Behålla originallackering eller måla om?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
machineman
Posts: 116
Joined: 16 Aug 2008 18:41

Post by machineman » 17 Aug 2008 19:14

Att lacka utomhus är alla fall för min del uteslutet. Det är ju en hel del som far omkring i luften. Kul om en humla fastnar på ramröret..i synnerhet eftersom jag är djurvän :lol:

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 17 Aug 2008 21:05

breadandfalafel wrote: Vad för tjusigt verktyg behöver man för att få bort vevarna och eventuellt vevlagret också? Är något Shimano tjosan på den just nu.
En sånhär kanske skulle passa till vevlagret...

Jag hade inte någon sån hemma så jag maskade bara av vevlagret när jag måla, funkade utmärkt...bara lite pilligt att maska av.
Se till att köra primer först så färgen har en bra yta att fästa på så går det bra...och att hålla sig inne är fördelaktigt, och om man är på ett varmt torrt ställe så torkar färgen mycket snabbare!

Lycka till!

hejdå

Post by hejdå » 18 Aug 2008 17:37

breadandfalafel wrote:
J_P wrote:Varför inte utomhus?
häng den från en trädgren eller nått.. :D
Har funderat på det också. Dock så är jag rädd att massor med skit ska fastna i färgen om det t ex blåser lite.

Nu har jag slipat ner lacken en aning. Orkar inte göra den helt plåtren utan försöker bara få det matt och fin och sedan hoppas jag på det bästa.

Vad för tjusigt verktyg behöver man för att få bort vevarna och eventuellt vevlagret också? Är något Shimano tjosan på den just nu.
glöm inte att styrlagret ska bort med! kan bli jobbigt annars!

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 18 Aug 2008 17:56

SimonBusk wrote:
breadandfalafel wrote:
J_P wrote:Varför inte utomhus?
häng den från en trädgren eller nått.. :D
Har funderat på det också. Dock så är jag rädd att massor med skit ska fastna i färgen om det t ex blåser lite.

Nu har jag slipat ner lacken en aning. Orkar inte göra den helt plåtren utan försöker bara få det matt och fin och sedan hoppas jag på det bästa.

Vad för tjusigt verktyg behöver man för att få bort vevarna och eventuellt vevlagret också? Är något Shimano tjosan på den just nu.
glöm inte att styrlagret ska bort med! kan bli jobbigt annars!
Har skruvat bort styrstammen och tagit bort framgaffeln nu. Det sitter två skålar med kulor på var sin sida i ramen nu. Är det det som benämns som styrlager? Hur får jag bort dom? Och hur förvaras dom lättast efter borttagning? Antar att de kan torka och bli jävliga i vanlig luft. Är plastpåse en bra idé?

Edit: Ok den övre lossnade så fort jag rörde i den. Men det sitter ännu kvar någon metallgrej. Är det bara att strunta i den?

Den undre går inte att rubba hur jag än skruvar. Ska den skruvas av?

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 18 Aug 2008 21:08

Att fota och lägga upp tillsammans med frågor är alltid en bra idé. Pratar du om lagren nere vid vevarna eller lagren som satt ovan och under gaffeln? Om "metallgrejerna" sitter i gaffelröret så är de in bankade och det behövs förmodligen diverse våld och svordommar för att få lös dem. prova knacka med lämpligt verktyg och hammare, runt runt och det borde lossna.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 25 Aug 2008 13:18

Har själv funderat på hur jag ska göra med min ram. Har tillslut bestämt mig för att köra orginallackeringen och putsa upp den istället.

Den ser bedrövlig ut nu, men det är mest pga smuts och klistermärken...

Autosol. Kan det funka att få bort klistermärken och polera med?

Imorgon blir det utflykt till Biltema iaf!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 26 Aug 2008 20:01

Använd bara Autosol på kromade delar. Till lack går det bra med typ tvål/diskmedel och sen vax om man vill vara billig.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 27 Aug 2008 11:38

Hehehe. Läste detta lite för sent.

Började trixa med aceton på en tvättsvamp för att först få bort lite klistermärken. Efter att jag gnuggat lite rev den av orginallacken också! :D

Det var nog lika bra eftersom cykeln säkert kommer må bra av att bli lite mer grundligt servad. Styrlagret verkar ha fastnat också visade det sig. Hoppas jag lyckas få loss skiten...

Autosol var däremot grymt på kromade delar!

Nu till min fråga. Finns det nåt enklare sätt att få av orginallacken? Tänkte att det vore grymt om man på ett skonsamt sätt kan få bort lacken. Vill inte köra sandpapper och repa ramen. Hade velat ha bort all lack, sen autosol på hela skiten. Bara för att testa...

I annat fall blir det väl till att sandpappra och spraya den, alternativt pulverlack.

harald
Posts: 56
Joined: 18 Aug 2008 21:31
Location: stockholm

Post by harald » 31 Aug 2008 14:51

har en ny (gammal) peugeot tennis club, vit. jag vet inte hur jag ska göra med lacken. den har lite repor och så, men inte så farligt. kan den se bra ut om man tar bort färgen helt och låter den vara så? är det svårt att få den bra? annars kanske jag lackar om den vit igen eller låter orginallacken vara kvar.

User avatar
machineman
Posts: 116
Joined: 16 Aug 2008 18:41

Post by machineman » 31 Aug 2008 19:05

harald wrote:har en ny (gammal) peugeot tennis club, vit. jag vet inte hur jag ska göra med lacken. den har lite repor och så, men inte så farligt. kan den se bra ut om man tar bort färgen helt och låter den vara så? är det svårt att få den bra? annars kanske jag lackar om den vit igen eller låter orginallacken vara kvar.


Jag tycker helt klart du ska köra på originallacken!

ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Post by ojahaja » 31 Aug 2008 19:08

Freddis!

Jag har precis gjort vid min ram. Den ska målas i veckan :D

På biltema (och säkert på fler ställen) har de en färgborttagningsgelé. Den använde jag och det fungerade utmärkt! Bara att pensla på, vänta tills färgen bubblar upp och sen skölja av med vatten. Vissa partier sitter hårdare än andra men då är det bara att pensla igen och låta gelén vara på längre. Den skadade överhuvudtaget inte ramen och gjorde jobbet med att få bort färgen superlätt. Knappt något knogfett användes :)

Lycka till!

harald
Posts: 56
Joined: 18 Aug 2008 21:31
Location: stockholm

Post by harald » 01 Sep 2008 07:31

jag är benägen att hålla med machineman. dock syns flagerna så tydligt när ramen är vit så det blir nog till att måla om ändå, i samma färg då. jag får prova gelén. någon som vet var man kan lacka om ramar i stockholm för ett ok pris?

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 01 Sep 2008 21:31

ojahaja wrote:Freddis!

Jag har precis gjort vid min ram. Den ska målas i veckan :D

På biltema (och säkert på fler ställen) har de en färgborttagningsgelé. Den använde jag och det fungerade utmärkt! Bara att pensla på, vänta tills färgen bubblar upp och sen skölja av med vatten. Vissa partier sitter hårdare än andra men då är det bara att pensla igen och låta gelén vara på längre. Den skadade överhuvudtaget inte ramen och gjorde jobbet med att få bort färgen superlätt. Knappt något knogfett användes :)

Lycka till!
Tack för tipset! Ska absolut testa. Nu gäller det bara få loss styrstammen...

Post Reply