Fälgar, köptips/valråd

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Fälgar, köptips/valråd

Post by hlafk » 18 Feb 2011 13:00

Hej hej...

Jag hade tänkt o bygga mig ett par nya hjul nu till våren...
Hjulen ska sättas ihop med Dura-ace fixed nav 36h, och dt comp ekrar tänkte jag...svarta ekrar, svarta fälgar, svart/ingen bromsyta...

Men vilka fälgar skall jag ha?
Jag har kollat på DeepV som har sin (tråkiga) charm, Aerohead som är omöjligt att hitta osvarvade inom EU, Mavic open pro ceramic som hade vart helt tip-top men dom är jag helt enkelt inte värd, dom det lutar åt nu är Ambrosio Excursion dom är helsvarta och helbilliga...men är det någon som vet nånting om dom, det ända jag vet är att dom är billiga och italienska, vilket är en combo som misslyckats många gånger förr :)

Vad tror ni om Ambrosio Excursion, som kostar 650:- för ett par, kommer dom dräpa ett par dura-acenav?
...eller vet ni vart jag kan köpa svarta osvarvade Aerohead till ett bra pris(nåråt 1000:- för ett par inkl frakt)?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by Bompet » 18 Feb 2011 13:49

Ambrosio gör bra skit. Har inga tveksamheter att rekommendera märket som sådant utan att ha kört på just de fälgarna du beskriver. Själv kör jag på ett par Ambrosio Crono (tub). Tycker inte att 325 spänn indikerar en "billig" (som i dålig) fälg. Skulle absolut inte kalla Ambrosio för ett budgetmäke. Dom har en lång historia, och mängder med prestigefulla lopp har vunnits på Ambrosio fälgar.
Image

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by hlafk » 18 Feb 2011 14:39

Jo det är vad som står överallt att dom har många års erfarenhet osv...men dock i kommersiella texter.
Bluelug säljer dom och det känns ju som en indikation att man iaf inte dör om man cyklar fixed på dom :)
Ända cykeln jag hittar på velospace med dom fälgarna är även det en fixed och då ser det riktigt bra ut!

Hade man bott i Italien så hade man ju kunnat få dom för €19 per fälg det är ju ändå ruggigt billigt! Fälgarna går på €46 och frakten €29 i det jag räknade ut...

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by Eliasn1 » 18 Feb 2011 15:22

På vilken sida hittar du dom?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by Bompet » 18 Feb 2011 15:44

hlafk wrote:Jo det är vad som står överallt att dom har många års erfarenhet osv...men dock i kommersiella texter...
Image
Den här killen kanske inte står så högt i kurs idag, men man kan väl säga att han vid tillfället hade resurserna att välja precis vilken fälg han ville inför pavé etapperna på TdF. Kolla noga på en större bild vilket han valde.:
http://velonews.competitor.com/files/20 ... G_9987.jpg
Så det där om erfarenhet är inte bara säljsnack. Om du är orolig för hållbarheten så köp Ambrosio Nexus, kanske den fälg som varit favorit på Paris - Roubaix.

EDIT:
Äh..jag känner att jag måste komplettera bilden. Duger ju inte att clenbuterol-fusk-pistolen får representera ett klassiskt märke. Här är Laurent på väg upp för Poggio M-Sr 1989 på Ambrosio fälg:
Image
Så. Nu känns det bättre.
Image

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by hlafk » 18 Feb 2011 16:11

Eliasn1: Finns på all4cycling.com, verkar faktiskt vara exceptionellt billigt just där... planet-x-bikes.co.uk har haft dom på rea för £19 tidigare hade dom kostat £39...

Bompet: Vet inte om jag håller med när jag zommar om det just är excursion eller så, men visst det verkar ju vara ett populärt märke, säkert lite att dom aldrig har tagit sig ut till den stora marknaden utan stannat o gjort bra fälgar till dom som frågar efter dom, det håller ju ner priset för märket, men som jag skev ovan här så kostar ju dessa fälgar mer än dubbelt så mycket ifrån planet-x och helt plötsligt så kostar dom som fälgar kostar :)

Jag la en order på 2 stycken svarta 36h, det ända jag är lite orolig över är hur dom ser ut live, verkar vara lite fula kanter på sidorna och finishen kanske...men billigt blev det!

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by Bompet » 18 Feb 2011 16:35

Nä, det är inte Excursion på Contadors cykel. Det är Nexus. (Att det inte är Excursion är helt klart då det är tub på bilden). Men poängen var att visa att Ambrosio är ett välkänt och respekterat märke med stor spridning. Jag tror att om du frågar cyklister utanför fastnavssvängen, så känner dom till Ambrosio men inte Velocity (DeepV). Så jag upprepar: Ambrosio är bra grejer. Detta baserat på mina personliga erfarenheter och märkets historia/meriter.

Och var inte orolig. Dom är snygga. Betydligt snyggare än DeepV :)
Image

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by hlafk » 18 Feb 2011 17:08

Jo det verkar nog bli kanon faktiskt, Deep V är inte fula i sig, man måste bara matcha dom fel, då kan det bli tokfult... Tyvärr när man letar helsvarta fälgar så är det i princip det ända som går att få tag på, förutom Excursion då :)

Bara att vänta på grejerna nu, lär väll ta några veckor iaf för naven från japan, men längre tid tar nog snön på sig ändå :(

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by Bompet » 18 Feb 2011 20:22

hlafk wrote:Deep V är inte fula i sig...
Jo det är dom. Och skittunga...

Du har valde helt rätt. :D
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Fälgar, köptips/valråd

Post by Rokkoko » 18 Feb 2011 21:57

Bompet wrote:
hlafk wrote:Deep V är inte fula i sig...
Jo det är dom. Och skittunga...

Du har valde helt rätt. :D
+ 1

Post Reply