Stålbehandling / tips mottages gärna...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by hycken » 18 Feb 2011 10:25

Hey..
Tänkt fixa till en gammal stålracer, ta bort all färg till råstål, svettas nya trackends och ta bort alla onödigheter..
Har plan på o hålla den så "rå" som möjligt helst skulle jag vilja att den fick lite "finrost" på sig när den hade används ett tag.. Men finns väl en risk att en regnskur senare är det en rosthög..
Nån som kan ge tips om man INTE vill lacka den, och samtidigt inte vill att den ska rosta ihop helt..Kan man göra nåt på den råa stålytan?? Nåt annat behandlingsätt??
Glad för tips...

Oki ha de fint/...
Last edited by hycken on 24 Feb 2011 09:00, edited 1 time in total.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Stålbehandling tips mottages gärna...

Post by klasolsson » 18 Feb 2011 10:46

Här är en jäkla bra tråd där det du söker behandlas:

viewtopic.php?f=4&t=6956

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Stålbehandling tips mottages gärna...

Post by hycken » 21 Feb 2011 18:53

Nice tack för tipset KlasO..
Låter verkligen som en kladdig historia de där.. Tror nog ja lämnar den som den blir efter färgborttagningen och försöker hålla borta den värsta rosten med lite Autosol.. Gillar när en cykel har lite karaktär, den skall ju användas och får därför gärna se använd ut.. Så vill jag ha det iallafall.. Mer tips mottages gärna ändå.. /Må väl

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Stålbehandling tips mottages gärna...

Post by Naugas » 23 Feb 2011 13:58

Jag tycker du kan pröva använda rå kallpressad linolja faktiskt. Har läst flera artiklar med gubbar som använder det på alla sina tvåhundra gamla mopeder, skördetröskor, vedklyvar, brevlådor, hackverk, piskställningar, bandtraktorer och frisörstolar, typ... På utsidan av ramen är det ju jättelätt att stryka på och putsa upp. Flera tunna lager med ett par veckor emellan borde bli bra. Men ha gärna cykeln utomhus mellan strykningarna så slipper du lukt. Oljan härdar och blir luktlös efter ett tag.

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Stålbehandling tips mottages gärna...

Post by hycken » 23 Feb 2011 20:23

Jahmen vi får väl se vad som händer, när du Naugas lägger upp de så att de används till vedklyvar, brevlådor och frisörstolar o så blir man ju glad o vill testa.. Ska hur som helst cykla ner till Guson imorgon o fråga vad han vill ha för en blästring av ramen.. Om ja inte blir nöjd med vad han svarar går ja väl hem o smetar in ramen med "färgbort", och lindar in cykeln i gladpack ett gäng timmar o hoppas färgen "rinner av" typ...... hmm måste ju säga att få den blästrad är ju något mer lockande..

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by hycken » 24 Feb 2011 19:39

Min inspiration
Image

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by Panos » 24 Feb 2011 19:56

hycken wrote:Min inspiration
Image
Känns lite ''ratlook'' på den :D
Gillar konceptet.
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by Panos » 24 Feb 2011 20:08

Håller på med ett fixie-bygge nu och vet inte riktigt vad jag ska göra med lack.
Har plockat ner min ram helt o hållet. Ska ta med ramen till svetsskolan och fixa
detta så fort som möjligt...Men tid finns inte riktigt

Först och främst...

- Svetsa dit ett par trackends
- Blästra ramen, alternativ leka med färgborttagningsmedel.

mvh Panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by Petrolhead » 25 Feb 2011 10:44

Jag kan ju inte låta bli att visa min hoj i tid och otid men när det gäller ytbehandling så...
Image
Vanligt salt i vatten och en blomspruta!
Sen gned jag in hela hojen i linolja, bör man väl göra fler gånger men det verkar funka än där den står under en snöhög och väntar...

Alla bilder på:http://galleri.petrolheads.se/#20.7
___________________________________
http://www.petrolheads.se

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by hycken » 06 Mar 2011 19:09

Oki nu börjar projektet bli klart. Jag tog bort färgen själv blev ingen blästring. Har ännu inte gjort något för att behandla ramen.. Vi får se vad som händer, just nu är jag bara nöjd... Här kommer en bild på hojen.. Finns mer bilder under pågående projekt-tråden sidan 30..
oki ha de fint

Image

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by hycken » 05 Apr 2011 18:59

Hey lite tid har nu gått och de har cyklats i regn o rusk, lite finrost börjar utsmycka ramen,och jag gillar den skarp. Men Känner ju helt klart att jag inte vill att rosten skall ta över..Så ja cykla till bil--- ursäkta "fultema" och inhandlade nån typ av linolja.
Har nu sprayat ramen och två dagar senare är den liksom fortfarande kladdig.. Betyder de att jag skall vänta lite till för nån slags härdning eller skall jag bara torka av kladdet??
Nån som vet??
Detta va var jag köpte...

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... jebaserat/


// Ha de fint//

QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Re: Stålbehandling / tips mottages gärna...

Post by QrilleR » 07 Apr 2011 10:14

Tja.

Grejjen med oljor är (tror jag :P) att dom absorberas av materialet de läggs på. De sjunker in i porerna i stålet så allt överflöd kommer förbli kladdigt. Tror du ska liksom gnida in skiten med en trasa och ta flera lager med mellanrum tills stålet blir mättat. Jag har dragit ett lager på min stålrena herrcykel som jag har som projekt just nu, men kommer ha ett par lager till på den innan jag ställer den utomhus.

OBS: Du vet det säkert men linolja kan få trasor etc att självantända så släng inte trasorna i sopkorgen på en gång. Tror de e safe att blöta ner dom ordentligt med vatten o sen lägga som i en plastpåse. ( För mig jag såg den krulliga bruden med hipsterglasögonen göra så på äntligen hemma för en jäkla massa år sen)

EDIT/
Kolla på länken om vilken olja du köpte. Det du nog vill ha är kokt linolja. FInns på plastflaska på biltema. Har för mig att den kokta härdare mkt mkt mkt fortare. Aja.. hoppas du får fler svar

Post Reply