Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Fonster » 29 Mar 2011 16:06

Halloj. Hittade ingen passande tråd för detta, hoppas ni tillåter en ny:

Håller på och sätter ihop en banram och när vevpartiet med pedaler och korgar åkte på
insåg jag att tåöverlappet verkar bli ganska signifikant, ungefär 3-4 cm när vevarna är horisontella. Vet att det brukar bli en del på trackramar men hur mycket är för mycket för att det ska vara acceptabelt? Väntar på delar fortf. så har inte möjlighet ännu att testa hur det känns på vägen. Vad tror ni?

Har en 56-56 cm ram med 16,5 cm vevar, lyotardpedaler och MKSkorgar i L.

Lite bilder:
http://img813.imageshack.us/i/img0092o.jpg/

http://img856.imageshack.us/i/img0091ri.jpg/

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Doug » 29 Mar 2011 16:17

jag kör straps så jag orkar inte mäta exakt, men jag gissar att jag har ca 3-4 cm också och det stör mig inte det minsta, man vänjer sig helt enkelt. sällan jag svänger så det tar i dessutom.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Bompet » 29 Mar 2011 16:22

Ser ju onekligen ut som ett ganska ordentligt tå-överlapp...Om det är ett problem eller inte beror ju mest på hur du tänker använda cykeln. Tå-överlapp är ju i princip bara ett problem när du kör långsamt. Så skall du tricksa med cykeln eller impa på folk vid rödljusen med track stands är det väl inte att rekommendera.

Jag har tå-överlapp på två av mina cyklar, och man vänjer sig vid det, och anpassar sina rörelser i låga farter och snäva svängar. Jag har stått på öronen på ett löjeväckande sätt när jag skiftat cykel och försökt starta och svänga på samma gång.

Inget jätteproblem säger jag, men beror som sagt på användningsområde.

EDIT: Oh Jag glömde. Om du kör fixerat eller med frihjul är ju en väldigt viktig parameter. Med frihjul är tå-överlapp aldrig ett problem. Det är bara fixerat som det ev kan vara ett problem.
Last edited by Bompet on 29 Mar 2011 16:30, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Jonis! » 29 Mar 2011 16:23

bara lära sig leva med det. det går fort. är väl bara om man gör något korkat i låg fart det märks :)
sökes: nervex bangaffel.

Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Fonster » 29 Mar 2011 16:38

Tack för alla rappa svar.
Jag är ingen trickster så jag kommer mest cykla vanligt och snabbt!
Alternativet som jag ser det är att skaffa mindre korgar, kan dock bli omöjligt med
mina 44or eller skaffa straps vilket inte funkar stilmässigt men det kanske jag får överleva. Andra pedaler spelar det nån roll? Kapa tårna? :D

Edit: jag kör fixed och det är därför jag nojjar lite. Hade inte detta problem på min förra fixie.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by ArvidSvensson » 29 Mar 2011 16:40

Bompet wrote:...eller impa på folk vid rödljusen med track stands är det väl inte att rekommendera.
...
Jag har tå-överlapp på två av mina cyklar, och man vänjer sig vid det, och anpassar sina rörelser i låga farter och snäva svängar.
...
Vanesak att banstå vid rödljus med tåöverlapp också. Den cykel jag har mest överlapp på har frihjul och jag inbillar mig att det är pga frihjulet jag slår i ibland på just den cykeln. Eller så är det att jag är mest ovan med den.

edit: frihjularen har pedalöverlapp :shock:
Image
edit2: bild

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Gustav » 29 Mar 2011 17:07

På min 320 slår vevarmen i framskärmen som ändå är hyggligt tajt. Men den kör jag ss på, jag skulle tänka efter två gånger innan jag fixerade den och behöll skärmarna.
Image

Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Fonster » 29 Mar 2011 21:17

Jag ska testa köra mediumkorgar istället och se om överlappet reduceras lite.
Annars såg jag dom här:
http://www.tokyofixedgear.com/shopexd.asp?id=1216

Kanske inte lika skidvänliga och bättre för SS, nån som har provat?

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by nelp » 31 Mar 2011 12:06

Har kört med liknande, kändes inte som att man satt fast på något vis utan mera att det gick att ta i lite mera i alla lägen av rundtrampet.
Samtidigt hade jag känslan att jag var tvungen att använda vristen för att inte lyfta ur foten hela tiden.

Skulle inte rekomendera dem för att få mindre Överlapp.
Kör du med för små korgar lär det inte kännas bra under längre turer, optimalt är väl att ha pedalaxeln under fotens "knogar"
http://www.bikefitting.com/English/Theo ... ition.aspx

Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Fonster » 31 Mar 2011 12:23

nelp wrote:Har kört med liknande, kändes inte som att man satt fast på något vis utan mera att det gick att ta i lite mera i alla lägen av rundtrampet.
Samtidigt hade jag känslan att jag var tvungen att använda vristen för att inte lyfta ur foten hela tiden.

Skulle inte rekomendera dem för att få mindre Överlapp.
Kör du med för små korgar lär det inte kännas bra under längre turer, optimalt är väl att ha pedalaxeln under fotens "knogar"
http://www.bikefitting.com/English/Theo ... ition.aspx

Okej, bra att veta. Skippar dem och ger mig ut och testar med uppsättningen jag har när nya drevet och klingan har anlänt. Enda sättet jag ser det är att köpa kortare vevar än 165mm, vilket jag trodde var kortaste. Finns det även 160mm och kortare? hur blir kadensen då?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Jonis! » 31 Mar 2011 12:39

jag tycker du söker en lösning på ett oproblem, tåöverlapp är inget problem. känner du dig osäker i låg fart så dra inte åt ena foten så hårt (så du kan sätta ner den ifall det bråkar) tills du vant dig.. Ut och cykla! Du kommer inte tänka på det efter nån tur.
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by ArvidSvensson » 31 Mar 2011 13:59

nelp wrote:..., optimalt är väl att ha pedalaxeln under fotens "knogar"
http://www.bikefitting.com/English/Theo ... ition.aspx
Finns olika uppfattningar om det där med "optimalt". Susanne Ljungskog och Marcus Ljungqvist kör så här. Kan jämföras med när Jan Boklöv förändrade backhoppningen med "fel" stil.


User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by jowes » 03 Apr 2011 15:30

om du känner dig orolig för att fallera med trackstandet vid rödljusen äre väl bara att lära sig att stå med fel fot framåt! Helt enkelt en vanesak... Vill se en bild på hela härligheten snart! :mrgreen:

edit: hjärnkontoret jobbade lite snabbare än fingrarna..

Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Hur mycket tå-överlapp är föör mycket?

Post by Fonster » 03 Apr 2011 20:52

Självklart kommer det bilder om så önskas! väntar in delar från Ben's cycle som ska komma i veckan innan den kan göras rättvisa...

Post Reply