Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
långmats
Posts: 94
Joined: 23 Jul 2009 15:08
Location: Malmö / Cph

Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by långmats » 01 Feb 2011 09:54

Tjena.
Nu närmar sig våren och suget efter att pynta cykeln eskalerar.
Jag har ett par Renak nav som jag tänkte ekra på rigida fälgar och undrar nu vad ni hade valt (på framhjulet): Radial eller 3kors!?
Det här är väl världshistoriens högsta fläns... påverkar det hållbarheten om man vill radialekra?
Cheers
Image
Image

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by mojhoj » 01 Feb 2011 10:58

2x på båda nav, gissar jag..
π = 44/14

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by Bompet » 01 Feb 2011 11:24

Utan att veta hur mycket du och cykeln väger så gissar jag att det är helt ok att köra radialekrat fram på 36h. Jag kör cross på det utan problem. Så länge det inte är en massa vikt eller skivbroms så funkar radialekrat 36h fram.

Om frågan är vad jag skulle gjort, så håller jag med föregående talare. Tvåkors!
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by klasolsson » 01 Feb 2011 12:16

Jag gillar trekors, vet inte varför men jag gillar det mest helt enkelt. Men enkors fram är ju ganska najs iofs men det beror lite på vad för hoj du ska ha det på.

Näe, jag säger 3X både fram och bak!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by Indurain » 01 Feb 2011 13:14

2x fram och 3x drivsida bak & 2x ickedrivsida ?
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
långmats
Posts: 94
Joined: 23 Jul 2009 15:08
Location: Malmö / Cph

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by långmats » 01 Feb 2011 13:17

Tack för smakråd boys (för det är väl bara boys här, hehe)

Hjulen ska sitta på en blodröd Benotto från 80talets början. De tyska naven och de franska fälgarna ska få samspela med italienska komponenter i en härlig multikulturell symfoni.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by Streamliner » 01 Feb 2011 22:40

långmats wrote:Tack för smakråd boys (för det är väl bara boys här, hehe)

Hjulen ska sitta på en blodröd Benotto från 80talets början. De tyska naven och de franska fälgarna ska få samspela med italienska komponenter i en härlig multikulturell symfoni.
Nåväl, sådan cykel -då tycker jag att det är självklart med 2-kors både fram och bak... 8)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by Rokkoko » 01 Feb 2011 23:27

Är det någon typ av ekring som var mer tidstypisk i början av 80-talet?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Smakråd/hållbarhet Radial eller 3X

Post by Bompet » 02 Feb 2011 10:19

Jag vet inte riktigt men jag tror att tvåkors blev vanligare på 80 talet eftersom det fanns en tydlig trend att gå från 36h till 32h. "Standard ekringen" för 32h kan kanske ändå sägas vara trekors, men tumregeln är ju generellt "mindre antal hål - "mindre antal kors".

Sen är det väl också så att ju högre fläns man har desto mindre antal kors. Och ditt nav ser ju onekligen rätt höglänsigt ut :)

Både flänshöjd och antal hål påverkar ju vinkeln man måste dra ekern utifrån navet för att "hinna med" att korsa de andra ekrarna. Dvs för ett hjul med få ekrar går det inte att göra trekors. Vinkeln som behövs för att korsa de andra ekrarna blir större än 90 grader och ekern kommer att hamna innanför flänskanten.

Så som sagt: Tvåkors rätt igenom säger jag. Differntierat ekermönster på o-dishade hjul ser lite kladdigt ut tycker jag. Snyggt på dishade dock...
Image

Post Reply