Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Post by wressus » 18 Apr 2011 14:05

Jag har en frambroms på min fixie nu, orginal 80-tals broms liknande den här modellen:
Image


Går det att montera de moderna lite längre bromsklossarna på en sådan, för att få bättre bromsverkan?
Image


Om jag fixar tag på en bättre broms kommer det väl bli problem med fästet eller?

PerS
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011 16:14
Location: Göteborg

Re: Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Post by PerS » 19 Apr 2011 15:49

Varierar säkert, men jag har testat att montera "moderna" bromsklossar på en gammal dia-compebroms, och det funkade inte så bra. Bromsklossens fäste låg inte jämt mot infästningen på bromsen.

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Post by wressus » 19 Apr 2011 17:39

PerS wrote:Varierar säkert, men jag har testat att montera "moderna" bromsklossar på en gammal dia-compebroms, och det funkade inte så bra. Bromsklossens fäste låg inte jämt mot infästningen på bromsen.
Ok. De funkar kanske inte så bra. Sen har jag en uppfattning att de gamla bromsarna vara mycket längre också(mer gummi?)





Någon som cyklar klassisk racer och kan säga hur stor skillnad det är mellan nya och gamla bromsars bromsverkan?

Är det värt att hitta bättre äldre bromsar?

PerS
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011 16:14
Location: Göteborg

Re: Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Post by PerS » 20 Apr 2011 10:30

wressus wrote: Någon som cyklar klassisk racer och kan säga hur stor skillnad det är mellan nya och gamla bromsars bromsverkan?

Är det värt att hitta bättre äldre bromsar?
Jag kör modern racer med Ultegra-bromsar (6600) och fixies med bla bromsar från 80-talet, dock inte Super Record eller annan lyx.
Det är enorm skillnad på de nya och gamla bromsarna, men eftersom mina fixies i princip bara går i stan så är det inte nåt problem, men jag skulle aldrig lita på dom gamla bromsarna när man kommer upp i 70 km/h.

Sen passar inte en racerbroms på den gaffeln som du har på bilden, men det kanske inte var din cykel?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Post by wressus » 20 Apr 2011 10:45

PerS wrote:
wressus wrote: Någon som cyklar klassisk racer och kan säga hur stor skillnad det är mellan nya och gamla bromsars bromsverkan?

Är det värt att hitta bättre äldre bromsar?
Jag kör modern racer med Ultegra-bromsar (6600) och fixies med bla bromsar från 80-talet, dock inte Super Record eller annan lyx.
Det är enorm skillnad på de nya och gamla bromsarna, men eftersom mina fixies i princip bara går i stan så är det inte nåt problem, men jag skulle aldrig lita på dom gamla bromsarna när man kommer upp i 70 km/h.

Sen passar inte en racerbroms på den gaffeln som du har på bilden, men det kanske inte var din cykel?
Jo, jag kör också en racer med ultegra, enorm skillnad.

Min tanke är att jag ska köra ss på ena sidan av hjulet med en högre utväxling.
Så om jag ska cykla längre sträckor vänder jag hjulet. Men då funkar det inte med bara den värdelösa frambromsen.


Jag såg dock att finns moderna bromsar som monteras På gaffel uttan att skruvas på. Men 600+ vilö ja inte lägga på broms...

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Kan man montera moderna bromsklossar på gamla bromsar?

Post by Rasmus » 20 Apr 2011 14:59

Om det är dropet som är problemet finns det bromsar med långt drop. Typ: http://www.sjscycles.co.uk/tektro-tektr ... rc=froogle

Post Reply