Bromsvajer släpper
Bromsvajer släpper
Jag har ett par Dia-compe bromshandtag som ser ut så här:
Och ett par bromsar som ser ut såhär:
Mitt problem är att efter ett par tryck på bromshandtaget så släpper bromsvajern inne i handtaget. Är det så att handtagen och bromsarna inte är kompatibla med varann? Vad för slags handtag ska jag ha i så fall? Har provat med handtag gjorda för att sitta på ett rakt styre, och då funkar det alldeles utmärkt, men jag vill ha handtagen i bocken.
Och ett par bromsar som ser ut såhär:
Mitt problem är att efter ett par tryck på bromshandtaget så släpper bromsvajern inne i handtaget. Är det så att handtagen och bromsarna inte är kompatibla med varann? Vad för slags handtag ska jag ha i så fall? Har provat med handtag gjorda för att sitta på ett rakt styre, och då funkar det alldeles utmärkt, men jag vill ha handtagen i bocken.
Re: Bromsvajer släpper
Hur ser kulan som sitter på kabeln ut? Är den anpassad till hålet i handtaget? För litet/stort kanske?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsvajer släpper
Kärvar vajern i höljet? Isåfall kanske bromsen inte orkar dra tillbaka vajern och vajerstoppet klättrar ur sitt säte i handtaget.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Bromsvajer släpper
Hejsan!
Visa oss en bild på ändan i bromshandtaget...
Tor det är där problemet är..
Mvh Emil
Visa oss en bild på ändan i bromshandtaget...
Tor det är där problemet är..
Mvh Emil
Re: Bromsvajer släpper
Om ändarna inte rör sig på innervajern så måste ju ytterhöljet röra sig in i handtaget. Gissningsvis har du missat "vajerhylsan" eller vad den heter, den liten hylsa som sitter på änden av ytterhöljet som förhindrar att yttervajern åker med in i bromshandtaget.
Kolla även andra änden så inte ytterhöljet åker "ner" i bromsen men det verkar osannolikt om det funkar med ett annat grepp.
/Fredde
Kolla även andra änden så inte ytterhöljet åker "ner" i bromsen men det verkar osannolikt om det funkar med ett annat grepp.
/Fredde
Re: Bromsvajer släpper
Jag har haft problem med det där på ett par likadana bromshandtag faktiskt. (Tror jag, Dia Compe 300 någonting?) Det kan vara att själva bromsen/bromsoket kärvar, så den inte drar tillbaka vajern så hårt, eller att fjädern i dem blivit trött. Enklast är nog att pröva byta vajer, den måste gå riktigt lätt.
Annars återstår väl att naja fast den lilla rackarns nippeln eller nåt, pilla runt och dra ett kryss med tunn ståltråd. (Borde gå att snäppa fast något litet clips runt där nippeln sitter också, något från en verktygstavla som man klämmer fast skruvmejslar på, kanske? Bara lite brainstorming...)
Annars återstår väl att naja fast den lilla rackarns nippeln eller nåt, pilla runt och dra ett kryss med tunn ståltråd. (Borde gå att snäppa fast något litet clips runt där nippeln sitter också, något från en verktygstavla som man klämmer fast skruvmejslar på, kanske? Bara lite brainstorming...)
Re: Bromsvajer släpper
OT: Vad är det för fint bromshandtag du har på bilden med "annat handtag"?
Re: Bromsvajer släpper
Vill spä på det fredde skrev att det låter mest troligt. Bromshandtagen bruka kräva en annan utformning av hylsan som fungerar som ett stopp i handtaget. Tar man en vanlig ändhylsa, då får man just det här problemet att hylsa inkl. vajerhöljet kryper ut i handtaget. Sen bör man kolla kompatibiliteten mellan vajer,hölje och hylsa när det finns olika dimensioner av samtliga.
Мясо это убийство
Re: Bromsvajer släpper
Rasmus: märket är Promax, fick dem tillsammans med bromsarna. Om jag får mina andra handtag att fungera kommer de eventuellt att säljas.
Tack alla andra för era tips, ska kolla så att vajern verkligen glider som den ska, eller bara försöka fästa kulan i handtaget. Eller helt enkelt leta upp ett kompatibelt vajerset.
Tack alla andra för era tips, ska kolla så att vajern verkligen glider som den ska, eller bara försöka fästa kulan i handtaget. Eller helt enkelt leta upp ett kompatibelt vajerset.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Bromsvajer släpper
Tror som Ronny att du ska kolla själva vajerhöljet så det inte händer något där. Jag tänkte också på att du kanske behöver smörja ledpunkterna i bromsbyglarna så de glider lättare och därmed ger fjädern en chans att dra bättre. Teflonspray brukar jag köra med där. När det gäller bromsar så bör man ju optimera allt, även små detaljer kan göra stor skillnad.
Loch Ness is Deep.