Ny axel till vevlagret

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Ny axel till vevlagret

Post by gaisan » 16 Mar 2011 21:23

Axeln i vevlagret på fulhojen gick sönder förra året och det börjar bli dags att laga den. Problemet är att jag inte vet vad jag skall köpa hem för att få ihop den igen. Vänder mig hit för lite hjälp.
Cykeln är en äldre Gitane. Rätt tung sak utan etiketter för rören så det är nog någon billigare modell. Den gamla axeln är 121mm och av märket Nervar.

Gör jag rätt som antar att jag behöver en ny axel av typen ISO? och var hittar man sådana? Det satt ett shimano-vevparti på tidigare.
Hur tusan ser man på vevlagret vilken typ det är? Finns ingen text på mitt. Är det bara till att ta ut och mäta? (Tänkte ifall jag byter hela lagret)

Har sett sheldonbrown.com har en axel för försäljning som verkar stämma överens med mina mått. (BB410 3S 68 121.5 32 52 37.5) (http://sheldonbrown.com/harris/bottombrackets.html) Hade dock hoppats kunna beställa lite andra cykelgrejer samtidigt.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Ny axel till vevlagret

Post by Doug » 16 Mar 2011 21:55

Jag tror också du har rätt i att du ska ha ISO till shimano vevar.

Du måste tänka på att du köper fransk-gängat vevlager, det ka vara svårt att hitta har jag hört... nu kanske jag är helt ute och cyklar (pun intended) men håll ögonen öppna för att franska och engelska har nog till synes samma mått, dock skiljer dem sig i stigningen på gängorna.

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Ny axel till vevlagret

Post by Rasmus » 16 Mar 2011 22:08

Shimano = J.I.S
http://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html

Spontant tycker jag det verkar enklare att byta hela vevlagret. Är det engelsk eller italiensk gängning kan dessa vevlager köpas billigt. Längd är beroende på vilken kedjelinje du behöver. Är nuvarande bra och du ska behålla vevpartiet kan du bara mäta och köra på samma.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Ny axel till vevlagret

Post by Doug » 16 Mar 2011 23:17

Rasmus wrote:Shimano = J.I.S
http://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html

Spontant tycker jag det verkar enklare att byta hela vevlagret. Är det engelsk eller italiensk gängning kan dessa vevlager köpas billigt. Längd är beroende på vilken kedjelinje du behöver. Är nuvarande bra och du ska behålla vevpartiet kan du bara mäta och köra på samma.
Jag kollade helt enkelt på fel ställe, JIS ska det så klart vara precis som Rasmus sa.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Re: Ny axel till vevlagret

Post by gaisan » 17 Mar 2011 08:37

Tackar, JIS alltså.

Har tänkt tanken att byta ut hela lagret. Någon som kan tala om hur man praktiskt går tillväga för att avgöra vilken typ av vevlager som sitter monterat? (text saknas på delarna)

Kollar jag sheldonbrown så är det ju inte många mm som skiljer dem. Är det ta loss och mäta med skjutmått som är enda metoden?

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Ny axel till vevlagret

Post by Doug » 17 Mar 2011 09:45

jag har mätt med linjal, brukar ju räcka för att avgöra om det är 68 eller 70 mm. när du väl fått ut vevlagret står det säkert något på det som du kan googla. men högst troligt så ska du ha ett franskt vevlager eftersom gitane kommer därifrån.

Post Reply