Honkas drar åt höger

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Honkas drar åt höger

Post by QrilleR » 02 Mar 2011 17:22

Ja Honkas drar åt höger höger när jag inte håller i honom. Det är ganska irriterande och jag vet inte vad som är felet.
Nu kanske ni undrar vem den här Honkas är för ngn och ni kanske spontant gissar på att han fått i sig för mycket rusningsdryck. Nej Honkas är min cykel. Kallar den det för i min hemstad sa man att "honkade" om man höll ngn om axeln som körde moped för att få fart etc.. Jaja jag är lite seg i huvudet ursäkta.

Men hur som helst honkas drör åt höger när jag inte håller i o rätt kraftigt, får luta som tornet i pisa.

Jag har tryckt ihop bakdelen av ramen för att få plats med nya hjulet men problemet fanns även innan jag hade orginalhjulet på. Kan inte se att varken gaffel eller ram är sne ngnstans o hjulen är riktade och centrerade..

Hjälp mig bullen, måste ju få sträcka på ryggen när jag ligger o trycker som en ostbåge ;)

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Honkas drar åt höger

Post by Bompet » 02 Mar 2011 17:49

Jag trodde Honkas var nåt helt annat...Och undrade varför du ville berätta det för hela världen...

Spontant känns det ju som om det rätt ovetenskapliga "ihop-tryckandet" har med saken att göra. men du säger att problemet även fanns innan

Problemet kan vara ett "indexerat" styrlager. Du har smällt i och skapat en "grop" i styrlagerbanan. Du testar det enklast genom att lyfta hjulen från marken och känna om framgaffeln vill "fastna" i ett specifikt läge genom att mjukt vrida gaffeln / se om den själv drar till ett visst läge i rotationen.
Image

QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Re: Honkas drar åt höger

Post by QrilleR » 02 Mar 2011 18:03

Bompet wrote:Jag trodde Honkas var nåt helt annat...Och undrade varför du ville berätta det för hela världen...

Spontant känns det ju som om det rätt ovetenskapliga "ihop-tryckandet" har med saken att göra. men du säger att problemet även fanns innan

Problemet kan vara ett "indexerat" styrlager. Du har smällt i och skapat en "grop" i styrlagerbanan. Du testar det enklast genom att lyfta hjulen från marken och känna om framgaffeln vill "fastna" i ett specifikt läge genom att mjukt vrida gaffeln / se om den själv drar till ett visst läge i rotationen.
Ska kolla det sitter i skolan nu. Men kan det vara sne gaffel i alla fall? Och om det är det ska jag då böja gaffeln åt vänster eller höger? Den drar åt höger (cykeln). Ska jag då böja gaffeln åt den sidan jag lutar mig åt dvs vänster sett uppifrån :S .. känns som ett riktigt iq test det här. Nästan en lika överväldigande tanke som att fundera på hur stort universum är.. för mig i alla fall

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Honkas drar åt höger

Post by Bompet » 02 Mar 2011 18:11

Det jag pratade om var styrlagret, inte gaffeln.

Om du har problemet som jag beskrev skall styrlagret, inte gaffeln, bytas. Ingenting ska "böjas till"

Om gaffeln faktiskt är sned så skall du inte försöka böja till den alls om du inte vet vad du håller på med. Gaffelhaveri = Ont som fan.
Image

QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Re: Honkas drar åt höger

Post by QrilleR » 02 Mar 2011 18:15

Bompet wrote:Det jag pratade om var styrlagret, inte gaffeln.

Om du har problemet som jag beskrev skall styrlagret, inte gaffeln, bytas. Ingenting ska "böjas till"

Om gaffeln faktiskt är sned så skall du inte försöka böja till den alls om du inte vet vad du håller på med. Gaffelhaveri = Ont som fan.
Jo jag förstod ska kolla lagerbanorna o testa styret som du sa om jag känner ngt. Men det känns inte som styret vill glida in i ngt läge av sig själv. Har googlat en massa o sne framgaffel brukar vara rätt vanligt. DEt här är ju ingen finhoj jag har så jag tänkte böja till den lite. Men jag ska vara väldigt försöiktig så jag inte får käka asfalt pga bristningar o gaffeln.

Men tack för hjälpen ska som sagt kolla styrlagret o sen ramgeomentrin med ett snöra o sist böja lite på framgaffeln.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Honkas drar åt höger

Post by Busken » 02 Mar 2011 21:33

som cykelbud händer det att man smäller in i grejer lite då och då, bilar, pensionärer, betongsuggor och annat sköj! Ett snabbtest för att se om du har pajjat din gaffel efter en krash är att cykla utan händer, går det bra har cykeln det också bra. Går det inte bra är det förmodligen din gaffel som är körd. Jag gissar på att din gaffel är körd.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Honkas drar åt höger

Post by Bompet » 02 Mar 2011 22:00

QrilleR wrote:DEt här är ju ingen finhoj jag har så jag tänkte böja till den lite.
Det var inte cykeln jag var orolig för...
Image

QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Re: Honkas drar åt höger

Post by QrilleR » 04 Mar 2011 13:24

Problemet löste sig när jag vände på framhjulet :S skumt men jag är glad nu kan jag ta en snus samtidigt som jag cyklar.

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Honkas drar åt höger

Post by nelp » 04 Mar 2011 13:59

kan vara axeln i framnavet som är sned, alt. att den inte satt ända in i dropoutsen.
Något att testa om det återkommer vid tex punkalagning.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Honkas drar åt höger

Post by Naugas » 04 Mar 2011 16:27

Troligen var det något av nelp:s förslag. Annars är fälgen ocentrerad, men gaffeln sned också... när du vände hjulet motverkade felen varandra. Stålgafflar går bra att rikta - http://sheldonbrown.com/brandt/align-fork.html - och jag har varit tvungen att göra det själv på min gamla kära Crescent.

Post Reply