för kort drop out?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

för kort drop out?

Post by bizzarro » 17 Mar 2011 12:33

Hej,

vet dock om det heter drop out med har för mig det!
har fått tag i en columbus ram som ser ut som skit (behov av blästring och lackering)

men innan jag lägger pengar på det så har jag börjat fundera på om drop outen är för lite för att kunna spänna kedjan ordentligt? då jag ska bygga en fixie!

vad tror ni?
tacksam för all hjälp!


BILD:
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... G_0230.jpg

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: för kort drop out?

Post by Doug » 17 Mar 2011 13:22

Det ser onekligen lite lite ut, det finns lösningar dock, magic gear är en och eccentric hub är en. Du kan läsa mer om det här

http://www.sheldonbrown.com/fixed-conversion.html

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: för kort drop out?

Post by pean » 17 Mar 2011 13:31

Det borde räcka för en halvlänkskedja.
Image Image Image Image

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: för kort drop out?

Post by bizzarro » 17 Mar 2011 16:00

hel kedja eller bara lägga in någon halv länk? vad tror du bli bäst?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: för kort drop out?

Post by Håkan » 17 Mar 2011 16:23

bizzarro wrote:hel kedja eller bara lägga in någon halv länk? vad tror du bli bäst?
Jag tycker att det är mest estetiskt. En kedja är ju inte starkare än dess svagaste länk...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: för kort drop out?

Post by Streamliner » 17 Mar 2011 17:45

Har du växelöra på din ram? I så fall kan du använda en singulator, då har du inte förstört ramen heller om du vill bygga tillbaka.

Jag tycker du har för kort dropout för att kunna justera kedjan rätt, då kommer nog att bli irriterad på detta när kedjan sträcks efterhand.

Kolla här, behöver inte bli fult om det är på rätt hoj, det finns fler fabrikat än Surly på sådana dock:
http://cykelcity.jetshop.se/surly-singu ... c-424.aspx
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: för kort drop out?

Post by Fredde » 17 Mar 2011 18:05

En sånndär spännare funkar inte på en fixie.

Om man kan tänka sig att labba lite med dreven så brukar ett par mm räcka för att kunna justera kedjan. Men det där är nog målfoto.

Kör med en bra kedja så behöver du inte spänna så ofta.

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: för kort drop out?

Post by Streamliner » 17 Mar 2011 19:07

Det finns ju tandrem också numera, som Fixie Inc kör med, om det är snyggt eller inte har jag ingen aspekt på men jag tror inte de sträcker sig... :arrow:
http://www.cycles-for-heroes.com/bikes/ ... peacemaker
Loch Ness is Deep.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: för kort drop out?

Post by jp » 17 Mar 2011 20:35

^ men så måste man ju kunna dela kedjestaget också.. svårt att få på den annars ;)
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: för kort drop out?

Post by Streamliner » 17 Mar 2011 22:19

jp wrote:^ men så måste man ju kunna dela kedjestaget också.. svårt att få på den annars ;)
Har jag inte tänkt på! :| Hur har de löst det då?

Det snyggaste i det här fallet är i så fall ett vevlager som är justerbart, kanske i kombination med enstaka halvlänkar. Enbart en halvlänkskedja tycker jag blir för extremt på den cykeln.
Loch Ness is Deep.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: för kort drop out?

Post by jp » 17 Mar 2011 22:43

Streamliner wrote:
jp wrote:^ men så måste man ju kunna dela kedjestaget också.. svårt att få på den annars ;)
Har jag inte tänkt på! :| Hur har de löst det då?
.
fixie inc kör couplers på sadelstaget, finns olika varianter, har för mig jag sett någon där man lossar dropouten också.
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: för kort drop out?

Post by ArvidSvensson » 17 Mar 2011 23:00

Inga problem att köra fixed med den drop-outen. Om du tycker att det blir för kort/långt kommer det funka kalas med en halvlänk. Tycker du fortfarande det är för kort/långt kan du förlänga spåret några millimeter med en 10mm rundfil.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: för kort drop out?

Post by Doug » 17 Mar 2011 23:23

jp wrote:
Streamliner wrote:
jp wrote:^ men så måste man ju kunna dela kedjestaget också.. svårt att få på den annars ;)
Har jag inte tänkt på! :| Hur har de löst det då?
.
fixie inc kör couplers på sadelstaget, finns olika varianter, har för mig jag sett någon där man lossar dropouten också.
Dessa lossar man dropoutsen på, snygg lösning tycker jag. Och känns spontant mer hållbart än att dela sadelstaget...

http://www.schindelhauerbikes.com/#/en/tech/

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: för kort drop out?

Post by jp » 18 Mar 2011 09:13

Doug wrote:
jp wrote:
Streamliner wrote:
jp wrote:^ men så måste man ju kunna dela kedjestaget också.. svårt att få på den annars ;)
Har jag inte tänkt på! :| Hur har de löst det då?
.
fixie inc kör couplers på sadelstaget, finns olika varianter, har för mig jag sett någon där man lossar dropouten också.
Dessa lossar man dropoutsen på, snygg lösning tycker jag. Och känns spontant mer hållbart än att dela sadelstaget...

http://www.schindelhauerbikes.com/#/en/tech/
ja men det var elegant, synd att resten av cykeln var trist. Jag gillar couplers dock, tycker de ser feta ut.
Image

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: för kort drop out?

Post by bizzarro » 18 Mar 2011 11:53

ArvidSvensson wrote:Inga problem att köra fixed med den drop-outen. Om du tycker att det blir för kort/långt kommer det funka kalas med en halvlänk. Tycker du fortfarande det är för kort/långt kan du förlänga spåret några millimeter med en 10mm rundfil.

Rundfilen kan ju vara något att testa! bra tisp! (Billigt också)
de kan nog bli bra om man använder en halvlänk också!

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: för kort drop out?

Post by bizzarro » 18 Mar 2011 11:56

Streamliner wrote:
jp wrote:^ men så måste man ju kunna dela kedjestaget också.. svårt att få på den annars ;)
Har jag inte tänkt på! :| Hur har de löst det då?

Det snyggaste i det här fallet är i så fall ett vevlager som är justerbart, kanske i kombination med enstaka halvlänkar. Enbart en halvlänkskedja tycker jag blir för extremt på den cykeln.

vevlager som är justerbart?

någon som kan länka?


PerS
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011 16:14
Location: Göteborg

Re: för kort drop out?

Post by PerS » 18 Mar 2011 13:21

Börja med en halvlänk och se om du kan få till det bra innan du lägger en massa pengar på ett excentriskt vevlager eller nav, tror det löser sig ändå.

Sen har jag en fråga till er som pratar om att kejdan "sträcks"; kedjan kan väl inte bli längre med tiden, för då skulle den inte passa till dreven längre?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: för kort drop out?

Post by ArvidSvensson » 18 Mar 2011 13:31

PerS wrote:Börja med en halvlänk och se om du kan få till det bra innan du lägger en massa pengar på ett excentriskt vevlager eller nav, tror det löser sig ändå.

Sen har jag en fråga till er som pratar om att kejdan "sträcks"; kedjan kan väl inte bli längre med tiden, för då skulle den inte passa till dreven längre?
Jodå, kedjan blir faktiskt längre. Däremot "sträcks" den inte. Det är hylsor, rullar och bultar som nöts och börjar glappa. I praktiken blir avståndet mellan bultarna (1 tum på en cykelkedja) lite längre. Drevens tänder passar inte jättebra längre när rullarna lägger an lite för högt upp på tänderna och... ja ni hajjar. Det börjar nötas där också...

edit: mer info här.

PerS
Posts: 19
Joined: 12 Mar 2011 16:14
Location: Göteborg

Re: för kort drop out?

Post by PerS » 18 Mar 2011 15:01

ArvidSvensson wrote:
PerS wrote:Börja med en halvlänk och se om du kan få till det bra innan du lägger en massa pengar på ett excentriskt vevlager eller nav, tror det löser sig ändå.

Sen har jag en fråga till er som pratar om att kejdan "sträcks"; kedjan kan väl inte bli längre med tiden, för då skulle den inte passa till dreven längre?
Jodå, kedjan blir faktiskt längre. Däremot "sträcks" den inte. Det är hylsor, rullar och bultar som nöts och börjar glappa. I praktiken blir avståndet mellan bultarna (1 tum på en cykelkedja) lite längre. Drevens tänder passar inte jättebra längre när rullarna lägger an lite för högt upp på tänderna och... ja ni hajjar. Det börjar nötas där också...

edit: mer info här.
Ok, då förstår jag. Är det glapp mellan länkarna så kommer de ju fortfarande passa dreven, men som du säger så kommer man att börja nöta på tänderna.
Hur mycket töjer sig en kedja innan det är dags att byta, dvs hur lång dropout behöver man om man inte vill byta kedja i förtid?

Post Reply