Behålla originallackering eller måla om?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
machineman
Posts: 116
Joined: 16 Aug 2008 18:41

Behålla originallackering eller måla om?

Post by machineman » 16 Aug 2008 19:33

Jag funderar lite runt behålla originallackering eller måla om. Jag hör till dem som tycker att om originalfärgen är fin eller i okej bruksskick så behåll den.

Jag har skaffat en crescent 316....grafitgrå...en crescentloggan är jävligt dålig..samt att det finns blessyrer i lacken..och även en del små rostfläckar....lite av detta går ju att fixa till...men jag vet inte....kanske lacka om den helt

Jag vill höra vad ni har att säga om detta ämne....och även om spraylacka med burk eller penselmåla?

Kan tänka mig att det är svårt att spraya när i princip allt på en ram är runt......

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 16 Aug 2008 21:18

Jag har bestämt mig för att behålla min originalfärg trots att det är en hel del repor och rostfläckar. Dock vill jag skydda cykel. Finns det något skyddande medel som man kan använda för att täcka upp de ställen där lacken har skrapats bort?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 16 Aug 2008 21:39

Jag har gjort såhär: slipade bort sådan tjafs som växelöra och annat krimskrams.
Sedan kan man antingen blästra själv eller slipa för hand.
Jag lät lackfirman blästra och lacka till ett fast pris vart inte vansinnigt dyrt. Men då är de också pulverlackering jag fick den är stenhård skall mkt till för att den ska spricka.

Har hört att en del pulverlackare har tagit in ramar och blästrat plus lackat för så lite som 500
och de är det lätt värt.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 16 Aug 2008 23:04

Vet du var denna billiga pulverlackerare finns?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 16 Aug 2008 23:06

I umeå finns det tydligen två stycken.
Ena billig andra ganska dyr.
Jag råka ta den dyra haha.
Men i sthlm finns väl väldigt många.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 16 Aug 2008 23:14

Vad fick du bella för den dyra då? vad hade den billiga kostat?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 16 Aug 2008 23:17

Den billiga hade enligt en källa kostat: 500 spänn inkl. blästring.
Då måste ramen såklart vara strippad av en själv innan som du säkert förstår.
MIn lackering kostade 1000 men de berodde helt på att jag inte kunde nöja mig med vit eller svart eller blå eller annat sådant. beställde hem färgen nämligen. Problemet är att de kan inte köpa hem mindre än 10 kilo pulver. Därav de dyra priset, men färgen är väldigt läcker.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 16 Aug 2008 23:18

gerry wrote:Jag har bestämt mig för att behålla min originalfärg trots att det är en hel del repor och rostfläckar. Dock vill jag skydda cykel. Finns det något skyddande medel som man kan använda för att täcka upp de ställen där lacken har skrapats bort?
Ingen som vet någon produkt?

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 16 Aug 2008 23:22

Små stenskott och sådant brukar man ju ta en vanlig lackfärg och pensel.
Iaf gör man de på bilrekond firmor. Men de blir sällan bra när de är stora skador.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 17 Aug 2008 11:12

sancho wrote:Små stenskott och sådant brukar man ju ta en vanlig lackfärg och pensel.
Iaf gör man de på bilrekond firmor. Men de blir sällan bra när de är stora skador.
Allright, låter ju inte så svårt. Ska höra med folket på någon vettig affär också.

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 17 Aug 2008 12:05

Att spraya om är inga problem! Jag målade om min Pista med biltema bättringslack till bil och jag är nöjd med resultatet.

Image
Den är inte klarlackad än, har inte bestämt mig om jag ska göra det...

Räcker iaf med att rugga upp ytan med fint sandpapper, på med primer sen smälla på färgen och sen lite klarlack på det!

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 17 Aug 2008 12:11

mrtn wrote:Att spraya om är inga problem! Jag målade om min Pista med biltema bättringslack till bil och jag är nöjd med resultatet.

Image
Den är inte klarlackad än, har inte bestämt mig om jag ska göra det...

Räcker iaf med att rugga upp ytan med fint sandpapper, på med primer sen smälla på färgen och sen lite klarlack på det!
Hur är hållbarheten?

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 17 Aug 2008 12:31

den är väl bättre med klarlack, men den andra ramen jag målat om likadant höll sig bra tills jag sålde den...

User avatar
machineman
Posts: 116
Joined: 16 Aug 2008 18:41

Post by machineman » 17 Aug 2008 12:38

mrtn wrote:Att spraya om är inga problem! Jag målade om min Pista med biltema bättringslack till bil och jag är nöjd med resultatet.

Image
Den är inte klarlackad än, har inte bestämt mig om jag ska göra det...

Räcker iaf med att rugga upp ytan med fint sandpapper, på med primer sen smälla på färgen och sen lite klarlack på det!
Hängde du upp ramen så den hängde fritt eller? Jag kan tänka mig att man mste spraya försiktigt och en bit ifrån och i flera tunna lager..stämmer det?

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 17 Aug 2008 12:57

Jo jag hängde upp den i ett par snören i taket och trädde snörena genom sadestolpsklämmorna. Gäller bara att man kommer åt och måla under ramen utan att hänga den för högt.
Har man gjort ett bra grundarbete så krävs inte många lager för att täcka! Förutom den vita färgen som hade en tendens att börja rinna ganska lätt och inte täckte något vidare, så där krävdes det lite mer...men det gick bra tillslut.

Tycker det funka bättre att rugga upp den befintliga lacken än att köra färgborttagning och måla på det, känns som färgen inte sitter lika bra när man kört färgborttagare...men det finns säkert såna som kört på den varianten och lyckats bra!

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 17 Aug 2008 13:38

Funderar också på att lackera om min ram med sprayburk. Men har tyvärr ingenstans vars jag kan göra det. Tror ni att det hade fungerat bra att göra det i ett rum som är cirka 30-35 grader varmt? Kanske lite mer också.

För att få bort växelöra och liknande är det bara använda en bågfil och sen en vanlig fil? Krävs det någon speciell grovhet på sandpappret sedan för att få ner den vanliga lacken? Har ett par papper hemma nu som benämns P320, de verkar dock lite klena.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 17 Aug 2008 13:43

Tror ni att det hade fungerat bra att göra det i ett rum som är cirka 30-35 grader varmt? Kanske lite mer också.
jösses har du tänkt spraya inne i terrarierummet? stackars boaormarna och leguanen!

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 17 Aug 2008 14:04

solomon wrote:
Tror ni att det hade fungerat bra att göra det i ett rum som är cirka 30-35 grader varmt? Kanske lite mer också.
jösses har du tänkt spraya inne i terrarierummet? stackars boaormarna och leguanen!
Hehe nej, men funderar på mitt vindsförråd :)

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 17 Aug 2008 17:07

Varför inte utomhus?
häng den från en trädgren eller nått.. :D

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 17 Aug 2008 17:48

J_P wrote:Varför inte utomhus?
häng den från en trädgren eller nått.. :D
Har funderat på det också. Dock så är jag rädd att massor med skit ska fastna i färgen om det t ex blåser lite.

Nu har jag slipat ner lacken en aning. Orkar inte göra den helt plåtren utan försöker bara få det matt och fin och sedan hoppas jag på det bästa.

Vad för tjusigt verktyg behöver man för att få bort vevarna och eventuellt vevlagret också? Är något Shimano tjosan på den just nu.

Post Reply