Hjälp med conversion

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Hjälp med conversion

Post by kukanus » 09 May 2011 21:26

Tjenare, första posten här på forumet efter att ha läst en hel del här och på andra ställen. Har försökt få ta reda på hur man gör om en cykel till fixed gear, och nu har jag äntligen fått tag i en cykel som bör kunna omvandlas. Men nu till frågan, hur? Det är en 10-växlad racer från typ 80talet (?). Största frågan är hur man gör med låsring osv, att korta av kedjan och få till en bra chainline har jag rätt bra koll på. Bild kommer snart, om det ens behövs.

// kukanus

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by oskarwallin » 09 May 2011 21:34

Välkommen till forumet!

För att konvertera till fixed måste du har ett särskilt nav, men du kan lätt göra en singlespeed av den. Kolla på Velosolo för grejer:
http://www.velosolo.co.uk/shopsingle.html

Annars får du skaffa ett annat bakhjul, alternativt ett annat nav till den fälgen du har.

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by kukanus » 09 May 2011 21:50

Hur får jag den till fixed gear på billigaste möjliga sätt? Om jag köper ett nav så måste jag omekra bakdäcket eller? Skulle iofs vara ett kul projekt. Men om man vill komma igång så snabbt som möjligt, hur går man till väga då?

EDIT: tack för det varma välkomnandet förresten!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hjälp med conversion

Post by Jonis! » 09 May 2011 21:54

kukanus wrote:Hur får jag den till fixed gear på billigaste möjliga sätt? Om jag köper ett nav så måste jag omekra bakdäcket eller? Skulle iofs vara ett kul projekt. Men om man vill komma igång så snabbt som möjligt, hur går man till väga då?

EDIT: tack för det varma välkomnandet förresten!
den ökända "Suicide" lösningen är nog den billigaste & enklaste om du har ett nav med krans och inte kassett. inte helt rekommendat, mycket lämpligt att behålla minst en broms.
rota bland: search.php?keywords=suicide
sökes: nervex bangaffel.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by Fredde » 09 May 2011 21:54

Hej Kukanus!

Ja precis du får ekra om, det står i Oscars svar lite ovan:

Snabbaste sättet, beror lite om du är snabbare på att klicka i en webbshop eller cykla in till din LBS och se vad för gött som finns hemma.

/Fredde

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by Fredde » 09 May 2011 21:56

Jonis! wrote:den ökända "Suicide" lösningen är nog den billigaste & enklaste om du har ett nav med krans och inte kassett.
Lugn nu, jag tycker vi ska vara lite extra rädda om Kukanus, han har ju trots allt bästa nicknamet sen den första pepita-conversionen mötte dagens ljus. :D

/Fredde

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hjälp med conversion

Post by Jonis! » 09 May 2011 22:01

Fredde wrote:
Jonis! wrote:den ökända "Suicide" lösningen är nog den billigaste & enklaste om du har ett nav med krans och inte kassett.
Lugn nu, jag tycker vi ska vara lite extra rädda om Kukanus, han har ju trots allt bästa nicknamet sen den första pepita-conversionen mötte dagens ljus. :D

/Fredde
hihi, heltklart.
Ett färdigt hjul är ju så billigt och lättillgängligt idag så självmordsvarianten känns rätt passé
sökes: nervex bangaffel.

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by kukanus » 09 May 2011 22:10

Tack alla! Blir till att åka till närmaste verkstad. Och angående namnet, det funkar helt klart bättre på engelska, men mycket roligare på svenska ^^. Hursom, bra/billig cykelverkstad i närheten av söder? Och en sista fråga, LBS = ?.

// kukanus

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hjälp med conversion

Post by Jonis! » 09 May 2011 22:12

kukanus wrote:Tack alla! Blir till att åka till närmaste verkstad. Och angående namnet, det funkar helt klart bättre på engelska, men mycket roligare på svenska ^^. Hursom, bra/billig cykelverkstad i närheten av söder? Och en sista fråga, LBS = ?.

// kukanus
finns en ordlista. men LBS står för local bike shop, dvs din lokala cykelhandlare/verkstad
sökes: nervex bangaffel.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by Fredde » 09 May 2011 22:15

Sväng in på cykelcity på Folkungagatan de har SS/Fix nav, trevliga men inte så billigt. Du kan kolla Norvelo på vandisplan har lite olika nav, ibland.

/Fredde

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by kukanus » 10 May 2011 08:50

Efter lite googling har jag kommit fram till att jag har 3 alternativ.
1: Köpa färdigmonterat hjul från ebay eller min LBS (wee, första ggn man använder den förkortningen.).
2. Köpa delar* från ebay och be min LBS mecka ihop ett hjul.
3. Köpa delar* från ebay/LBS och mecka ihop det själv.

* finns tydligen två olika versioner. Threaded som verkar vara det vanliga eller bolt-on drev som jag hittade på velosolo.

Funderar eventuellt på att köpa ett bolt-on komatibelt nav och bolt-on drev från velosolo och be min LBS mecka ihop det.

Fördelar/nackdelar med de två olika systemen?

edit: Kan man återanvända delar, till exempel sin nuvarande fälg? Eller klart man kan göra det, men kan man lämna in ett gammalt hjul till LBS och be dom fixa dit ett nav man tagit med sig?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by Fredde » 10 May 2011 09:01

kukanus wrote:Fördelar/nackdelar med de två olika systemen?
Hej Kukanus!

Bolt on har begränsat med tillverkare av drev annars slår det enl mig gängat på alla punkter. Ingen låsring, inga ruttna gängor, inga specialverktyg osv. Du kan dock inte växla mellan fix och singelspeed.

/Fredde

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by kukanus » 10 May 2011 09:12

Fredde wrote:
Hej Kukanus!

Bolt on har begränsat med tillverkare av drev annars slår det enl mig gängat på alla punkter. Ingen låsring, inga ruttna gängor, inga specialverktyg osv. Du kan dock inte växla mellan fix och singelspeed.

/Fredde
Tack så mycket för hjälpen Fredde, blir så rörigt allt det här. Det blir nog bolt on för mig, men kan jag ta med mig ett sånt och be typ cykelcity mecka ihop det med mitt befintliga hjul? Gör de sånt?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by Fredde » 10 May 2011 09:17

kukanus wrote:
Fredde wrote:
Hej Kukanus!

Bolt on har begränsat med tillverkare av drev annars slår det enl mig gängat på alla punkter. Ingen låsring, inga ruttna gängor, inga specialverktyg osv. Du kan dock inte växla mellan fix och singelspeed.

/Fredde
Tack så mycket för hjälpen Fredde, blir så rörigt allt det här. Det blir nog bolt on för mig, men kan jag ta med mig ett sånt och be typ cykelcity mecka ihop det med mitt befintliga hjul? Gör de sånt?
Jadå, de bygger hjul. Om du kan använda din gamla fälg beror helt på skicket på den. Ekrarna får du normalt byta eftersom de måste passa längdmässigt.

/Fredde

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Hjälp med conversion

Post by kukanus » 10 May 2011 09:24

Tack ännu en gång, nu har jag ställt frågor så det räcker och blir över hehe. Men börjar greppa allt det här nu och nu ska det inte vara nått problem att få ihop ett fixerat bakhjul, weee :)

Post Reply