Blocklås men ingen nyckel! *Problemet löst*

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Blocklås men ingen nyckel! *Problemet löst*

Post by boffe » 01 May 2011 22:42

Bara för att klargöra lite saker så är jag ingen tjuv och jag har inga kriminella intentioner med denna fråga.

Jag räddade precis en fullt fungerande 5 växlad Crescent världsmästar(gubb)cykel från att åka till tippen. En bekants fru är ordförande i en bostadsrättsförening och dom har städat ut sitt cykel förråd enligt alla konstens regler. Dvs en lapp och information sedan väntat i ett eller två år. (är lite osäker men jag tror det är två). Cykeln hamnade sedan i en container tillsammans med resten av gårdens ris och skräp. Min vän ringde och bad mig rädda den. Vilket jag gjorde. Den är i ett fantastiskt skick, som ny men det är bara ett lite problem. Låst med blocklås av den klassiska typen som är svetsad i ramen och någon nyckel fans så klart inte.

Hur gör jag för att befria denna cykel på bästa sätt? Någon som har tips eller erfarenhet av att ta bort eller få upp ett blocklås. Jag vill inte göra någon skada på cykeln för den är verkligen i "mint condition"

Tack på förhand från en cykelräddare.
Last edited by boffe on 02 May 2011 22:44, edited 1 time in total.

gurrzen
Posts: 49
Joined: 09 Apr 2011 15:19
Location: Norrtälje

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by gurrzen » 02 May 2011 01:36

En bild på skönheten försämrar ingenting ska du se !

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by Jonatan F » 02 May 2011 08:00

Såga av låsdelen med vinkelslip. (Se till att såga av rätt sida så fäller den upp sig snyggt och prydligt. Sedan tror jag du kan byta lås"kolven" med om du vill behålla looken.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by boffe » 02 May 2011 08:34

Jag slänger upp lite bilder så fort jag har tvättat av dammet. Eller kanske lite före efter varianter. Tack för tipset om att köra vinkelslipen. Jag kommer nog byta till en ny kolv om det går.

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by kiwiholmberg » 02 May 2011 12:00

Kapa bort låset med kapskiva. Annars har jag använt en borr på nitarna som låskolven är fastnitad med, det fungerade bra men se till att ha en bra borr.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by boffe » 02 May 2011 12:26

kiwiholmberg wrote:Kapa bort låset med kapskiva. Annars har jag använt en borr på nitarna som låskolven är fastnitad med, det fungerade bra men se till att ha en bra borr.
Antar att jag först måste kapa och sen dra nitarna eller räcker det med att bara borra ur nitarna och lirka ur kolven? Låset ser ut så här. (inte min bild)

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by kiwiholmberg » 02 May 2011 15:37

boffe wrote:
kiwiholmberg wrote:Kapa bort låset med kapskiva. Annars har jag använt en borr på nitarna som låskolven är fastnitad med, det fungerade bra men se till att ha en bra borr.
Antar att jag först måste kapa och sen dra nitarna eller räcker det med att bara borra ur nitarna och lirka ur kolven? Låset ser ut så här. (inte min bild)
På min världsmästare borrade jag bara ur nitarna så kunde man ta loss kolven.

Also: Vad fan är grejen med kedjan på den där bilden.. den typ upphäver gravitationen.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by Naugas » 02 May 2011 16:52

Niten/sprinten som håller låset är det ingen vits med att slå ur om inte låset är kapat så att det går att fälla ner. För det är bara i nedfällt läge man kan få bort det utan att skada låsfästet/ramen. Vill man slipa bort hela låsfästet är det lättast att kapa bort hela fästet på en gång...

Jag rekommenderar att ha kvar låsfästet så att man kan stoppa i ett nytt lås - kapa alltså själva låset med lämplig vinkelkap - trångt är det...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by ArvidSvensson » 02 May 2011 16:57

kiwiholmberg wrote:...

Also: Vad fan är grejen med kedjan på den där bilden.. den typ upphäver gravitationen.
Stela länkar i kedjan. Dags att byta.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by Mr Vintage » 02 May 2011 20:21

Hejsan!

Borra ur låset så släpper kolven...
Sen försöker du knacka ur sprintenbakåt färdriktningen , om detta inte går kan man våldföra sig lätt...

Jag räddade ett lås från en likadan som skulle slängas..
Det satt nyckel i den , inte bra skick på hojen , men låset är bra.

Om jag inte ska använda det till mina hojar.. kan vi ta det i pm isf.

Det finns beg sådana på tradera med jämna mellanrum.
Viktigt är att då behåller fjädern som sitter mellan låset och sprinten..

Japp , jag stal cyklar i min ungdom , eller om det var att jag alltid hängde hos LBS innan jag skaffade eget garage, jag minns inte riktigt.. :D

Litet tillägg.. Det finns i 2 längder på kolven, det ligger ett nytt på tradera nu..
(inte mitt)

Mvh Emil
Last edited by Mr Vintage on 02 May 2011 22:19, edited 1 time in total.

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by kiwiholmberg » 02 May 2011 21:45

Naugas wrote:Niten/sprinten som håller låset är det ingen vits med att slå ur om inte låset är kapat så att det går att fälla ner. För det är bara i nedfällt läge man kan få bort det utan att skada låsfästet/ramen. Vill man slipa bort hela låsfästet är det lättast att kapa bort hela fästet på en gång...

Jag rekommenderar att ha kvar låsfästet så att man kan stoppa i ett nytt lås - kapa alltså själva låset med lämplig vinkelkap - trångt är det...
Det kan du ha rätt i. Mitt lås var inte i låst läge när jag borrade bort det.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Blocklås men ingen nyckel!

Post by boffe » 02 May 2011 22:43

Problemet är nu löst. Tack vare fina tips. Ska mäta min kolv och jaga en ny. Nu kan jag i alla fall provcykla denna pärla. Jag lovade bilder men det blev sent så i morgon kommer det upp.

Tack igen för alla tips!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Blocklås men ingen nyckel! *Problemet löst*

Post by merkur » 03 Apr 2014 22:42

Finns här någon som vet hur man byter ett Basta click som är fastsvetsat?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Blocklås men ingen nyckel! *Problemet löst*

Post by olle » 04 Apr 2014 12:43

merkur wrote:Finns här någon som vet hur man byter ett Basta click som är fastsvetsat?
är det låst?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Sv: Blocklås men ingen nyckel! *Problemet löst*

Post by Naugas » 06 Apr 2014 15:00

Om det är låst, så borra rakt ovanför nyckelspringan med en 6-7 mm borr. Försiktigt och relativt höga varvtal så att borren inte fastnar och bryts sönder. Sedan pillar du ut resterna ur hålet - det är en liten fjäder av metall eller gummi du vill ha bort - och knackar på låset och drar i kolven tills kolven far ut. För att få ut själva låset så knackar du med en plasthammare eller dylikt på sadelstaget på _samma_sida_ som låset ska fara ut från, alltså framsidan. Inte knacka ut det bakifrån vilket kanske känns mest naturligt alltså.

Post Reply