Tips: Tvätta kedjan

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by Ronny » 01 Feb 2011 09:58

Jag sprutar power spray hej vilt på hela cykeln sen borstas det frenetiskt med en tandborste. Tar aldrig av kedjan för tvätt eller använder kedjelås oavsett cykel.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by Ronny » 01 Feb 2011 09:59

ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:Väldigt irriterande på händer.
[img]yes_power_spray[/img]
Ahh, tackar. Jag gick in på en mack och frågade efter den miljöfarligaste fettlösaren de hade. Jag har provat någon "citrusbaserad" soppa förut. Luktar gott men det är allt det gör också, oljan sitter kvar. Om det inte irriterar händerna eller djurlivet lär det inte ens irritera olja heller. Yes Power Spray verkar lovande.
+1 miljön är det sista jag tänker på när cykeln måste blir ren.
Мясо это убийство

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by Fredde » 01 Feb 2011 12:20

Ronny wrote:
ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:Väldigt irriterande på händer.
[img]yes_power_spray[/img]
Ahh, tackar. Jag gick in på en mack och frågade efter den miljöfarligaste fettlösaren de hade. Jag har provat någon "citrusbaserad" soppa förut. Luktar gott men det är allt det gör också, oljan sitter kvar. Om det inte irriterar händerna eller djurlivet lär det inte ens irritera olja heller. Yes Power Spray verkar lovande.
+1 miljön är det sista jag tänker på när cykeln måste blir ren.
Miljövänligt är som att köpa saker som slutar på light - är det inte riktig grädde i skiten kan man lika gärna hoppa över det!

/Fredde
Last edited by Fredde on 01 Feb 2011 21:07, edited 1 time in total.

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by FSS » 01 Feb 2011 20:35

Ronny wrote:Väldigt irriterande på händer.
Image
Handskar är att rekommendera. Innan jag visste vilket drag det var i denna så plockade jag ned en cykel och tvättade allt med power spray och varmvatten. Dagen efter ömsade jag skinn på händerna :shock: Inte så att det gjorde ont men särskilt nyttigt kan det knappast vara. Lämnade in hårt smutsad vevarm nån timme i en fryspåse med ett par duschar spray - anodiseringen föll av...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by ArvidSvensson » 01 Feb 2011 21:23

Image

Tjoho! Jag har köpt en utsläppsrätt på 1 ton så att alla sveriges cyklister kan slabba med diesel och fotogen på kedjan med gott samvete. Håll till godo!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by Streamliner » 01 Feb 2011 22:49

Tack Arvid ^ då fortsätter jag med lacknaftan! Trevligt initiativ, well done!
Loch Ness is Deep.

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by snigeln » 10 Feb 2011 14:15

Har lärt mig att man inte ska använda något annat än kedje olja och är den skitig ska man torka av den med en trasa.

använde 5-56 innan och då växlade cykeln väldigt ojämnt och kedjan slets väldigt fort.
Galen i rutigt!

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by Martin Lang » 07 Jul 2011 23:54

Väcker denna gamla tråd för att jag med nöje vill dela med mig något lite miljövänligare än alla dessa avfettningsmedel m.m. Det slog mig att jag hatar att rengöra kedjan för att jag inte har något effektivt sätt för det, Sådant gillar jag inte! Har testat olika metoder men inget har känt så bra som detta.

Först körde jag en klassisk tandborste + Yes + varmtvatten i ett pastkärl (HDD förpackning) skrubbade av var sida & sköljde av i ljummet vatten. SEN kom jag på att varför inte göra som när man rengör gamla målade gångjärn & beslag? (Byggnadsvårds wannabee som man är)

Det här behöver du:

# En gammal liten kastrull, Såpa (gärna linoljesåpa), vatten & Trasa.

Så här gör du:

# Häll i varmvatten ca: 2cm eller så att det är lika delar vatten & stål i kastrullen.

# Ner med ca: två/tre matskedar såpa, rör om.

# Lägg ner kedjan platt i kastrullen.

# På med full fräs på plattan & låt det stormkoka en minut. Sänk sedan värmen & låt det småputtra tills kedjan börjar skymta vid vatten ytan.

# Stäng av plattan & slunga ut den värsta skiten till kanterna genom att göra en nätt cirkel rörelse med kastrullen. Gastronomiskt namn för detta?

# Fiska upp kedjan & dra av den med en trasa.

# Samla det skitiga vattnet i en behållare & lämna det på din lokala återvinningsstation.

En liten film jag slängde ihop förra året på min kompaktkamera där denna process är med.

http://www.facebook.com/video/video.php?v=461501898992

Se så... Bara börja att koka kedjor. Inget konstigt med det! ;)

Tips på såpa: http://webshop.gysinge.nu/products.php? ... %2C5-liter
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by mojhoj » 08 Jul 2011 13:36

man kan fortsätta också med varm motorolja, grafitpulver och såpa (8:1:1) att smörja kedjan på gammaldags sätt.
π = 44/14

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Tips: Tvätta kedjan

Post by Entillandersson » 09 Jul 2011 14:43

Så det är bara att hugga den gamla dunken med avfettning. Var alltid försiktig med det när jag hade motorcykel. Fast jag antar att det inte finns något som ens liknar o-ringar i en cykelkedja :wink:

Post Reply