Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Fixen » 08 Mar 2011 22:47

Ska man tänka på något speciellt vid valet av gaffel?

Tycker min runaround har lite för mycket luft mellan framhjul och ram nämligen och vill gärna ge den en mer tajt utformning och lite kvickare styrning.

Just nu går cykeln som Titanic. Väger iofs lika mycket men...

Det talas om Rake? Är det lutningen på bladet eller?


Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Fixen » 09 Mar 2011 15:56

Av det lilla jag läste så förstod jag det som att det är fullt möjligt att minska offset på gaffeln med minskad trail som effekt?

En annan fråga blir då. Är 0' rake något att sträva efter och låta gaffelkronans lutning avgöra? Är det ens möjligt på en gammal tourerstålis?

Gör jag fel? Borde jag tjäras och fjädras för frågan. :D

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by perp » 09 Mar 2011 18:31

jag fortsätter med frågor, geometri är inte min starkaste sida
head angeln går inte att ändra va? den sitter lika fast som svetsarna i styrröret
tolkar jag bilden rätt om jag säger trail=rake, minskar du den ena 10% så minskas den andra också 10%

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Fredde » 09 Mar 2011 18:57

Trail påverkas av gaffelvinkeln inte bara raken. Med 0 rake har du ändå ett trail större än noll om du har en gaffelvinkel större än 0. Typ alla gafflar har ett rake ibland på så sätt att vinkeln sitter mellan styrröret och gaffelbenen, gafffelbenen är böjda eller om du tex har en downhill med rak gaffel så får den sitt rake av en förskjuten gaffelkrona.

Tror arvid har en gaffel med 0 rake, hur är den att cykla på? :)

/Fredde

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Muffat Stål » 09 Mar 2011 21:51

Som svar på en fråga du ställer. Nej, det är inte värt att skaffa en tight och fin ban-gaffel till den ramen. Det kommer kosta att hitta en med tillräckligt långt rör för att passa och sådana gafflar går för mycket pengar. Pärlor för svin skulle jag säga. Spara ihop 1500 till så får du en ram på köpet och allt blir mycket lättare, tightare, bättre och roligare!
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Fixen » 09 Mar 2011 23:10

Muffat Stål wrote:Som svar på en fråga du ställer. Nej, det är inte värt att skaffa en tight och fin ban-gaffel till den ramen. Det kommer kosta att hitta en med tillräckligt långt rör för att passa och sådana gafflar går för mycket pengar. Pärlor för svin skulle jag säga. Spara ihop 1500 till så får du en ram på köpet och allt blir mycket lättare, tightare, bättre och roligare!
Vart får du en fin track ram för 1500? Hittar du en som är 58 i ramhöjd för det priset, köp den så får du pengar av mig sen. :mrgreen:

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by TJ Mackey » 09 Mar 2011 23:27

Fixen wrote:
Muffat Stål wrote:Som svar på en fråga du ställer. Nej, det är inte värt att skaffa en tight och fin ban-gaffel till den ramen. Det kommer kosta att hitta en med tillräckligt långt rör för att passa och sådana gafflar går för mycket pengar. Pärlor för svin skulle jag säga. Spara ihop 1500 till så får du en ram på köpet och allt blir mycket lättare, tightare, bättre och roligare!
Vart får du en fin track ram för 1500? Hittar du en som är 58 i ramhöjd för det priset, köp den så får du pengar av mig sen. :mrgreen:
Jag tror att han syftar på att en gaffel med så långa rör kostar en del. Lägger du den potten och femtonhundra extra så har du dig ett litet set.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Fixen » 10 Mar 2011 09:36

Ah. Såklart! 1500 för en gaffel dock? Är de så dyra?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by ArvidSvensson » 10 Mar 2011 09:47

Fredde wrote:...
Tror arvid har en gaffel med 0 rake, hur är den att cykla på? :)

/Fredde
Image
Den är rolig att cykla på. Det är en Speedway-cykel. Den är bra på att svänga på grus. Framhjulet liksom "gräver ner" sig när man svänger.

Den är lite knepig att promenera med. Framhjulet faller lätt åt sidorna när man håller den i sadeln.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by TJ Mackey » 10 Mar 2011 10:26

Johan har precis fått in några snygga gafflar från BLB. Du kan ju klämma lite där och höra dig för vad han tror om längden på röret. Tror visserligen att det blir svårt, men det kan ju vara ett försök om du inte släpper tanken på det.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Fixen » 10 Mar 2011 23:28

Närå, jag skippar nog den tanken Sebastian. Vet att styrröret på min bus är rätt långt, vi snackar kanske 20cm + här. Du vet ju, du såg den.

User avatar
Strindberg
Posts: 233
Joined: 27 Aug 2009 11:39
Location: Strindberg

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Strindberg » 13 Apr 2011 14:05

TJ Mackey wrote:Johan har precis fått in några snygga gafflar från BLB. Du kan ju klämma lite där och höra dig för vad han tror om längden på röret. Tror visserligen att det blir svårt, men det kan ju vara ett försök om du inte släpper tanken på det.
Vem är Johan?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by klasolsson » 13 Apr 2011 14:08

Strindberg wrote:
TJ Mackey wrote:Johan har precis fått in några snygga gafflar från BLB. Du kan ju klämma lite där och höra dig för vad han tror om längden på röret. Tror visserligen att det blir svårt, men det kan ju vara ett försök om du inte släpper tanken på det.
Vem är Johan?
Johan (den Johan det refereras till här iaf) är väl han som har Childstore i Götet.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by TJ Mackey » 13 Apr 2011 17:58

klasolsson wrote:
Strindberg wrote:
TJ Mackey wrote:Johan har precis fått in några snygga gafflar från BLB. Du kan ju klämma lite där och höra dig för vad han tror om längden på röret. Tror visserligen att det blir svårt, men det kan ju vara ett försök om du inte släpper tanken på det.
Vem är Johan?
Johan (den Johan det refereras till här iaf) är väl han som har Childstore i Götet.
Precis. Du får ursäkta Strindberg, jag vet att fixen vet vem han är, men tänkte inte på att andra hade intressen i att veta vem han var. Ska bättra min forumetikett. :oops:

User avatar
Strindberg
Posts: 233
Joined: 27 Aug 2009 11:39
Location: Strindberg

Re: Fråga: Trackgaffel på gammal road-ram?

Post by Strindberg » 13 Apr 2011 18:51

Du är ursäktad :wink:

Tack för hjälpen!

Post Reply