Bromsvajer släpper

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
dittohead
Posts: 45
Joined: 24 Nov 2010 17:33
Location: Malmö

Bromsvajer släpper

Post by dittohead » 13 Mar 2011 18:03

Jag har ett par Dia-compe bromshandtag som ser ut så här:
Image

Image

Och ett par bromsar som ser ut såhär:
Image

Mitt problem är att efter ett par tryck på bromshandtaget så släpper bromsvajern inne i handtaget. Är det så att handtagen och bromsarna inte är kompatibla med varann? Vad för slags handtag ska jag ha i så fall? Har provat med handtag gjorda för att sitta på ett rakt styre, och då funkar det alldeles utmärkt, men jag vill ha handtagen i bocken.

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Bromsvajer släpper

Post by Eliasn1 » 13 Mar 2011 19:48

Hur ser kulan som sitter på kabeln ut? Är den anpassad till hålet i handtaget? För litet/stort kanske?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsvajer släpper

Post by ArvidSvensson » 13 Mar 2011 20:13

Kärvar vajern i höljet? Isåfall kanske bromsen inte orkar dra tillbaka vajern och vajerstoppet klättrar ur sitt säte i handtaget.

dittohead
Posts: 45
Joined: 24 Nov 2010 17:33
Location: Malmö

Re: Bromsvajer släpper

Post by dittohead » 13 Mar 2011 22:53

Elias: kulan passar ganska bra i hålet, kanske skulle kunna vara liiiiite större. Visste inte att det fanns olika storlekar, bara runda och platta ändar.

Arvid: vajern verkar glida bra genom höljet, bromsen fungerar ju med ett annat handtag, såhär:
Image

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Bromsvajer släpper

Post by Mr Vintage » 13 Mar 2011 23:29

Hejsan!
Visa oss en bild på ändan i bromshandtaget...
Tor det är där problemet är..

Mvh Emil

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bromsvajer släpper

Post by Fredde » 13 Mar 2011 23:57

Om ändarna inte rör sig på innervajern så måste ju ytterhöljet röra sig in i handtaget. Gissningsvis har du missat "vajerhylsan" eller vad den heter, den liten hylsa som sitter på änden av ytterhöljet som förhindrar att yttervajern åker med in i bromshandtaget.

Kolla även andra änden så inte ytterhöljet åker "ner" i bromsen men det verkar osannolikt om det funkar med ett annat grepp.

/Fredde

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Bromsvajer släpper

Post by Naugas » 14 Mar 2011 17:40

Jag har haft problem med det där på ett par likadana bromshandtag faktiskt. (Tror jag, Dia Compe 300 någonting?) Det kan vara att själva bromsen/bromsoket kärvar, så den inte drar tillbaka vajern så hårt, eller att fjädern i dem blivit trött. Enklast är nog att pröva byta vajer, den måste gå riktigt lätt.

Annars återstår väl att naja fast den lilla rackarns nippeln eller nåt, pilla runt och dra ett kryss med tunn ståltråd. (Borde gå att snäppa fast något litet clips runt där nippeln sitter också, något från en verktygstavla som man klämmer fast skruvmejslar på, kanske? Bara lite brainstorming...)

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Bromsvajer släpper

Post by Rasmus » 14 Mar 2011 18:19

OT: Vad är det för fint bromshandtag du har på bilden med "annat handtag"?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bromsvajer släpper

Post by Ronny » 14 Mar 2011 18:49

Vill spä på det fredde skrev att det låter mest troligt. Bromshandtagen bruka kräva en annan utformning av hylsan som fungerar som ett stopp i handtaget. Tar man en vanlig ändhylsa, då får man just det här problemet att hylsa inkl. vajerhöljet kryper ut i handtaget. Sen bör man kolla kompatibiliteten mellan vajer,hölje och hylsa när det finns olika dimensioner av samtliga.
Мясо это убийство

dittohead
Posts: 45
Joined: 24 Nov 2010 17:33
Location: Malmö

Re: Bromsvajer släpper

Post by dittohead » 14 Mar 2011 19:01

Rasmus: märket är Promax, fick dem tillsammans med bromsarna. Om jag får mina andra handtag att fungera kommer de eventuellt att säljas.

Tack alla andra för era tips, ska kolla så att vajern verkligen glider som den ska, eller bara försöka fästa kulan i handtaget. Eller helt enkelt leta upp ett kompatibelt vajerset.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bromsvajer släpper

Post by Streamliner » 14 Mar 2011 22:03

Tror som Ronny att du ska kolla själva vajerhöljet så det inte händer något där. Jag tänkte också på att du kanske behöver smörja ledpunkterna i bromsbyglarna så de glider lättare och därmed ger fjädern en chans att dra bättre. Teflonspray brukar jag köra med där. När det gäller bromsar så bör man ju optimera allt, även små detaljer kan göra stor skillnad.
Loch Ness is Deep.

Post Reply