att det är 29" hjul? Fälgarna har suttit på en gammal racer cykel.

Mvh/ Anders
Det är inte så att du ska bygga på en lite standardiserad fälg? Gillar retrotänket men kommer det inte bli svårt att få tag på däck dessa när de väl är färdiga?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Bygga hjul

Post by olebole » 17 May 2011 10:22

MrYdremark wrote: Kan det inte vara så att det är 29" hjul? Fälgarna har suttit på en gammal racer cykel.

Mvh/ Anders

Det står ju att 29" är detsamma som 700c.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Bygga hjul

Post by tropfrog » 17 May 2011 13:55

Om den har suttit på en gammal racer är det inte 29tum, 29 tum är det samma som 28 för racer fast för mountainbike.

Jag skulle leta däck innan jag byggde ihop hjulet.

MVH
Magnus

MrYdremark
Posts: 5
Joined: 15 May 2011 22:47

Re: Bygga hjul

Post by MrYdremark » 17 May 2011 23:16

Okej. får ta mig en funderare. Testade med ett par "gamla" racer däck som suttit på farsans Trek (årsmodell ny) och de var för små.

Kollade lite nogrannare på de gamla däcken som suttit på de fälgar jag tänkt bygga på och tycker mig kunna tyda: 27 x 1 1/4

Är inte haj på alla dessa siffror ännu. sitter fortfarande och läser på, men man måste ju börja någonstans.

Då jag har kromad fälg så vill jag ju ha kromat nav och ekrar. såg dock att de nav jag tänkt köpa endast fanns i Vitt med 36h och de kromade var 32h. :( någon som vet något prisvärt Singlespeed/fixie nav att köpa någonstans?

/Anders

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Bygga hjul

Post by tropfrog » 18 May 2011 06:38

Det där med prisvärda fixi nav är en besvärlig fråga. Det verkar som om man måste upp på en rätt rejäl peng för att samlade forumet skall kalla det för ok nav.
De naven som nämns som det billigare med god kvalité är miche primato och surly.

Jag har själv erfarenhet av primaton som behövde nya lager efter ett års åretruntcykling. Har också testat system x och new sheriff, men de har inte gått särskillt långt ännu.

Men vill du ha system x naven så tycker jag att du skall köra på dem. Kontakta shoppen och fråga om de kan ta hem den variant du vill ha eller vänd dig till annan shop. De är ju så läckra på retrohjul.

MVH
Magnus

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Bygga hjul

Post by mojhoj » 18 May 2011 08:06

billiga nav typ formula finns på sonic cycles. dock miche lågfläns vore bättre för lite mer pengar.
π = 44/14

Oddball
Posts: 71
Joined: 25 Apr 2010 20:08

Re: Bygga hjul

Post by Oddball » 19 May 2011 11:05

Gamla cyklar har ofta 27", och de är större än dagens 28" då man mätte lite annorlunda.

Så med andra ord så är det 27" du har, och då bör det stämma med den ERD du fått fram. :)

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Bygga hjul

Post by TalliDan » 20 May 2011 12:11

28" hjul är antingen 622mm (dvs sammma som 700C och 29") eller 635mm.
27" är antingen 630mm (27"1 1/4) eller 609mm (27"1 1/2).
26" finns i 559mm (MTB) 571mm (tempo/racer/etc) 584mm (26" 1 1/2, vanlig gubbcykel/650B) 590mm (26 1 3/8", ganska ovanlig däcksize men vanlig i Nederländerna).
Alla mått är den nominella diametern och som jag har förstått det är den "uppskattad" dvs man kan inte mäta diametern på hjulet utan att först räkna bort flänsarna som håller dina kanttrådsdäck. Wikipedia har en längre artikel som går lite längre på djupet i frågan.
Du har den gamla vanliga sportracer- dimensionen 630mm.

Hoppas det hjälpte

DAN
...

Post Reply