Hjälp med conversion
Hjälp med conversion
Tjenare, första posten här på forumet efter att ha läst en hel del här och på andra ställen. Har försökt få ta reda på hur man gör om en cykel till fixed gear, och nu har jag äntligen fått tag i en cykel som bör kunna omvandlas. Men nu till frågan, hur? Det är en 10-växlad racer från typ 80talet (?). Största frågan är hur man gör med låsring osv, att korta av kedjan och få till en bra chainline har jag rätt bra koll på. Bild kommer snart, om det ens behövs.
// kukanus
// kukanus
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: Hjälp med conversion
Välkommen till forumet!
För att konvertera till fixed måste du har ett särskilt nav, men du kan lätt göra en singlespeed av den. Kolla på Velosolo för grejer:
http://www.velosolo.co.uk/shopsingle.html
Annars får du skaffa ett annat bakhjul, alternativt ett annat nav till den fälgen du har.
För att konvertera till fixed måste du har ett särskilt nav, men du kan lätt göra en singlespeed av den. Kolla på Velosolo för grejer:
http://www.velosolo.co.uk/shopsingle.html
Annars får du skaffa ett annat bakhjul, alternativt ett annat nav till den fälgen du har.
Re: Hjälp med conversion
Hur får jag den till fixed gear på billigaste möjliga sätt? Om jag köper ett nav så måste jag omekra bakdäcket eller? Skulle iofs vara ett kul projekt. Men om man vill komma igång så snabbt som möjligt, hur går man till väga då?
EDIT: tack för det varma välkomnandet förresten!
EDIT: tack för det varma välkomnandet förresten!
Re: Hjälp med conversion
den ökända "Suicide" lösningen är nog den billigaste & enklaste om du har ett nav med krans och inte kassett. inte helt rekommendat, mycket lämpligt att behålla minst en broms.kukanus wrote:Hur får jag den till fixed gear på billigaste möjliga sätt? Om jag köper ett nav så måste jag omekra bakdäcket eller? Skulle iofs vara ett kul projekt. Men om man vill komma igång så snabbt som möjligt, hur går man till väga då?
EDIT: tack för det varma välkomnandet förresten!
rota bland: search.php?keywords=suicide
sökes: nervex bangaffel.
Re: Hjälp med conversion
Hej Kukanus!
Ja precis du får ekra om, det står i Oscars svar lite ovan:
Snabbaste sättet, beror lite om du är snabbare på att klicka i en webbshop eller cykla in till din LBS och se vad för gött som finns hemma.
/Fredde
Ja precis du får ekra om, det står i Oscars svar lite ovan:
Snabbaste sättet, beror lite om du är snabbare på att klicka i en webbshop eller cykla in till din LBS och se vad för gött som finns hemma.
/Fredde
Re: Hjälp med conversion
Lugn nu, jag tycker vi ska vara lite extra rädda om Kukanus, han har ju trots allt bästa nicknamet sen den första pepita-conversionen mötte dagens ljus.Jonis! wrote:den ökända "Suicide" lösningen är nog den billigaste & enklaste om du har ett nav med krans och inte kassett.
/Fredde
Re: Hjälp med conversion
hihi, heltklart.Fredde wrote:Lugn nu, jag tycker vi ska vara lite extra rädda om Kukanus, han har ju trots allt bästa nicknamet sen den första pepita-conversionen mötte dagens ljus.Jonis! wrote:den ökända "Suicide" lösningen är nog den billigaste & enklaste om du har ett nav med krans och inte kassett.
/Fredde
Ett färdigt hjul är ju så billigt och lättillgängligt idag så självmordsvarianten känns rätt passé
sökes: nervex bangaffel.
Re: Hjälp med conversion
Tack alla! Blir till att åka till närmaste verkstad. Och angående namnet, det funkar helt klart bättre på engelska, men mycket roligare på svenska ^^. Hursom, bra/billig cykelverkstad i närheten av söder? Och en sista fråga, LBS = ?.
// kukanus
// kukanus
Re: Hjälp med conversion
finns en ordlista. men LBS står för local bike shop, dvs din lokala cykelhandlare/verkstadkukanus wrote:Tack alla! Blir till att åka till närmaste verkstad. Och angående namnet, det funkar helt klart bättre på engelska, men mycket roligare på svenska ^^. Hursom, bra/billig cykelverkstad i närheten av söder? Och en sista fråga, LBS = ?.
// kukanus
sökes: nervex bangaffel.
Re: Hjälp med conversion
Sväng in på cykelcity på Folkungagatan de har SS/Fix nav, trevliga men inte så billigt. Du kan kolla Norvelo på vandisplan har lite olika nav, ibland.
/Fredde
/Fredde
Re: Hjälp med conversion
Efter lite googling har jag kommit fram till att jag har 3 alternativ.
1: Köpa färdigmonterat hjul från ebay eller min LBS (wee, första ggn man använder den förkortningen.).
2. Köpa delar* från ebay och be min LBS mecka ihop ett hjul.
3. Köpa delar* från ebay/LBS och mecka ihop det själv.
* finns tydligen två olika versioner. Threaded som verkar vara det vanliga eller bolt-on drev som jag hittade på velosolo.
Funderar eventuellt på att köpa ett bolt-on komatibelt nav och bolt-on drev från velosolo och be min LBS mecka ihop det.
Fördelar/nackdelar med de två olika systemen?
edit: Kan man återanvända delar, till exempel sin nuvarande fälg? Eller klart man kan göra det, men kan man lämna in ett gammalt hjul till LBS och be dom fixa dit ett nav man tagit med sig?
1: Köpa färdigmonterat hjul från ebay eller min LBS (wee, första ggn man använder den förkortningen.).
2. Köpa delar* från ebay och be min LBS mecka ihop ett hjul.
3. Köpa delar* från ebay/LBS och mecka ihop det själv.
* finns tydligen två olika versioner. Threaded som verkar vara det vanliga eller bolt-on drev som jag hittade på velosolo.
Funderar eventuellt på att köpa ett bolt-on komatibelt nav och bolt-on drev från velosolo och be min LBS mecka ihop det.
Fördelar/nackdelar med de två olika systemen?
edit: Kan man återanvända delar, till exempel sin nuvarande fälg? Eller klart man kan göra det, men kan man lämna in ett gammalt hjul till LBS och be dom fixa dit ett nav man tagit med sig?
Re: Hjälp med conversion
Hej Kukanus!kukanus wrote:Fördelar/nackdelar med de två olika systemen?
Bolt on har begränsat med tillverkare av drev annars slår det enl mig gängat på alla punkter. Ingen låsring, inga ruttna gängor, inga specialverktyg osv. Du kan dock inte växla mellan fix och singelspeed.
/Fredde
Re: Hjälp med conversion
Tack så mycket för hjälpen Fredde, blir så rörigt allt det här. Det blir nog bolt on för mig, men kan jag ta med mig ett sånt och be typ cykelcity mecka ihop det med mitt befintliga hjul? Gör de sånt?Fredde wrote:
Hej Kukanus!
Bolt on har begränsat med tillverkare av drev annars slår det enl mig gängat på alla punkter. Ingen låsring, inga ruttna gängor, inga specialverktyg osv. Du kan dock inte växla mellan fix och singelspeed.
/Fredde
Re: Hjälp med conversion
Jadå, de bygger hjul. Om du kan använda din gamla fälg beror helt på skicket på den. Ekrarna får du normalt byta eftersom de måste passa längdmässigt.kukanus wrote:Tack så mycket för hjälpen Fredde, blir så rörigt allt det här. Det blir nog bolt on för mig, men kan jag ta med mig ett sånt och be typ cykelcity mecka ihop det med mitt befintliga hjul? Gör de sånt?Fredde wrote:
Hej Kukanus!
Bolt on har begränsat med tillverkare av drev annars slår det enl mig gängat på alla punkter. Ingen låsring, inga ruttna gängor, inga specialverktyg osv. Du kan dock inte växla mellan fix och singelspeed.
/Fredde
/Fredde
Re: Hjälp med conversion
Tack ännu en gång, nu har jag ställt frågor så det räcker och blir över hehe. Men börjar greppa allt det här nu och nu ska det inte vara nått problem att få ihop ett fixerat bakhjul, weee